Vůbec poprvé včera [18.7.] zasedl nový Vládní výbor pro strategické investice. Úkolem výboru, kterému předsedá premiér Petr Fiala [ODS], je příprava strategických investic v budoucích letech včetně zajištění jejich financování.
Co konkrétního přineslo první zasedání výboru? Shoda jeho členů panovala na výstavbě vysokorychlostních železničních tratí, dobudování dopravní infrastruktury a nutnosti přivést na český pracovní trh cizince.
„České ekonomice hrozí, že jí začne ujíždět vlak, a to nejen kvůli tomu, že řadu věcí dlouhodobě zanedbávala, ale také kvůli tomu, že se velice dynamicky mění mezinárodní prostředí,“ řekl po jednání premiér Petr Fiala.
Vláda zřídila výbor na konci června. Jeho úkolem je koordinovat podmínky pro zajištění strategických investic v oblasti dopravní infrastruktury, bydlení, energetiky, vzdělávání, vědy a výzkumu. Na včerejším zasedání podle Fialy vznikly první pracovní skupiny pro legislativu a pro financování. Další jednání výboru premiér očekává na začátku září.
„Abychom byli jako země úspěšní, musíme si jasně definovat, co chceme dělat, na jaké úrovni to chceme dělat a jak chceme dospět k dobrým výsledkům, které posunou naši zemi kupředu. Zkrátka musíme dostat Česko do formy,“ vyjasnil premiér.
Prvním krokem k tomu je takzvaný vládní ozdravný balíček. Druhým a možná ještě důležitějším je nastavení priorit státu a strategicky řízené a efektivní investice do nich.
Vláda chce vysokorychlostní tratě i navýšení peněz
Členové výboru se na prvním zasedání zabývali zejména možnostmi, jak rychleji dostavět českou dopravní infrastrukturu. Premiér Fiala kritizoval, že ani po 30 letech samostatné České republiky nejsou propojeny jednotlivé regiony dálnicemi.
„Ministr dopravy Martin Kupka nám dnes představil strategický výhled jednotlivých investic, jež by měly vést k tomu, aby do deseti let měla naše země nejen dostavěnou síť dálnic, ale také moderní vysokorychlostní železniční tratě. A nezbytná legislativní opatření, jež dnes výbor projednal a podpořil,“ řekl premiér a dodal, že už v průběhu dalších týdnů a měsíců bude u řady návrhů známý základní harmonogram připravovaných opatření.
Ministr dopravy Martin Kupka [ODS] na jednání představil desetiletý plán rozvoje dopravní infrastruktury včetně možností financování. V oblasti dálniční sítě označil za priority dostavbu Pražského okruhu, dokončení dálnice D35 a stavbu dálničních spojení na hranice. Dalším zásadním krokem je stavba vysokorychlostních tratí, které podle Kupky nejen pomohou k propojení metropolí, ale uvolní i kapacitu současných tratí pro regionální a nákladní dopravu.
Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka
Podle Kupky bude po roce 2026 nutné zvýšit investice do stavby dopravní infrastruktury na více než 300 miliard korun ročně. Letos Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI] pracuje s rozpočtem 150 miliard korun, který je dosud nejvyšší. Kupka také očekává zapojení soukromého sektoru do financování dopravní infrastruktury, využití evropských fondů a vydávání takzvaných zelených dluhopisů.
Pracovní trh a příchod cizinců
Dalším tématem jednání byly možnosti, jak dostat na český pracovní trh kvalifikované pracovní síly, jež českým firmám chybí. Návrhy nyní zpracovává Ministerstvo práce a sociálních věcí [MPSV] pod vedením ministra práce Mariana Jurečky [KDU-ČSL].
Ten zdůraznil, že nedostatek pracovních sil limituje růst českého hrubého domácího produktu. Pokud by se podařilo zaplnit chybějících 200 tisíc pracovních míst, přineslo by to do rozpočtu dalších 40 miliard korun, řekl.
„Potřebujeme efektivně, bezpečně a rychleji získávat lidi ze zemí, které jsou nám kulturně a hodnotově blízké,“ řekl Jurečka.
Vláda podle něj potřebuje přivést do Česka kvalifikované zahraniční pracovníky, kteří volná místa zaplní. Kromě tradiční spolupráce s postsovětskými státy, mezi nimiž aktuálně vyniká Ukrajina, zmínil také Vietnam a Filipíny.
–ČTK/DNA–
neumí se postarat ani o zaměstnání 200 tisíc migrantů z Ukrajiny a plánují další? jen asimilace takového počtu bude trvat desetiletí….a to i přesto, že jsou nám relativně “ blízko“