„Naše nová lékárna v Ostravě je výjimečná jak pro síť Dr. Max, tak pro celé lékárenství,“ říká v podcastu o nově otevřené lékárně v ostravském retail parku Futurum ředitel lékárenské sítě Dr. Max Jan Žák.
Lékárna, kterou Dr. Max tento týden oficiálně otevřel v Ostravě, v sobě integruje jak tradiční lékárnu, tak i e-shopovou. A to díky nebývale rozlehlým prostorám, ale i novým technologiím a způsobu výdeje léků, které lékárna nabízí.
„Chceme zákazníkovi dopřát zážitek, který bude rychlý, jednoduchý i technicky bezbariérový,“ vysvětluje Jan Žák.
Podle něj je lékárna Dr. Max v Ostravě vůbec nejmodernější lékárnou v Česku. Novinka jsou například samoobslužné pokladny pro položky, u kterých není nutná registrace Státního ústavu pro kontrolu léčiv [SÚKL], tedy tam, kde nejde o léky.
Důležité jsou i samoobslužné výdejní boxy pro objednávky přes internet. Dr. Max jako jediný provozuje tyto boxy jako termoregulované. Součástí lékárny je relax zóna či konzultační místnost pro screeningové služby, takzvanou zdravotní péči s farmaceutem. V lékárně je i dermocentrum s rozšířenou nabídkou přípravků k péči o pleť a s odborným poradenstvím. Ty už zákazníci Dr. Max znají z jiných poboček sítě, ale leccos má v Ostravě svou lékárenskou premiéru.
„V této ostravské lékárně zkoušíme věci, které nejsou v České republice standardem. Přicházíme s nimi vůbec poprvé,“ říká Jan Žák a dodává: „Takto komplexní pracoviště je první počin svého druhu nejen v rámci Dr. Max, ale v českém lékárenství vůbec.“
Dr. Max v Ostravě sází na omnichannelový koncept
Podle zástupců lékáren Dr. Max nová lékárna bezezbytku naplňuje takzvaný omnichannelový koncept. To je propojení více prodejních i komunikačních kanálů najednou. V ostravské lékárně to znamená hlavně propojení klasické lékárny s online lékárnou. Unikátní v lékárně Dr. Max v Ostravě ale nejsou jen nové technologie a prodejní postupy, ale i plocha, s níž pracuje.
Plocha takzvané oficíny, to je místo, kde se pohybují zákazníci, má 250 metrů čtverečních. To je asi třikrát více než u průměrné lékárny. Znatelně vyšší je i podíl samoobslužných zón, které doplňují čtyři lékárenské pulty [táry]. Součástí lékárny je speciální oddělení pro výdej e-shopových zásilek či dotykové prodejní kiosky.
„Na několikanásobně větší plochu vlastní lékárny tak navazuje v její neveřejné části několikapatrový sklad o ploše 1 100 metrů čtverečních. Díky tomuto prostoru je okamžitě klientům k dispozici dvakrát až třikrát širší sortiment, než jakým disponuje obvyklá lékárna kdekoli jinde,“ říká Jan Žák s tím, že aktuálně lékárna nabízí deset tisíc položek sortimentu.
„V budoucnosti však počítáme až s 15 tisíci položkami. To je obrovský posun v dostupnosti sortimentu pro pacienta,“ dodává.
Z této výhody podle něj těží nejen ti, kteří do lékárny přijdou s receptem, ale třeba i klienti při okamžité e-shopové objednávce realizované prostřednictvím prodejního kiosku. Lékárna navíc slouží i jako odběrní místo pro kurýry doručující objednávky e-shopu Dr. Max na domácí či jiné adresy v Ostravě. Tuto službu nabízí síť také v Praze a v Brně.
Ceny léků a novela zákona o léčivech
Jan Žák se v podcastu vyjadřuje i k aktuálním cenám léků. Potvrzuje, že ty za poslední necelé dva roky zdražily vinou vysoké inflace a poruch v dodavatelských řetězcích.
„Na druhou stranu my neustále nabízíme našim klientům speciální nabídky a slevy z doplatků. A myslím si, že jsme jediní na trhu, kdo je udržuje dlouhodobě,“ říká.
Současně se vyjadřuje k právě Sněmovnou projednávané novele zákona o léčivech, která cílí na eliminaci výpadků léků z tuzemského trhu. Jan Žák tvrdí, že je dobře, že na stále častější výpadky léků ministerstvo zdravotnictví reaguje a snaží se jim bránit novou legislativou.
Také ale upozorňuje na to, že nová nařízení pro výrobce, distributory a lékárny, která změna legislativy přinese, prověří až praxe. Přičemž dodává, že novela, než vstoupí v platnost, jistě projde mnoha úpravami.
„Už teď vidíme v jejím případě mnoho pozměňovacích návrhů. Proto i s nějakým podrobnějším hodnocením počkejme až na finální podobu zákona,“ tvrdí.
V závěru podcastu Jan Žák vzpomíná na své pětileté působení na Slovensku, kde působil jako ředitel sítě lékáren Dr. Max. Podle něj český lékárenský trh je oproti Slovensku více napřed, ale přesto se vzájemné rozdíly – i navzdory jiné legislativě a podmínkám – postupně srovnávají.
Daniel Tácha
Tak to po puči89 funguje ve všem. Majitel Dr. Max. je Penta, to jsou Slováci Marek Dospiva+ Jar. Hoščák .. Firma sídlí na ostrově Jersy-Lamanšský průplav, velmi známý ostrov pro daňové úniky … Kdo chce chápe hned … ale velmi hlúpí havlisté s fialkovci tento podraz nepochopí nikdy. Raději budou štít svou žluč-lži nejen na Babiše, který toto swins… chtěl utnout jako zmiji hlavu. Proto musel jít o což se postaraly havlo media, čt24 i se zaplaceným milionem chlípníků po náměstích … se zkorumpovanou 5koloběžkou.