Ministerstvo obrany ČR [MO ČR] zveřejnilo materiál, jímž odmítá informace o tom, že by Česku Švédské království nabídlo k dalšímu užívání letouny Gripen zdarma. To v minulých dnech několikrát uvedl například předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
„Jelikož chceme, aby debata o budoucím zajištění bezpečnosti našeho vzdušeného prostoru byla věcná, zveřejňujeme přehled nejčastějších dotazů a tvrzení souvisejících s modernizací nadzvukového letectva,“ uvádí MO ČR v materiálu, který staví na otázkách a odpovědích. Více publikujeme ve zkráceném znění níže:
Podle materiálů Saab vychází Gripen z hlediska pořizovací ceny i provozu nejlevněji?
Naše [MO ČR, pozn. red.] propočty vycházejí z nabídek, které jsme obdrželi od vlády USA a vlády Švédského království. Z těchto materiálů vyplývá, že cena letounu F-35A je nižší než letounu JAS-39 Gripen E. A ačkoli nemůžeme být konkrétní, tak cena uváděná v marketingových materiálech společnosti Saab je z důvodů, které nám nejsou známy, o desítky procent nižší. Nižší, než za jakou nám tyto letouny oficiálně nabídla švédská vláda.
Jaké jsou náklady na provoz obou typů letounů?
Co se provozu týče, pro porovnání jsme volili jinou metodiku – nikoli porovnávání ceny letové hodiny. To je velice nepřesné a nesrovnatelné. Důležitý je roční náklad na provoz 24 letounů daného typu. Po přepočtení údajů, které máme k dispozici ke Gripenu C/D [cena provoz Gripenu E], je podle marketingových materiálů společnosti Saab ještě vyšší. Z údajů nabídky vlády USA k F-35 vyšlo, že roční provoz se započtením i průměrných nákladů na palivo a munici 24 letounů F-35 je o necelou čtvrtinu vyšší než provoz jiných platforem, například Gripenu. Nicméně je třeba brát v potaz to, že F-35 nabízí výrazně vyšší schopnosti než jiné platformy a zároveň výrazně vyšší životnost.
[…]
Ještě obecně k hodnocení ve vojenském doporučení lze uvést, že bylo stanoveno sedm kritérií, přičemž cena byla jedním z nich a nabídky byly hodnoceny na základě hodnocení míry získaných schopností vůči vynaloženým nákladům. F-35 skončila první a Gripen nebyl ani na druhém místě. Stejný hodnotící model použili například Belgičané nebo Nizozemci.
ČR údajně nereflektuje nabídku Švédska o bezúplatném převodu stávajících Gripenů?
Jde o nabídku z letošního července, která se objevuje s označením „letka gripenů zdarma“. Nicméně žádná nabídka, podle níž bychom dostali letku Gripenů zadarmo, neexistuje. Nabídka se týká toho, že by nám švédský stát přenechal dnes pronajaté Gripeny C/D za předpokladu, že si koupíme nových 12 Gripenů E. Takže příběh o Gripenech zdarma je lež. Stejně tak neplatí, že jsme se švédskou nabídkou nezabývali. Dřívější nabídka švédské vlády byla posouzena v rámci vojenského doporučení. Na jeho základě dostala ministryně obrany od vlády jasný mandát jednat s vládou USA o pořízení 24 letounů 5. generace. Tato jednání probíhala v uplynulém roce. Jejich výsledkem je komplexní nabídka, o které bude jednat vláda přesně v souladu se svým loňským usnesením.
Švédská nabídka navíc neodpovídá potřebám armády definovaným již před více než dvaceti lety a znovu ve zmiňovaném vojenském doporučení na 24 nových nadzvukových letounů. Česko potřebuje 24 strojů. Potřebovalo je vždycky a vyplývalo to i ze strategických a koncepčních materiálů. Pronájem 12+2 letounů byl kompromis a dočasné řešení, které taktickému letectvu neumožňuje plnit zdaleka všechny úkoly. Od Švédska bychom tedy dostali 14 strojů na dožití. A aby letectvo mohlo fungovat, museli bychom si místo dosluhujících Gripenů C/D koupit minimálně dalších 12 letounů E a dvojmístné F. Což by bylo celkově neefektivní. A to zejména s ohledem na již mnohokrát řečené, tj. že se jedná o stroje 4. případně 4,5. generace. Ty řeší budoucnost taktického letectva jen na velmi krátkou dobu. Neposkytují zdaleka tolik schopností jako letouny 5. generace.
Jak vypadají jednání se švédskou vládou nyní?
