Od března příštího roku nejenže podraží roční dálniční známka o 800 korun na 2 300 korun, ale motoristé se po dálnici projedou i za jednodenní kupón ve výši 200 korun. Desetidenní známka vyjde na 270 korun a měsíční na 430 korun.
Letos v Česku pak přibyde 15,4 kilometru dálnic… Ani cena dálničních známek nezůstala stran pozornosti vlády při jejích úsporných zásazích. Od března příštího roku roční poplatek podraží ze současných 1 500 korun na 2 300 korun. A do nabídky nově vstoupí jednodenní dálniční známka, za kterou řidiči zaplatí 200 korun.
„Veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic,“ upozornil v souvislosti se zdražováním ministr dopravy Martin Kupka [ODS].
Rovněž zdůraznil, že navýšení ceny o 800 korun odpovídá inflaci za desetileté období, kdy se u nás cena dálniční známky nezvyšovala. A dodal, že Národní ekonomická rada vlády navrhla zdražení na 3 tisíce korun. Vláda se, jak podtrhl, ale rozhodla zvýšit cenu na 2 300 korun.
Počet veřejných stavebních zakázek klesá. Některé stát i zrušil
Novinka v poplatcích za užívání české dálniční sítě, která má přibližně 1 365 kilometrů, jsou jednodenní kupóny za 200 korun. Jejich výši podle Martina Kupky stanovilo ministerstvo podle povinných stropovaných poměrů vycházejících z pravidel směrnice Euroviněta. Jimi mají unijní země povinnost se řídit od března 2024 při stanovení cen časových poplatků.
„Desetidenní poplatek klesne o čtyřicet korun na 270, ten měsíční se sníží o deset korun na 430,“ doplnil ministr.
Movití s elektroauty jezdí po dálnicích zadarmo
S odvoláním na zmiňovanou evropskou směrnici ministr Kupka vysvětlil, že norma umožňuje členským zemím odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo vodík.
Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která jsou nyní zcela osvobozena, zůstanou zvýhodněna i nadále, nikoli ale stoprocentně. Od března příštího roku budou platit 25 procent sazby poplatku.
„U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50% sazby časového poplatku,“ doplnil ministr dopravy.
Srovnání dálničních poplatků v roce 2023 a od března 2024
Kč | 2023 | 2024* | 2024 eco | 2024 e-hybrid | 2024 elektro |
Roční | 1 500 | 2 300 | 1 150 | 570 | 0 |
Měsíční | 440 | 430 | 210 | 100 | 0 |
Desetidenní | 310 | 270 | 130 | 60 | 0 |
Denní | – | 200 | 100 | 50 | 0 |
*Pozn.: Jednotlivé hodnoty kupónů jsou vypočítány procentem podle směrnice Euroviněta z roční známky a po výpočtu je každé číslo zaokrouhlené na celé desetikoruny dolů. / Zdroj: MD ČR
Podle něj se budou údaje z registru silničních vozidel přelévat do informačního systému Státního fondu dopravní infrastruktury, aby se ověřilo uplatňování zvýhodněné ceny.
Dálniční známky se od ledna 2025 každoročně zvalorizují
Co už ale evropská směrnice národním vládám neukládá, a přesto k tomu česká vláda přistoupila, je valorizace cen dálničních známek. S jejím zavedení současná vláda počítá od ledna 2025. Při stanovení cen u jednotlivých dálničních známek sehrají roli dvě kritéria.
Prvním z nich je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj spotřebitelských cen podle zjištění Českého statistického úřadu [ČSÚ]. Druhým pak meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu. Tímto mechanismem se ceny dálničních známek poprvé upraví od ledna 2025. S ohledem na vývoj inflace v posledních měsících je tak jisté, že lze očekávat pouze zvyšování dálničního poplatku, navíc o nikterak zanedbatelné částky.
Česká dálniční síť čítá přibližně 1 365 kilometrů. Bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek dnes funguje 226 jejích kilometrů. Ve výstavbě dálniční sítě patří Česko k vůbec nejhorším zemím Evropy. Za posledních deset let [2012 až 2022] i přes každoroční miliardové investice do výstavby dálnic v Česku přibylo pouhých 226,5 kilometru dálnic.
V roce 2022 přibylo v dálniční síti 21,2 kilometrů. Letos, tedy v roce 2023 to bude celkem 15,4 kilometru dálnice. V roce 2024 plánuje ministerstvo dopravy zprovoznit 118,1 kilometru dálnic, stejně jako v minulých letech ale jde o plány, jež se málokdy v Česku potkají s realitou. Příklad je rozšíření dálnic v letošním roce o pouhých 15,4 kilometru.
–VRN–