Ministerstvo zemědělství ČR [MZe ČR] důrazně upozornilo občany, kteří najíždějí do českých lesů a sbírají v nich houby a jiné lesní plody a pak je prodávají, že porušují lesní zákon. Zároveň svým chováním podle úřadu poškozují české lesy.
MZe ČR zveřejnilo varování před trendem komerčních houbařů a sběračů lesních plodů na sociálních sítích. V něm se odvolává na nedávnou televizní reportáž o podnikateli, který si sběrem lesních plodů přivydělává. A tak se může podle zástupců úřadu stát i nechtěným „inspirativním příkladem pro další návštěvníky lesa“.
„Důležité je však upozornit, že lesní zákon z hlediska užívání lesů dovoluje sbírat lesní plody pouze pro vlastní potřebu. Pokud si tedy člověk nasbírá plody a houby na území lesa, který mu nepatří, neměl by je podle zákona dále prodávat,“ vysvětluje v příspěvku MZe ČR.
Podle úřadu za zmínku v tomto ohledu stojí ale i další fakt. A totiž ten, že komerční houbaři a sběrači plodů, jako jsou borůvky, maliny či ostružiny, lesy spíše drancují. Tím nebezpečně a vážně ohrožují české ekosystémy. Navíc je to sotva několik dnů, kdy ministr zemědělství Marek Výborný [KDU-ČSL] návštěvníky lesů upozornil, že bezplatné sbírání lesních plodů není v zemích EU takovou samozřejmostí jako u nás.
„Chtěl bych apelovat na naše občany, pokud se vydají do českých lesů, ať si váží volného vstupu a projeví to svým chováním. Měli by být ohleduplní k lesu, ke všemu, co v něm roste a nerušit lesní zvěř,“ uvedl ministr zemědělství.
Podle něj například v sousedním Německu tamní zákony omezují množství nasbíraných hub na osobu. V Rakousku si zase lidé nesmí z lesa odnést více než dva kilogramy hub najednou. V Itálii se za vstup do lesa zase platí a ve Švýcarsku smějí houbaři do lesa vyrazit jen v přesně vymezených dnech.
Ministerské varování vyvolalo ostré reakce
Aktuální varování ministerstva před porušováním lesního zákona komerčním sběrem lesních plodů ale vyvolalo ostrou reakci mnoha diskutujících pod příspěvkem úřadu. Někteří z nich právo na komerční sběr lesních plodů hájí, jiní ho zase odsuzují.
„Ano, včera jezdilo po Jizerských horách v zákazech vjezdu několik aut se sběrači, kteří češou borůvky hřebeny po kýblech. Ničí přírodu, nemají povolení k vjezdu…,“ popsala jedna z diskutujících.
Další příspěvek, který redakce FinTag.cz kvůli vulgárním slovům upravila, zní takto: „Jsou to strašné … Motají se několik hodin po lese, vyšlapávají cestičky v lese, občas sice nic nenajdou, ale pak si vydělají balík na prodeji. Všechny lidi, co bydlí u lesa, bych zdanil houbařskou daní!!! Všichni musí kupovat houby v supermarketu, které jsou dovezené z nějaké … 10 000 km od ČR.“
Naopak jiní diskutující v prodeji lesních plodů problém nevidí. Tak například: „Tak to jsou určitě ty miliardové úniky, které nám chybí. Babka prodá pár hřibů a my jí dáme na vazbu. Ty v.le, Kocourkov hadr. Jako bych těch hřibů rostly od jara každý týden tuny.“
Případně: „Zase z jiného hlediska přispívají k potravinové soběstačnosti naší země a dostávají mezi lidi kvalitní ´bio´ potraviny.“
Anebo: „A co třeba pšenice z Ukrajiny? Kuřecí maso? A další hnusy, co nám tu zaplavily obchody, restaurace, jídelny v nemocnicích??? To je ok???“
Houby se prodávat smějí, ale ne z obecního lesa
Někteří diskutují upozorňují, že „drancování českých lesů“ se děje hlavně v blízkosti hranic s Německem a Rakouskem, kam také míří většina v Česku nasbíraných lesních plodů. V tomto ohledu zmiňují například facebookovou skupinu s názvem „Kde rostou“. Jde o uzavřenou skupinu, v níž je přes 206 tisíc lidí. V momentě, kdy tato skupina oznámí lokalitu, kde právě rostou houby, místo se podle některých z diskutujících rázem promění „v poušť“.
Přispěvovatelé ale i upozorňují na to, že sběr a prodej hub a lesních plodů je přímo uveden v živnostenském zákoně. Prodejci hub tak musejí ze zákona složit mykologické zkoušky na hygienické stanici.
