Železniční průmysl: Vysokorychlostní tratě jsou kšeft za víc než bilion

336
vysokorychlostni_trate
Ilustrační foto: Redakce FinTag.cz

V českém železničním průmyslu nyní chybí asi 5 000 pracovníků. Od IT pozic přes svářeče až kováře. Dohromady v oboru pracuje přes 22 000 lidí. Obrovská příležitost jsou vysokorychlostní tratě a jejich výstavba.

Uvedla to Asociace podniků železničního průmyslu [ACRI]. I přes chybějící pracovníky dokázalo železniční odvětví v loňském roce vygenerovat obrat kolem 120 miliard korun. Export tvořil asi 60 miliard obratu.

„Pokud se podíváme na čísla před deseti lety, tak je to téměř 70% nárůst. Export je pro rozvoj českého železničního průmyslu klíčový,“ uvedla generální ředitelka Asociace Marie Vopálenská.

Podle ní loni zvýšil český železniční průmysl obrat meziročně o 20 procent. České firmy na trhy dodávají převážně koleje, výhybky a převodovky. Chybějící pracovní síly podle ní firmy řeší rekvalifikací českých pracovníků nebo nábory cizinců.

„Zlepšení je malé, a to pouze díky iniciativě ministerstva zahraničních věcí týkající se příchodu zahraničních pracovníků z bezvízových zemí,“ dodala.

Vysokorychlostní tratě nabízejí příležitost českým firmám

Obrovskou příležitost spatřují zástupci Asociace ve výstavbě vysokorychlostních tratí v České republice. Správa železnic [SŽ] v červnu v prezentaci o financování vysokorychlostní trati na území ČR uvedla, že do výstavby 784 kilometrů tratě SŽ investuje odhadem 807 miliard korun. Do nákladů na provoz a údržbu pak dalších 220 miliard korun. Část z těchto investic by mohla zůstat podle ACRI u českých firem.

„Ten odhad podílu domácích firem jde velmi těžko. Zatím není stanovena technologie, ale určitě naše firmy dokáží nabídnout vysokorychlostní kolejnice i výhybky. Mohou se podílet na dalších pracích. Rádi bychom, aby to byly desítky procent,“ řekla Vopálenská.

Firmy v železničním průmyslu čelí existenčním problémům

V Česku je podle Asociace mnoho firem, které již nyní dodávají produkty a služby pro vysokorychlostní projekty v zahraničí.

„Byli bychom sami proti sobě, kdybychom nezapojili tuzemské firmy do budování sítě, mnohé z nich najdou uplatnění například při servisování a dodávkách náhradních dílů pro rychlovlaky a podobně,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí SŽ Jakub Bazgier.

České firmy na železnici

Asociace jmenovitě zmínila společnost AMiT, která dodávala do Saudské Arábie panelové počítače pro vysokorychlostní vlaky. Pro stejný projekt vyrobila zase firma Borcad sedadla určená pro první třídu. Mezi další v zahraničí aktivní firmy patří Bonatrans, která vyrábí dvojkolí. A je to brněnská společnost IG Watteeuw s převodovkami pro vlaky, které jezdí v Itálii i Číně, nebo výrobce kompletních trakčních systémů s rychlostí nad 250 km/hod Škoda Group.

Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka

Marie Vopálenská za Asociaci dodala, že by českým firmám pomohly zakázky na výstavbě vysokorychlostních tratí i z důvodu získání referencí.

„Pokud české firmy získají takovou klíčovou referenci, budou mít v budoucnu možnost se ucházet o další projekty v zahraničí a zvýšit tak export,“ vysvětlila.

–ČTK/RED–

1 komentář

  1. To bude supr tunel, ale pro koho ? Miliarda sem miliarda tam, k tomu pár korupčních % v tkz. vícepracích (plánovaných), to bude ve stamilionech … Jó i to je demokracie s kapitalismem, co jste si naivní havlisté vycinkali s gaun… po balkonech.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here