Obnova vlaků Českých drah [ČD] běží naplno a nezastavila se ani o letních prázdninách a dovolených. Alespoň to tvrdí zástupci ČD. Za příklad dávají nové RegioPantery pro provoz vlaků na Vysočině a v Olomouckém kraji.
V první polovině letošního roku uvedly České dráhy do povozu čtyři desítky nových elektrických jednotek. Moderní soupravy nasadily na tratě v Jihomoravském kraji, na Vysočině, v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Ve druhé polovině roku mají pokračovat dodávky RegioPanterů a dojde snad i k nasazení nových jednotek RegioFox.
„Navzdory mnoha komplikacím a zpožděním dodávek na straně výrobců vlaků se nám podařilo v 1. pololetí uvést do provozu polovinu ze zhruba 80 jednotek. Ty v letošním roce nahradí dosluhující soupravy,“ říká generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Podle něj je letošek z hlediska obnovy starších vlaků rekordní. Tvrdí, že se dosud v žádném roce v existenci ČD nepodařilo vyměnit tolik dosluhujících vozů a lokomotiv za nové.
„V přepočtu na jednotlivé vozy jsme zařadili do provozu už 147 nových vozů s 12 000 místy k sezení. Vozy jsou nízkopodlažní, klimatizované, nabízejí cestujícím palubní Wi-Fi síť a mnoho dalších výhod, které starší soupravy neměly,“ tvrdí s tím, že moderní vozy i zrychlují cestování vlakem.
Nejvíce nových vlaků brázdí Jihomoravským krajem
Největší část z nových vlaků zahrnují čtyřvozové jednotky Moravia, které nakoupil Jihomoravský kraj. V provozu ČD budou nejméně do prosince 2024. Moderní soupravy plošně nahradily starší vozy nelichotivě přezdívané po bývalém východoněmeckém vůdci jako „Honeckery“ a elektrické lokomotivy řady 242 na páteřních elektrifikovaných tratích Jihomoravského kraje.
„Asi desítka nových vlaků v provozu jsou naše jednotky RegioPanter ve dvou a třívozovém provedení. Ty nahrazují starší soupravy na Vysočině, v Olomouckém a Moravskoslezském kraji,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Plánované pořízení RegioPanterů v letech 2023 až 2026
[Zdroj: ČD]
Na Vysočině České dráhy nasadí do provozu všechny nové jednotky ještě během letních prázdnin. V létě plánují také zahájení zkušebního provozu motorových jednotek RegioFox, to na tratích z Rakovníka do Berouna a z Berouna do Prahy.
„Ve druhé polovině roku chceme uvést do provozu další zhruba čtyřicítku nových jednotek RegioPanter a RegioFox, které vyjedou na tratě Olomouckého, Středočeského, Jihočeského a Pardubického kraje,“ doplňuje Ješeta.
ČD zařazují i nové lokomotivy
Pokračuje i obnova hnacích vozidel. V prvním půlroce převzaly České dráhy do zkušebního provozu první dvě modernizované motorové lokomotivy řady 743.2. Pokračují dodávky elektrických lokomotiv Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. České dráhy jich letos převezmou do provozu dvanáct a v následujícím roce dalších dvaadvacet.
V příštím roce budou pokračovat rovněž dodávky nových jednotek RegioPanter a RegioFox pro Středočeský, Královéhradecký, Jihočeský, Plzeňský, Pardubický, Moravskoslezský a Zlínský kraj a na Vysočinu.
Cestující se vůbec poprvé svezou novými soupravami pro dálkové vlaky ComfortJet. Modernizace vozidlového parku především na vedlejších tratích pokračuje i prostřednictvím moderních vozidel zakoupených „z druhé ruky“ v zahraničí. Jde například o motorové vozy Regio-Shuttle RS 1 a jednotky Desiro Classic.
–RED–