I to ale není v této souvislosti jednoznačná informace, jak dokládá jiný příspěvek: „Mícháte jablka s hruškami… Příspěvek ministerstva směřuje k tomu, že sběr v lese je doopravdy mířen jen pro vlastní potřebu, protože se jedná o společný statek. To znamená, že ve chvíli, kdy máte živnostenské oprávnění k prodeji těchto lesních zdrojů, tak je samozřejmě můžete prodávat. Ale musíte je mít ze soukromých zdrojů, tedy např. z vlastních farem a tak dále. Taky nemůžete kácet stromy v lese, a následně je prodávat. To vám ale nebrání si nechat vyrůst soukromé dřeviny a prodávat je jakožto svůj majetek.“
Další příspěvek se vyjadřuje k ekonomice komerčního sběru lesních plodů: „Ve dvou lidech jsme za čtyři hodiny nasbírali 8 kg. Další 4 hodiny trvalo čištění, krájení skládání na rošty… Po usušení je z toho 800 g… Kilo sušených se prodává za 1 000 až 1 200 korun. To je výdělek 50 Kč za hodinu na člověka. To je fakt geniální podnikatelský záměr.“
Češi z lesů ročně odnesou plody za miliardy korun
Podle dat MZe ČR Češi nejčastěji v lesích sbírají houby, borůvky a maliny. Jen loni si z lesů odnesli 38,96 tisíce tun plodů za 7,9 miliardy korun. Sběr lesních plodů český právní řád na rozdíl od jiných evropských zemí nijak nereguluje. V českých lesích a lukách si tak lidé mohou nasbírat jakékoli množství kteréhokoli plodu. A zájem o lesní plody v Česku meziročně vzrostl, jak ukazují data z chystané Zprávy o stavu lesa a lesního hospodářství za rok 2022.
„Češi loni v lesích nasbírali 38,96 tisíce tun lesních plodů v hodnotě 7,89 miliardy korun. Překonali tak nejlepší výsledek 7,66 miliardy korun z roku 2013,“ uvádí ve zprávě MZe ČR [více zde].
O rok dříve v roce 2021 si Češi z lesů domů odnesli houby, borůvky, maliny, ostružiny, bezinky a brusinky za zhruba 5,6 miliardy korun. Nicméně i v loňském nárůstu je třeba podle úřadu zohlednit vysokou inflaci, která se v Česku drží od konce roku 2021.
Sběr hlavních lesních plodin v období 2016–2022 [tis. t]
Roky | Lesní plodiny | ||||||
Houby | Borůvky | Maliny | Ostružiny | Brusinky | Bezinky | Celkem | |
2016 | 21,9 | 7,2 | 1,6 | 1,6 | 0,4 | 1 | 33,8 |
2017 | 27,7 | 7,1 | 2,2 | 1,5 | 0,4 | 2,2 | 41,3 |
2018 | 16,5 | 6,2 | 2 | 1,4 | 0,5 | 1,3 | 27,9 |
2019 | 21,9 | 5,5 | 1,5 | 1,3 | 0,3 | 1,5 | 31,9 |
2020 | 24,7 | 8,3 | 3,6 | 3,3 | 0,6 | 2,1 | 42,5 |
2021 | 19,6 | 6,8 | 3,2 | 2,7 | 0,7 | 2,3 | 35,2 |
2022 | 24,99 | 6,77 | 2,67 | 2,23 | 0,49 | 1,80 | 38,96 |
[Pramen: FLD ČZU]
Do lesa vyráží většina Čechů hlavně pro to, aby si nasbírali houby. Těch si loni z lesa přinesli 24,99 tisíce tun za 5,2 miliardy korun. Druhým nejčastěji očesávaným lesním ovocem byly loni borůvky, kterých si lidé natrhali 6,77 tisíce tun za 1,2 miliardy korun. Poté maliny [2,67 tisíce tun za 562 milionů korun]. Naopak nejméně chodí lidé do lesa na bezinky a brusinky. Na jednu sbírající domácnost připadlo loni 8,18 kg hub, 3,39 kg borůvek, 1,8 kg malin, 1,66 kg ostružin, 1,43 kg brusinek a 3,31 kg bezinek.