S vládou Švédského království probíhají paralelně jednání o pokračování pronájmu letounů JAS-39 Gripen C/D tak, aby mohly chránit vzdušný prostor ČR i po roce 2027. Neboť majitelem těchto strojů je právě švédská vláda. Se společností Saab ani jinou soukromou firmou žádná jednání neprobíhají, protože k nim nemáme mandát ani důvod.
Provozní náklady Gripenů jsou údajně třetinové oproti F-35
Pořizovací hodnota samotných letounů F35 je podle oficiální nabídky nižší než Gripenů E. Provoz nákladů F35 je podle našich dat z poskytnutých nabídek sice o necelou čtvrtinu vyšší, ale zároveň nabízejí výrazně vyšší schopnosti. A také je třeba říct, že srovnáváme současné letouny Gripen C/D. Provozní náklady letounu Gripen E neznáme, ale samotný Saab ve svých marketingových materiálech tvrdí, že budou vyšší než u předešlých generací letounů.
Známe reálné náklady na F-35?
Ano, máme nabídku USA a zároveň velmi detailní rozpis souvisejících projektů, jako je například příprava infrastruktury apod.
Kusová cena F-35 pro ČR, Izrael nebo pro Švýcarsko se liší. Jak je to možné?
Cena za standardní konfiguraci letounu jako takového je pro všechny stejná a nelze ji vyčíst ze zpráv Kongresu. Odtamtud lze vyčíst pouze komplexní náklady na pořízení celého systému. A jehož součástí je veškerý další majetek a pořizované služby [simulátory, výcvik, munice apod.]. Aby tohle člověk věděl, stačí si zprávu z Kongresu přečíst celou, nikoliv jen první odstavec. Každý stát má totiž jiné požadavky na další majetek a pořizované služby.
Jen samotný nákup F-35 vyjde na 122 miliard korun. Celkové náklady jsou odhadovány v průběhu let až na 400 miliard korun. Jak je to?
122 miliard je cenový strop pro celý systém F-35 dodávaný z USA. Další náklady samozřejmě budou a nikdy jsme to netajili a platí to pro všechny pořizované systémy. Odhady těchto nákladů máme, protože jsme od začátku kalkulovali projekt komplexně. Z připravené detailní ekonomické rozvahy je patrné, že ani ve fázi pořizování letounů a stavby infrastruktury nepřesáhnou výdaje 10 % ročních rozpočtů na obranu [pozn.: Pro rok 2024 jsou plánovány obranné výdaje ve výši cca 158 mld. Kč].
–RED–
Pozn. red.: Plné znění vyjádření, které redakce FinTag v tomto článku zkrátila a mírně doplnila, je zde.
Od ledna90 žijeme opět ve lži i se zloč..z OF, tak proč ne nyní s Gripeny ?
Z technického hlediska je vždy lepší mít pořádnou věc, splňující většinu požadavků. Ale jak říkají Američané, ďábel tkví v detailech. Společnost bude chudnout tím, že si za výplatu v průměru koupí méně, jelikož energie budou drahé, daně spíše porostou a politici, kteří budou chtít být zvoleni, budou voličům v předvolebních slibech říkat, že na řádný výcvik, v tomto případě na dostatečné množství prolétaných hodin a platy letců se nejen sahat nebude, ale výdaje na toto vše se, jak je plánováno u dálniční nálepky, budou pravidelně valorizovat. No bude to velmi zajímavý ďábelský detail!
Píši 17.17 hod. … pro zajímavost. Od včera jsem na Hlídacího psa napsal pár příspěvků o 33. let trvající politické hrůze v republice. Opravdu je to hlídací pes jak má být, ani jeden příspěvek neprošel posuzovacím adminem, tak jsem pátral proč. No bodejť, hlídací pes se „nějak“ dostal pod dozor séréšových novinky-seznam, tím je řečeno vše. Dokonce jsou ještě papežtější, než Papá Franc. Jak je u bezpáteřních havlistů zvykem od ledna 1990.
Divadelní představení voj. vykopávek v Mošnově něco ukázalo o velmi drahých havranech F-35 z předlužené USA. Čím dále více vojenských leteckých odborníků pochybuje o koupi tohoto zastaralého „letadla“=šrotu. Voj. letectví už je dávno před F-35 a kolaborantská 5kolka se chce na všimném nabalíkovat jako se dělo i za Mirdy. Miliardy kč co tento podraz 5hadů bude stát oni totiž už splácet nebudou … O zvacím dopise pro voj. i ekonomického agresora …nemluvě !
Staří havrani padají jako na běžícím pásu … Copak na to čarodějnice černoušková ? Že by se jí rozplývaly miliony dolarů jako všimné ? Za stamilionové úplatky zakoupit šrot, včetně nefunkčních padáků .. to dokázal i Mirda z vatikánské sekty