Návrh nové emisní normy EURO 7 bude nakonec výrazně mírnější, než původně navrhovala Evropská komise [EK]. Shodli se na tom ministři unijních států na včerejším [25.9.] zasedání Rady pro konkurenceschopnost v Bruselu.
Dohodu jako úspěch prezentuje Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR]. Podle jeho zprávy nový kompromisní návrh normy obsahuje všechny klíčové požadavky České republiky a koalice států, které žádaly změny v návrhu EK.
- Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni současné normy EURO 6, a to včetně podmínek testování.
- Emisní norma EURO 7 se nebude týkat autobusů.
- Prodloužení lhůt vstupů v platnost. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace.
Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. I přesto, že zásadních změn dozná i systém monitorování emisí vozidla, ministr dopravy Martin Kupka [ODS] označil shodu na změnách v normě za „velký úspěch českého vyjednávání v Evropské unii“.
Co [ne]obsahuje norma EURO 7
Nařízení ale nově i zavádí měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví. Ministerstvo oproti tomu vyzdvihlo úpravu požadavků na fungování palubního systému měření emisí OBM [On-Board Monitoring]. A to tak, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozu. Dodalo, že došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
„Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu,“ řekl ministr Kupka.
Úspěch podle něj spočíval ve spojení sil s dalšími podobně smýšlejícími státy, zástupců evropského průmyslu a spotřebitelů.
„Znění normy nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost,“ shrnul výsledky ministr Kupka.
Úspěch, na kterém se podílelo i Česko
O změny v návrhu normy EURO 7 usilovala koalice, v níž se spojily Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko. Na počátku června představily společný poziční dokument. Ten obsahoval návrhy na změny v normě.
„Postupným vyjednáváním se nám podařilo na naši stranu získat další státy a zablokovat tak možnost, aby byl původní návrh Komise přijat,“ připomněl ministr, který také zmínil intenzivní spolupráci resortu dopravy se Stálým zastoupením ČR v Bruselu.
Legislativní proces k návrhu EURO 7 ale nekončí. Už v listopadu snad přijme plénum Evropského parlamentu [EP] svou pozici k návrhu. Jeho zpravodajem v EP je český europoslanec Alexandr Vondra [ODS]. Až poté začne hledání finálního kompromisu v takzvaném trialogu. Jeho záměrem je shoda na konečném znění textu ještě v roce 2024, uvedlo MD ČR.
–DNA–
Částečný zákaz elšrotů by byl daleko prospěšnější pro celý svět … I USA na tento výplod chorých mozků v EU nijak nezareagoval .. Toto další swi.. z EU je velmi podobné řepce do nafty .. Super podvod odpískán až se všichni hay.. z Bruselu nabalíkovali na úplatcích … Česká mafie fialkovců, antibabišovců .. vše sprostě svedla na p. Babiše. Přitom v této neuvážené době rozkazů z EU (velmi slušně psáno) Agrofert pěstoval řepku jen na 13% z celkového výnosu řepky. Tak kdopak nám sosal dotace na tento nesmysl z EU ? I soudruzi z dnešní 5kolky …
V Německu zkolaboval prodej elkřápů … prodej těchto .. klesl o 76%, to jen tím, že rozumně přestali dotovat tento další supršvindl eubolševiků z Bruselu. V Norsku se to samé s elšroty stalo před 3. měsíci a to je bohatý stát, který každému občanovi Norska „ukládá“ 100 000 norských korun ročně do st. kasy, na horší časy … Narozdíl v rozkradeném Česku, zločinci ve vedení od puče89 s opilci po balkonech … ukázali cestu i zrádné 5kolce !