Celkové množství sběru lesních plodin v období 2016–2022 [mil. Kč]
Roky | Lesní plodiny | ||||||
Houby | Borůvky | Maliny | Ostružiny | Brusinky | Bezinky | Celkem | |
2016 | 3 589 | 851 | 237 | 219 | 64 | 101 | 5 060 |
2017 | 4 604 | 1 055 | 367 | 254 | 76 | 279 | 6 635 |
2018 | 2 881 | 903 | 325 | 242 | 80 | 139 | 4 570 |
2019 | 3 502 | 841 | 277 | 231 | 60 | 218 | 5 129 |
2020 | 4 198 | 1 333 | 633 | 564 | 112 | 327 | 7 168 |
2021 | 2 875 | 1 191 | 607 | 464 | 125 | 307 | 5 570 |
2022 | 5 238 | 1 212 | 562 | 447 | 106 | 326 | 7 892 |
[Pramen: FLD ČZU]
V průměru loni zavítal do lesa každý Čech 36,76krát. Ukazují to výsledky dotazníkového šetření, které pro ministerstvo zpracovala Česká zemědělská univerzita. Odpovídalo v něm tisíc respondentů z celého Česka v období 30. listopadu až 8. prosince 2022.
–DNA–
K houbaření lidi dostal velmi špatný režim po puči89, to si potentátové ze sněmovny 5kolky hlavně přiznejte. Před 30. lety nás bylo po vesnicích pár houbařů, nikomu jsme je neprodávali, ale darovali, tak je tomu dodnes. Hlad a jak uživit rodinu na vesnici je čím dál větší problém, poněvadž výdělky oproti měšťákům jsou na vesnicích poloviční. Atd. — To že přes víkend se nedá jít na houby je další problém. Měšťáci pořádají 2. dny nájezdy na lesy, houby, borůvky … seberou kdeco a do zbytku hub kopnou. Všude zanechají plechovky od piva, petky, celofány od sušenek … Takže farář Výborný opět se svou smečkou vyje na špatném stromě i ve špatném lese.
Baže skalní houbaři se umí chovat a do hub se nekope mě je naučil sbírat otec už není mezi živými já v tom pokračuju v lese se nesmí hulákat odhazovat smetí a kopat do hub kdo to dělá je spodina národa a h…a mu nechci tu nadávat sprostě hold se najdou jedinci co jim příroda nic neříká =)
Kde berou údaje kolik kg a za kolik miliard se nasbíralo ?
To si cucají z prstu.
To jsem chtěla říci, nevšimla jsem si já, ani nikdo ze známých, že by na pokraji lesa někdo vážil na mincíři, nebo jak se tomu říká, kolik kdo čeho nasbíral.
Ano, mně se nikdo v životě neptal kolik nazbýrám.
No, nazdar. Jestli zbýráte, tak se nedivím, že nikdo po vás nic nechce.
Ano, bohužel píšete naprosté bláboly. Sametová revoluce v roce 1989 se nenazývá puč. Tak tomu říkají jenom podebraní komunisti.
Lidi v českých zemích nezačali sbírat houby ve velkém proto, že po sametové revoluci byl hlad.
V českých zemích se sbíraly houby již v raném středověku. K popularizaci houbaření (to, že začali ve velkém vyrážet lidé z měst) přispěl dr.František Smotlacha.
Ten v roce 1919 začal vydávat Časopis československých houbařů, nyní Mykologický sborník, a založil Mykologický odbor České botanické společnosti (1912) a zejména Českou mykologickou společnost (1921).
Takže jak vidno, lidé zde houbařili dřív, než naši zemi dostali do spárů komunisti a zničili ji.
Taky jste bezpáteřní havlista, jinak byste mluvil o podzimu89 pravdu. Po Silvestru 1989 kdy byl komunisty dosazen na hrad všeho schopný opilec Havel se teprve ukázala špína od tkz. demokratů ze zločinného OF. Svoboda slova- názoru odešla opět do kytek … Dodnes se stydím za to, že jsem taky 2x cinkal těmto prodavačům iluzí, populistických lží … Firmy při znárodnění rozkradeny loutkovodiči Kokty od jeho kámošů z StB i jeho smečka77 se přiživila. Vatikánská sekta taky nechtěla být ošizena, poněvadž uctívají jen svého boha Mamona. Jen tyto rozkrádačky noblesně nazvali privatizací, což bylo daleko horší než v padesátkách. Znárodnění začal hned po konci WWII Beneš, to už před zpackanou demisí ministrů. Těmto demokratickým ministrům i Benešovi Kléma pak poděkoval, že mu roku 1948 sami nabídli velení !
Jindro, že Vy jste si dneska šmáknul na jiných houbičkách než jsou hřiby a lišky?
