Výběry z bankomatů v zahraničí sice nabízí české banky zdarma, tamější banky a poskytovatelé si za služby ale nechají platit. A při výběru v české měně obvykle použijí nevýhodný kurz. Řešením jsou výběry i platby v místní měně, bez konverze.
Bezhotovostní platby u obchodníků a výběry z bankomatů v cizině se staly běžnou součástí dovolených. Hotovost si do měny navštívené země lidé směňují jen v malém množství. Například na zaplacení parkoviště, toalety nebo drobného občerstvení. Nejlépe každý rok v čase před dovolenou by si ale měl každý osvěžit pravidla pro bezhotovostní platby v zahraniční. Jejich neznalost může cestovatele zbytečně připravit i o tisíce korun.
„Platební kartou jsem loni na dovolené platila pro celou rodinu celodenní vstup do vodního zábavního parku v Chorvatsku, prodejce se mě na žádnou konverzi či způsob směny a platby neptal, jen jsem přiložila kartu a šla,“ popisuje paní Jana z Prahy.
Po zúčtování transakce při kontrole v internetovém bankovnictví už doma v klidu zjistila, že ji cenu vstupného poskytovatel přepočetl kurzem, který byl o více než korunu horší než jí nabízela její domovská banka.
„Při platbě v místní měně bych zaplatila vzhledem k lepšímu, respektive běžnému kurzu a převodu bez poplatku zhruba o 250 korun méně, poplatek mě vyšel, myslím, v přepočtu na 120 korun,“ vypráví paní Jana.
Pokud by takovým způsobem platila celých deset dní strávených na dovolené, pak by mohla zbytečně za transakce vydat i tisíc korun.
„O tom, že je výhodnější zadávat platbu v místní měně a rovněž vybírat i v místní měně kvůli často nabízeným nevýhodným kurzům české koruny jsem se dozvěděla ještě ten večer na internetu,“ dodává paní Jana.
I banky doporučují platby bez konverze, tedy přepočtu
Zkušenost paní Jany není při platbách v zahraničí výjimečná a stojí za ní systém zvaný Dynamic Currency Conversion [DCC]. Jde o to, že bankomaty stejně jako platební terminály u obchodníků rozpoznají kartu vydanou v cizí zemi. Reakcí na to je, že jejímu majiteli obratem nabídnou dvě možnosti výběru nebo platby. A sice s konverzí, nebo bez konverze, v anglickém znění „with conversion“ a „without conversion“.
„Platba s konverzí je na první pohled lákavá. Platíme přeci vlastní měnou, českými korunami, nicméně měli bychom vědět, jaký je směnný kurz dané měny. A zda je pro nás taková platba výhodná,“ vysvětluje odborník České bankovní asociace na platební styk Tomáš Hládek.
Při výběru nebo platbě s konverzí bývají směnné kurzy nevýhodné. Navíc podle něj často zahrnují i vysoké poplatky místní banky či jiného zprostředkovatele platby.
„Pokud zvolíte variantu bez konverze, bude vždy použit aktuální kurz vaší domácí banky,“ radí odborník na bankovní platby.
V členských zemích Evropské unie [EU] jsou provozovatelé bankomatů a platebních terminálů povinni klienta ještě před provedením platby informovat o směnném kurzu a poplatcích spojených s transakcí. Nicméně při samotné platbě se spotřebitele obvykle nikdo neptá. Automaticky pracovník na terminálu odklikne sám variantu s konverzí.
O něco více prostoru pro rozhodování mají lidé při výběru peněz v zahraničí z bankomatů. I u nich se jim na monitoru objeví nabídka na zaúčtování transakce v místní měně, nebo ve měně účtu, tedy většinou v českých korunách.
„V těchto případech doporučujeme zvolit místní měnu. Služba DCC sice ukáže přesnou částku platby v CZK, ale až po přepočtení platby většinou značně nevýhodným kurzem,“ říká Pavla Kuklová z ČSOB.
Platit kartou či telefonem v cizině v místní měně se vyplatí
Potvrzuje slova Tomáše Hladíka o tom, že i pro platbu u obchodníka se vyplatí zvolit platbu v místní měně. Pokud obchodník odklikne platbu v českých korunách, pak doporučuje klidně před přiložením karty, případně potvrzením PIN u kontaktní transakce požádat o novou transakci. Přidává i další radu pro bezpečnou správu osobních financí na dovolené
„Klientům doporučujeme při cestování v Česku i zahraničí, aby se k internetovému bankovnictví připojovali jen z bezpečných a známých počítačů,“ říká s tím, že za ideální považují IT specialisté využívat mobilní bankovnictví z mobilu.
Klienti bank a jejich účty jsou stále častější cíl hackerských útoků
Lidé nemají mobil nechávat bez dozoru. A nemají ho ani nikomu půjčovat. K bezpečnostním prvkům patří aktivní zámek displeje a stahování aplikací výhradně z oficiálních zdrojů.
„Kdykoli se klient přihlašuje do internetového bankovnictví, je nejlepší vyťukat do prohlížeče přímo adresu banky internetového bankovnictví,“ dodává Kuklová.
Výrazně se tím sníží riziko použití falešného odkazu a navedení klienta na takzvanou phishingovou stránku.
–VRN–