Výrobce autodílů Brano z Hradce nad Moravicí na Opavsku zkracuje zaměstnancům pracovní týden na čtyři dny. Firma tím reaguje na nižší množství objednaných součástek. Jde o důsledek potíží západních automobilek v Číně.
Informaci přinesl server E15. Nové opatření se čtyřdenním pracovním cyklem bude v Brano platit od posledního březnového týdne do konce dubna. Vztahuje se na stovky zaměstnanců. Ti nyní zůstanou jeden pracovní den v týdnu doma kvůli překážce na straně zaměstnavatele.
„Momentálně se omezení týká největší výrobní divize SBU DS produkující dveřní systémy. Počítáme s omezením po celý duben. Pevně věříme, že jde o krátkodobý, byť v tomto období nezvyklý výkyv,“ potvrdil zprávu syn zakladatele firmy Pavla Juříčka Václav Juříček.
Juříček junior aktuálně přebírá vedení tradičního podniku s miliardovými obraty. Zároveň dodal, že loni v dubnu vygenerovala dotčená divize 300 milionů korun tržeb. Letos dubnu ale bude kvůli omezením obrat o čtyřicet procent nižší.
Brano je tradičním českým výrobcem automobilových dílů. Vyrábí například dveřní zámky, uzávěry motorové kapoty, tlumiče, části brzd a pedálové systémy. Firma patří do Juříčkovy Brano Group.
Brano i automobilky ztrácejí v Číně odbyt
Značky, jako jsou Škoda, Volkswagen, Audi, ale i Volvo nebo General Motors se potýkají s nedostatečným odbytem na čínském trhu již delší dobu. Proto podle šéfa českého podniku snižují množství objednávaných součástek. Ochlazování trhu je přitom znatelné nejen v automobilovém průmyslu.
„Vidíme podobný vývoj i ve slévárně, která je zaměřena více na stavební průmysl a strojírenství. Bedlivě sledujeme a vyhodnocujeme plán výroby na následující týdny,“ dodal Juříček.
Konečné rozhodnutí o omezení pracovního režimu v divizi zatím nepadlo. Již dříve Brano ale snížilo množství agenturních pracovníků ze stovek na několik desítek. Ukončilo i činnost v Rakovníku a v jednání je prodej areálu.
Turbulence na trzích, hlavně v automobilovém průmyslu se promítly do loňského hospodaření firmy. Hlavní entita Brano, a. s. utržila podle předběžných výsledků 4,7 miliardy korun.
„Konzervativní odhad přitom počítal, že budeme směřovat opět k šesti miliardám z předcovidového roku 2019,“ uvedl Juříček.
Hrubý zisk by měl převyšovat čtvrt miliardy. Celá skupina Brano, kam patří dceřiné firmy v Česku a byznysy v Číně a Rusku, měla za loňský rok utržit šest miliard korun a dosáhnout hrubého zisku EBITDA 580 milionů korun.
Do byznysu v Číně promlouvá i politika
Automobilka Škoda koncem minulého roku prostřednictvím svého šéfa Klause Zellmera v rozhovoru pro Automobilwoche oznámila, že zvažuje opustit čínský trh. Škoda vyráběla v závodě v Číně ve spolupráci s tamním partnerem SAIC. Od roku 2010 platil čínský trh pro Škodu za ten vůbec největší. Již v roce 2021 ale došlo k brutálním propadům prodejů. Na čínském trhu automobilka prodala o 58,8 procenta méně vozů než v roce 2020.
Na vině byla pandemie covidu. Avšak někteří z analytiků dávají propad prodejů automobilky Škoda na čínském trhu i do souvislosti s návštěvou předsedy českého Senátu Miloše Vystrčila [ODS] Tchaj-wanu na přelomu srpna a září v roce 2020. Čína považuje Tchaj-wan za součást svého území.
Nyní Tchaj-wan navštívila předsedkyně sněmovny Markéta Pekarová Adamová [TOP 09]. Ta po příletu do tchajwanské metropole Tchaj-pej [25.3.] prohlásila, že Česko je jedním z největších přátel Tchaj-wanu. Na největší české zahraniční delegaci za posledních pět let ji doprovází několik poslanců, zástupců vysokých škol, bezpečnostních analytiků a zhruba stovka českých podnikatelů.
–ČTK/DNA–
Ušlé zisky a ztrátu pracovních příležitostí, co se týká zakázek spojených s ČLR, doporučuji nárokovat u Mrs. Pekarové Adamové, Mr. Vystrčila atd.
Přesně.