Á další trolligman nám přistál na place, bude s neznalými havlisty zábava ? Nikdy není ke škodě abyste se amorální havlojidi něco doučili o ukradené 2. roky plánované poklidné změně za Gorbiho, že to bylo zrovna ten čas byla souhra náhod … To že opilec véna=Kokta se svou smečkou77 neměl o tomto na Národní ani ánunk, to až za 2. dny, kdy vystřízlivěli z kokosového rauše na hrádečku si ukradli studentskou demonstraci pro sebe je nadlouho pro vysvětlování takovým …. To znamená, staří komunisti, kteří se kdysi nedostali ke korytům ve vládě uchopili svou příležitost jak se lehce dostat k penězům eráru … o žádnou demokracii těmto gauner.. z balkónů nikdy nešlo ! Dnešní havlo VUMLy pravdu s fakty nemají ve svých osnovách a vy studenti těchto zbytečných FF jste se opět stali dalšími poslušnými klaněči novodobých bolševiků …
Jj, za bolsevika lidem tekl tuk po brade, sunka od kosti kazdy den. Na chodniku nebezpecno-letali peceni holubi. Brambory velke jako Jindrova hlava samy skakaly do hrnce.
A v listopadu 1989 utrum. Lidi okusuji kuru na stromech a pasou se.
Bože, Ty to vidis. Uz aby bolsevici pomreli anebo aspon nemeli penize na internet.
Fialoví soudruzi a co tak protiargumenty by nebyly, místo vašich sprostých urážek ? To je rétorika i čern..ka v modrém rouchu Péti, urážet, jízlivě pomlouvat .. přitom vyslat tupé signály a nic. Komunisté s členy sekty, které vy havlisté obdivujete, Rychetský, Pithart, Kalousek, Baxa, Fremr, Pavel, Fiala … tito převlékači kabátů přes noc vám nevadí ? Pávek byl z VŠ pro voj. kontrarozvědku StB-GRU vyřazen až v lednu 1992. Pořád Havlovi i OF nevěřil a tato bezpáteřní sketa nyní ? Navíc pro vás fanatiky z náměstí … nejlepší roky byly za Gorbiho před převratem89. Ke škodě mladých, kteří tyto dobré časy k pohodovému žití pro většinu už nikdy nepoznají … Nikdo nemusel být v KSČ a ne jako i tito dnešní kariéristi. Za hranice se mohlo vyrazit, obchoďáky u hranic plné západního zboží, různé st. půjčky na stavbu r.d., vy snědí jste museli makat a ne jako dnes být na přížívě. Kvalitu školství, zemědělství, strojírenství i zdrav. zajištění nám v té době záviděl západ, atd. Nic nebylo jak vy neznalí dnes furt lživě vyjete, ale vše se dalo sehnat ! Malé fronty byly na banány, pomeranče .. a dnes ? Velké fronty na sociálku, dotace, podpory, … , tak co je staří překabátění komouši lepším ?
Trollingový hulváte, bolševiku máte protiargument ? Sem s ním.
Starý komouš žere lysohlávky a potom trpí bludy! No já padám!
Starý komouši Karle, překabátěný na amorálního havlistu, pro vás platí to samé co pro trollingmana Richarda. Hulvátským podvodem jste se 5hadí bolševici před 2. roky opět dostali k moci. To vinou vyču..ho komunisty z OPBH Praha, kdy přednostně pro své spolu soudruhy z KSČ přiděloval byty, za 5 000kč do své kapsy atd. Proto mu zůstalo „pětitisícovka“ … Pak se stal naoko havlistou, ale myšlením je a zůstal stalinistou, jak dokázal při koalicích 5smečky. Požadoval za svůj podvod na Ústavě své prosazení na prézu místo Pávka. Pak se naoko za svůj podraz omluvil, šašek-hašek. Deset let už jen dementního PR, který v sobě nikdy nezapřel úctu ke stalinistickému režimu, taky v této stalinistické povedené rodince vyrostl. Tato fakta se ve velmi objektivních mediích 33. let nesmí objevit, co to byl za … až do odstoupení z ÚS, hnus nad hnus ! Voliči Pávka i 5hadů pácháte ještě větší republikové Harakiri, než dokázali pohrobci zločinné OF v před rokem 2 000. Vrchol morální špíny je zvací dopis pro … USA … [redakčně upraveno]
To Jindra: Váš příspěvek je velmi vtipný. Myslet si, že na vesnici je hlad LOL. A že se houbařit začalo až po roce 1989. Vtipné. Jen s jedním s vámi souhlasím. Ten bordel v lese je neskutečný. Ale nejvíce nepořádku nechávají pro mne zcela nepochopitelně lesní dělníci. Po každé návštěvě lesa nadávám na lidskou svoloč, jaký jsou to prasata a nesu sesbíraný bordel. Chování a řvaní rodinek Homolků v lese je taky na přesdržku. Ale to se dá vyřešit jednoduchým způsobem – vyrazit ráno, kdy je v lese klid.
