Kurýři jezdí tam a sem. Často něco poničí. Potíž je, když to zapřou

1396
kuryri
Ilustrační foto: Pixabay.com

S některými kurýry doručujícími zásilky přímo do domu či bytu vedou lidé často až nelítostné spory. Stává se, že kurýr poničí plot, bránu, trávník nebo parkuje tam, kde nemá. A někdy kurýři ohrožují i zdraví lidí v obydlených zónách i na silnicích.

Chování některých doručovatelů zásilek při jejich práci zaráží i otrlejší povahy. A rozhodně nejde pouze o doručení špatné zásilky nebo poškození jejího obsahu. Nevhodné chování, v jehož důsledku často dochází i k poničení majetku třetích osob, s dopravci často řeší i lidé, kteří si žádné zboží doručit nenechali.

„Minulý týden jsem šla devítileté dceři naproti k autobusu ze školy a u nás v úzké ulici pod domem, ve kterém bydlíme, se v na první pohled nesmyslné části otáčel doručovatel zásilek společnosti DPD v tranzitu,“ vypráví paní Pavla z Benešovska.

Na první pohled už ji zarazilo to, proč se otáčí na tak nevhodném místě. Když o pár desítek metrů dál by se otočil pohodlně a na přehledném místě.

„Najednou slyším ránu a ten kurýr narazil do našeho plotu, respektive jednoho z jeho sloupků,“ povídá.

A tak paní Pavla zrychlila chůzi v domnění, že se s řidičem dodávky podívají na způsobenou škodu a případně se společně dohodnou na její nápravě.

„Řidič zastavil, já k němu spěchám, on na mě kouká, já na něj mávám, a tak jsem ani neměla potřebu snad vytahovat telefon, abych si ho vyfotila v našem plotě, protože to skutečně vypadalo, že na mě čeká,“ říká s tím, že si je na 100 procent jistá, že ji řidič viděl.

Jde totiž, jak říká, o konec vesnice s již téměř žádnou jinou zástavbou a pohyb lidí je v ulici mírný. Incident se stal navíc v době, kdy šla paní Pavla naproti k autobusu dceři, to bývá ulice pak většinou vždy úplně prázdná.

Chování kurýra paní Pavlu vykolejilo

K překvapení paní Pavly řidič dodávky ale najednou zacouval, opět přední stranou vozidla narazil do sloupku, šlápl na plyn a rychle odjel.

„To se ve mě začala vařit krev. Rozběhla jsem se za ním a vidím, jak po ulici přímo proti uhánějící dodávce kráčí moje dcera od autobusu a auto se řítí přímo proti ní. Začala jsem na ni křičet… Dcerka naštěstí pohotově uskočila do trávy,“ vypráví paní Pavla.

Dodává, že si zapamatovala první čísla a písmena poznávací značky auta a čas, kdy se u nich kurýr pohyboval. Po návratu domů se hned spojila se zákaznickým servisem společnosti DPD. Operátorka si vše zaznamenala s tím, že věc postoupí na příslušné depo. V tomto případě šlo o Modletice u Říčan. Odpověď dostala paní Pavla hned následující pracovní den a rozhodně ji nepotěšila.

„Vážená paní, reaguji na Váš podnět týkající se jednání kurýra naší společnosti. Dle vyjádření depa, kurýr se při otáčení v úzké ulici lehce opřel do pletiva plotu, které ale nijak nepoškodil. Pokud by došlo k poškození plotu, kurýr by situaci na místě řešil,“ stálo v ní.

A nejen to: Kurýr si není vědom, že by na něj někdo volal, dívku na ulici viděl a pomalu jí objel, aby ji svou jízdou neohrozil. […] S pozdravem …, specialista zákaznických podnětů“

Kurýři se pravidelně proškolují

Přístup společnosti k řešení škod, které způsobí její zaměstnanci při výkonu práce, paní Pavlu překvapil. Domnívala se, že když se na nápravě nedomluvila přímo na místě s řidičem, domluví se alespoň s příslušným oddělením dané firmy, která ho zaměstnává. Bohužel, ani k tomu ale nedošlo.

Redakce FinTag.cz se s ohledem na zkušenosti paní Pavly i dalších podobných u mnohých čtenářů obrátila o vyjádření ke způsobu řešení stížností a škod či i proškolování svých pracovníků v této oblasti na vedení společnosti DPD. Podle jejího generálního ředitele Miloše Malaníka prochází pracovníci společnosti pravidelnými školeními, kde je odborníci seznamují s tím, jak se v situaci, kdy způsobí jakoukoli škodu, mají zachovat.

„Pracovníky školíme v pravidelných periodách, a to nejen na tato témata. Nad rámec tohoto absolvují tento typ školení i nováčci v rámci vstupního školení,“ říká Miloš Malaník.

Při zvýšeném počtu stížností, reklamací u kurýrů společnosti nebo i při rostoucí chybovosti daného kurýra, pak podle něj školitelé zrevidují své materiály a zaměří se na doškolení celého týmu.

„Samostatně sledujeme i práci jednotlivých kurýrů a v případě potřeby nasazujeme individuální doškolování,“ popisuje praxi Malaník.

Poškození se mají obracet na zákaznickou linku

K četnosti stížností týkajících se poškození majetku pak říká, že řeší zhruba tři až pět takových případů do měsíce.

„Zpravidla se nejedná o velké škody, příkladem může být rozjetý trávník nebo poškozená schránka. Na roční době v tomto případě nezáleží,“ přibližuje rozsah nejčastějších škod.

Vůbec nejčastěji pak zákaznická linka společnosti přijímá stížnosti směřující k poškození obsahu nebo obalu zásilky. Zákazníci s pracovníky řeší i ztracené zásilky nebo částečné vytracení jejich obsahu. A Miloš Malaník potvrzuje, že mezi stížnostmi se objevují i takové, které se týkají samotného chování řidiče.

„Doručujeme do 230 zemí a teritorií světa, v Česku v řádech milionů zásilek měsíčně. V takovém množství se samozřejmě tomuto typu stížností nelze plně vyhnout,“ říká.

Z celkového počtu stížností a podnětů eviduje společnost kolem procenta oprávněných stížností na jednání kurýra, kam spadá veškeré chování na silnici nebo v ulicích. Jde například o předjíždění a nevhodné chování kurýra. Pokud u něj k takovému chování dojde, doporučuje o problému informovat zákaznickou linku společnosti. Ta předá podnět konkrétnímu depu, pod které dopravce spadá. Pokud dojde například k poškození majetku, pak vždy daný dopravce či depo řeší odpovídající vyrovnání s poškozenou stranou, říká Miloš Malaník. Bohužel už ale neříká, jak má pokračovat paní Pavla, které jeho firma způsobenou škodu i ohrožení malého dítěte na silnici docela zapřela.

Veronika Táchová

1 komentář

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here