Paní Evo. Bylo tomu tak, menší platy i důchody jsou na vesnicích dodnes. Po puči89 ten rozdíl byl ještě větší… V okolních vesnicích začali hledat houby na kšeft. Můj soused měl smlouvu s Poláky na 30kg hub a víc ročně, ale usušených jen praváků, podle toho kolik našel(za 1 kg dostal 900kč). To je asi 10-12kg nasbírat na 1kg sušených. Pak to Poláci prodávali … i v Českém Těšíně na tržnici. Spousta chlapů hřiby vyměňovalo v hospodě za panáky, to už jiná písnička. — K paní Lence. Hřiby se u nás vykupují ve velkém i dnes, dokonce jsou na to specializované týmy, tak nějaké podklady asi budou. Někteří jedou např. do Norska, zaplatí tam poplatky a za 10-14 dní se vrátí, houby prodávají hotelům nejen po Praze s kterými mají smlouvy. Borec o tom mluvil v radii, dobře ho sběr všech jedlých hub živí po celý rok, proto neřekl za kolik prodává jedno kilo hub. Nakonec přidal jde za 1kg i o tisíce kč, těch nej žádaných, které jen tak ledaskdo nenajde ! Zkoušky a oprávnění je pro takové samozřejmostí, doufejme že aspoň v tomto se u nás nešidí.
Paní Evo zapomněl jsem napsat. Tento soused-hřibař jako jeřábník u stavební firmy přišel při rozkrádačkách-privatizacích o práci, jako spousta jiných. Firma účelově zanikla jako špatná … přišel „jiný“ majitel, koupil za pětník a firma najednou v pohodě …. Furt stejná písnička jak jsme všichni poznali aspoň z doslechu, že ! Tak byl na minimální podpoře, proto měl čas denně jezdit na houby a pak až do večera čistit, dávat na sušení … měl na to zlepšovák ze starých pérových postelí nad sebou, to jen pro zajímavost, ještě nebyly el. sušičky v prodeji !
To je zvláštní. Celé generace se chodí do lesa na houby a borůvky a teprve nyní to je drancování lesů. Že by kampaň před nějakou legislativní změnou? Mimochodem, nevšiml jsem si, že by mi někdo vážil úlovek plodin z lesa.
Ano, odjakživa se bez problémů chodí na houby, ale až této vládě to začíná vadit. Mám dojem, že této vládě se nelíbí cokoliv, čím si my Češi , trochu chceme zpříjemnit život.
No jo,to zase nějakej šťoural zjistil jak to chodí někde jinde v Evropě a chce to uplatnit i u nás.Co takhle kdyby se jiné státy opičily po nás.Už nevědí ,,jak by z lidí peníze vytřískali.Tady je to letitá. tradice a nikdy to nikomu nevadilo.
No tak ten kdo byl teď někdy v lese zjistí kdo ten les ničí. Všechny cesty zničené těžkou technikou a ne jen cesty, dostanou se i tam kam se vy dostanete stěží po čtyřech. Stromy pryč a zbyl jen bordel po lesácích. Když mi dá hajnej smlouvu k samo těžbě, tak je tam snad třikrát napsané, že každý poškozený strom musím nahradit, s tím si lesák neláme hlavu. Prostě to, že houbaři ničí les je podle mého názoru blbost, a když, tak je to zanedbatelné procento toho co zničí lesák. Chodím do lesa často, jak na houby, tak pro radost, ale teď se mi z toho co se tam děje chce spíš blejt. Denně tu vidím projíždět přes hranice do Polska plný kamiony dřeva. Místa kam jsme chodili na borůvky neexistují, to samé místa kam jsme chodili na modráky, tak to už taky není. A to tu rostly lišky, kotrče i ucháče jsem našel. Dnes už nic. A to jak někdo píše, že jsou po lese plechovky a petky, tak nejvíc jsem jich viděl vždy na místech těžby! Hawk.
Naprosto s vámi souhlasím,největší bordel je tam kde lesáci těží
Dobrý den,naprosto s Vámi souhlasím.V lese n ejvětší bordel dělají lesáci. To co je dens v lesích po lesácích nikdy nebylo. A mimochodem u vody zase největší bordel udělají rybáři.
Já si myslím, že houbaři se v lese chovají tak jak se má, protože se každy rok vracejí a nebudou si ničit svá místa.
Paní Marcelo je pravdou o lesácích … Jenže někdo les musí vytěžit, kór nyní při kůrovci atd… Podle rakušáků nejen na Šumavě může za brouka české lesní tkz. turecké hospodářství po 25 let. Např. kde chodím na houby já je po lesácích vše opraveno, oplocenky, zasazeny nové stromky, uklizeny cesty od těžké techniky … Na druhou stranu toto vše musí někdo zaplatit a to je vždy konečný zákazník ! A pak, houby na jednom místě rostou tak 15-20 let, stromy vyrostou, změní se podmínky k růstu a další. Kde v těžkém terénu přibližovali klády živí koníci, za rok byly houby na stejném místě. — Ukrajinská … … žádá více eur, tak kolaborantská 5kolka zvýší daň z 15% na 21% u dřeva na topení, pelety, dřevěné brikety, ale hlavně u měkkého o které se mnohonásobně zvýšil zájem ! Taky vinou zločinných dotací na kdeco, čím větší nesmysl, tím větší dotace ! Kde se na tyto podvody tisknou nekryté peníze Bůhsuď !? [redakčně upraveno]
A na Hradě zase politici?
A to ze ten les nekomu patri Vam nevadi? Co kdybych přišel nebo treba i prijel k Vam na zahradu a zacal si sbirat jablka ci rajcata? Vital byste me tam?
P. Petr, ale tomu tak dodnes je, možná ještě v horším. Tak 8 let zpět, nám kradli mladí lidé trnky před domky, po upozornění že to není jejich … už to jelo. Od nich sprosté nadávky, že máme demokracii a když to není oplocené … další popis jejich slovníku už by tady neprošel. Ve vedlejší vesnici policajtovi vybílili velký sad se zralým ovocem předloni, novým demokratům k tomu stačila jedna noc.
rád chodím do lesa, beru to jako relax,,,,houby na polívku a smaženici, něco nasušit na zimu,,,,borůvky na plněný knedlíky a koláč,,,, ostružiny a maliny do huby, když mám žízen,,, a že mi to zpoplatnějí???, ani mi to nevadí,,,,,beru to tak, že je to na chut i když takový krkonošský houbovec nemá chybu,,,, letos na zahradě vysadím nálety, objednám si mikozu hub a at si ty houby z lesa, borovky a ostatní strčej naši posranci do zadničky
a pochytáš veverky, odchytneš pár divokých prasat a vypustíš nějakou tu zmiji, aby jsi měl ten svůj les dokonalý, že?
Prosím o vysvětlení toho, jakým způsobem jste došli k těm číslům.
Čísla jsou vycucaná z prstu. Kdo a kde sleduje, co si lidé z lesa odnášejí a jak byla stanovena cena hub? Jednoznačně se jedná o kampaň před tím, než budeme platit nejenom za houby a lesní plody vůbec ale i za to, že do lesa vůbec půjdeme.
Připadá mi to jako novodobá buržoasie, do lesů dostaneme propustku jako do vojenského prostoru.
Les je nečí majetek a ne veřejní vy inteligente
Protispolečenský stát je bez peněz a nemůže unést, že lidé houbaří tak jak to bylo v podstatě vždy, a stát z toho nemá nic. Ani pokuty v podstatě ne, ani za sběr chráněných druhů, třeba hřiba královského. Masové nájezdy Poláků v autobusech na borůvky by si ale stát měl být schopen uhlídat. Na sběr hub jistě přijde nějaká právní norma z EU. Pak ale EU sejde ze světa nebo zůstane jen její tvrdé jádro. No a to ať se třeba staví na hlavu.
P. Masunta … v podstatě vždy .. není až tak pravdou. Před pár stoletími se panstvo i s vatikánskou sektou muselo požádat, jestli si „ovečky“ můžou zajít na houby, maliny … do jejich lesů, své nevlastnili. Panské lesy vznikly jak ? Nebo když si chudí chtěli na topení vzít dřevo, tak dostali pařezy s kořeny, které se těžko dolovaly … i haluze, to aby vyčistili les tkz. pánů, to „prý“ zadarmo.
Chtěl jsem jít na houby do lesa, ale byli tam dřív těžaři, a těma harvestorama tak zdevastovali les „téměř jako mé holínky“, takže houby ta roste dlouho neporoste…hm to těm na MZ nějak nevadí…smutné…
Hajzly , vyžente ty harvestory a vyvážečky , kam jsem chodil léta na houby , všechno je zničený , běžte se podívat na nádraží v Ostrově nad ohří , kdo ničí lesy
No vidíte jakými pitomostmi seto ministerstvo zabývá.
lesy drancuje pouze podnik zřízenÿ výše uvedeným ministerstvem, nikdo to nedokáže více a snadněji.
Víte , co je na tom nejhorší ? Všechno !!! Už se těším, až mi někdo zakáže chodit do lesa na houby. Jsem si jistý, že mě uvidíte na Nově, Primě i ČT
Koupite si vlastni les? Ja myslim ze ne, jen znovu budete chodit do ciziho.
P. Jaromír. To možná nebude to nejhorší, tato všeho schopná 5vláda hye… vám časem zakáže chodit k volbám, platit hotově, přikáže jezdit jen v el. šrotech … a nakonec zakáže i se koupat, chodit na WC abyste šetřil vodou !
A nemáte pocit, že daleko víc pustoší lesy ti, co devastují lesy při kácení stromů? Spoušť po těžké technice? Spočítejte si počet náklaďáků, které denně!! přepravují celé kmeny stromů směrem do Německa. Dále: zdevastované lesy kolem Struhařova, kde jsem se absolutně neorientovala, protože se vykácením tak změnil les, že jsem zabloudila. Tady by se měl někdo podívat na zoubek „někomu“. A vůbec jsem si nevšimla minulý týden na Šumavě, že by byl někde zdevastovaný les po sběru hub, borůvek či malin. Traktorem nebo bagrem je nikdo nesbírá. Lesům, houbařům a sběračům klid a nechte je na pokoji, vážené ministerstvo. Jitka
Všichni si tady stěžujete na „drancování“ lesa při těžbě… Židle a stoly máte udělané z čeho? Podlahy, papír, chemikálie, buničina a stovky věcí, které denně používáme všichni, jsou vyrobené aspoň částečně ze dřeva.
To nevíte?
Chodíte si stěžovat na místní zemědělce, že sklidili kukuřici a rozjezdili si svoji polní cestu?
A k tomu omezení sběru lesních plodů: je nejvyšší čas, minimálně u soukromých vlastníků. Nevím, proč by někdo, kdo se stará o svůj les (a naše skvělá vláda mu ještě hodlá zvýšit daň z nemovitosti) měl „živit“ návštěvníky lesa a umožňovat jim neomezeně na jejich pozemku sbírat houby a borůvky. Je to neúcta k soukromému vlastnictví pramenící ze socialistického smýšlení většiny veřejnosti u nás.
Vítková, Vítková, dřevo se těžilo vždy, a stoly měli lidé od pradávna, ale to nemá nic společného s drancování lesů těžkou mechanizací… byla jste vůbec někdy v lese???
Houbař, co sbírá plodnice na prodej, lesy nedrancuje. Ví a zná. Vstává ve tři, aby byl první v lese a sbírá pouze kvalitní plodnice. Lesy drancují pseudohoubaři, kteří když „rostou“ vysbírají úplně všechno, aby pak na FB udivovali pěti plnými košíky. Nakonec 80% nálezu vyhodí, protože je červavý, otlačený atd… Tenhle mediální tlak je vlastně brutální lobby a cílem je totální zákaz sběru lesních plodů. Majitelé lesů chtějí své miliardy. Jestli tahle vláda nepadne, ještě před koncem mandátu bude u každého lesa stoleček na prodej povolenek ke sběru hub a vsadm tisícovku proti koruně kohokoli, že tu lobby má na svědomí církev, která vlastní nejvíc lesů.
O církvi je to pravdou, poněvadž i narcis premiér je vystudovaný teolog této sekty. Na Pustevnách je ukázka nenažran..i církve. Lesy v pronájmu, za provoz vleků chtěli nekřesťanské peníze, tak se nelyžuje. Parkování i lanovku o 100% zdražili … Stezka v oblacích na Pustevnách je nejen církevní podraz, jejich hlavní arcisatan severomoravské diecéze se lživě kasal, že 570 milionů kč co to stálo zaplatila církev ze svého. Už ale podvodník nedodal, že dostali 7 měsíců před zahájením stavby tohoto nesmyslu st. dotaci, přesně tu samou cifru.
kdyby tam nebyli ti výděleční drancovači lesů (viděl jsem dokonce, že např. v Krkonoších mají speciální traktůrek na sběr borůvek), bylo by v lese dost hub i pro pseudohoubaře a nemusely by se lesy drancovat
zkrátka už pomalu vymýšlejí a připravují Čechy na to, jak zdanit i sběr hub či lesních plodů
souhlasím se zdaněním těch, co to mají na kšeft, ale zdanit jeden z národních sportů a zálib?
jděte už do pr..ahy s těmi všemi nařízeními, zákony a zákazy. Na jednu stranu budete povolovat užívání drog a jejich pěstování doma a na druhou stranu budete obyčejným lidem házet pořád klacky pod nohy
a jenom provokujte, jednou ten obyčejný člověk ten klacek zvedne a pak už vám ani ty vaše elektrokoloběžky a elektroauta nepomohou, jak rychle budete muset utíkat
Jindro ste …!! [redakčně upraveno]
Úsměvné, véno ste …!! Aby redakce nemusela ubožácké vašíčkovy sprostoty upravovat.
Jo, tak houbaři a borůvkáři drancují naše lesy. A hodné ministerstvo zemědělství ty lesy musí chránit. To jako které lesy? Ty,které ještě nevykáceli a chystají se kácet až za měsíc? Jeďte se podívat na Křivoklátské lesy u Lán. Kilometry a kilometry vykácených plání. To takhle v noci vyjede harvestor, osvítí mohutně prostor, vše živé uvede do paniky a jde se chránit a bránit drancování. Poptávka v Německu po dřevu vysoká, nejlepší období k ochraně lesů. Vyvezeme, co se dá, pár šikovných si naplní kapsy, Němci z našeho dřeva vyrobí prkýnka, která pak koupíme a draze zaplatíme. A pak vyjde ministerstvo zemědělství s transparentem ,,nedrancujte naše lesy“.Udělá se obrovská kampaň na vysázení malinkých stromečků a všichni se nadmeme krásným pocitem. Jak také ne,když ta mrcha kůrovec dělá takové škody. Že se dříve chodilo vyznačovat,které stromy vykácet a nikdy nevznikly holiny? Že se pravidelně kontrolovaly lapače na kůrovce, natíraly stromky proti okusu a stavěly oplocenky? Na to nejsou dnes peníze. Tak vystřílíme vysokou, novela lesnického zákona to říká jasně. Od doby, co vyšla, jsme její počty snížili o třetinu. Střílíme srnky a laně těsně před porodem a koloušky hned po porodu. Takže ano, houbaři a borůvkáři, nedrancujte naše lesy, ministerstvo zemědělství vám jde příkladem.Až od vás vydělá na pokutách, půjdou si pošimrat adrenalín na malých liščatech v norách,která roztrhají svými psy a dát si žranici s řediteli zoologických zahrad, kterým dovoluje zákon vybíjet přespočetná zvířata,která se v zoologických narodí, což je též posvědceno ministerstvem zemědělství. Nedrancujte naše lesy a chraňte přírodu!
„Podle dat MZe ČR Češi nejčastěji v lesích sbírají houby, borůvky a maliny. Jen loni si z lesů odnesli 38,96 tisíce tun plodů za 7,9 miliardy korun.“ – to jsou slušná hausnumera absolutně vycucaná z prstu, jen pro efekt.
Žasnu, kolik máme u nás odborníků na hospodaření v lesích. Sám se v lese také často pohybuji, některý z pisatelů zmínil na co všechno chybí poníze. Já vidím ten problém jinak. Chybí předvším lidé ochotní pracovat. Ani se neodvažuji spekulovat proč. Snad proto, že se nám daří až příliš dobře? Nebo to má nějaký jiný důvod? Myslím, že místo těch nenávistných reakcí by bylo lepší nabídnout místnímu hajnému svoje ruce k příležitostnému přivýdělku. Ale to se u nás děje jenom vzácně.
Tak musím jako majitel skupiny Kde rostou reagovat.
Tendenčně psaný článek.
Autor píše že pokud se v mé skupině napíše lokace, že je to tam pak poušť.
Autor si toto vyčetl z nějakých komentářů lidí co houbám nerozumí nebo jen závidí.
Není to pravda.
Příklad?
Nyní lesy okolo Nymburka, stovky houbařů, roste to tam na kosu, jezdím tam také v lese absolutní čisto, nic neponičené.
To samé Brdy Láz, každý rok tisíce houbařů a les zdraví a co týče hub tak na konci sezony les plný plesnivých hub, takže názory že toto lesu ubližuje jsou zcestné.
Autor třeba zapomněl že tato má skupina se ve velkém věnuje charitě.
Nejen tím že se v naší skupině sbírají houby pro nemocné, staré a nemohoucí lidi a houby se jim dovezou až domů ale i tím že děláme sbírky pro děti atd.
Vždy se hledá viník tam kde není. FCB skupiny a to ani ta má ze toto nemůže, je to jen o lidech jak se v lese chovají.
[…] „Podle mě je v pořádku dávat za to pokuty. Sama jsem byla svědkem toho, jak do lesa najeli sběrači, kteří to tam ve velkém zplundrovali, jsou to známé firmy, které pak houby prodávají a vydělávají na tom. Nám se pak podařil sotva nasbírat malý košík,“ řekla Událostem247 Anna Boušková z Tišnova. Sběr a prodej hub a lesních plodů je přímo uveden v živnostenském zákoně. Prodejci hub tak musejí ze zákona složit mykologické zkoušky na hygienické stanici, připomíná web Fintag. […]