Elektrokola jsou stále větší byznys. A nejen díky seniorům

13214
Elektrokola
Ilustrační foto: Bosch

Německé automobilky čelí v oblasti elektroautomobilů stále dravější čínské konkurenci. Ale jejich další obchodní příležitostí jsou elektrokola. Hodnota jejich prodeje v Německu loni dosáhla 7,8 miliardy eur [cca 192,6 mld. Kč].

Uvedla to německá Asociace výrobců kol [ZIV]. Podle ní se letos na německém trhu poprvé prodá více elektrických kol než klasických. Loni stála elektrická kola v Německu v průměru 2 800 eur [cca 69 000 Kč]. Tato poměrně vysoká cena podle ZIV zvýšila oblibu jejich nákupu na leasing.

„Nákup kol na leasing stoupá,“ uvedl Christian Dahlheim, výkonný ředitel divize finančních služeb automobilky VW.

Některé evropské firmy nabízejí svým zaměstnancům i výhodné financování elektrokol. VW se nedávno spojil s firmou Pon, holandskou společností, v projektu, který se zaměřuje na pronájem kol zaměstnancům od jejich zaměstnavatelů. Společný podnik hodlá expandovat do celé Evropy a do USA. Automobilka Porsche zase nabízí sportovní kolo, které nese stejný zlatočervený znak jako její automobily. Podobný model nabízí také automobilka Audi.

Čína zazářila na mnichovském autosalonu, na úkor Německa

Firmy, které vyrábějí autodíly, rovněž vidí tuto obchodní příležitost. Bosch, dodavatel technologií pro německé automobilky, je nyní hlavní dodavatel baterií, motorů a brzd pro elektrická kola. Technologie, která byla původně vyvinuta pro automobily, jako například systém proti zablokování brzd, nyní využívá v oblasti elektrokol. Dodavatelské firmy zase nabízejí svým kurýrům pronájem nákladních elektrokol, která jsou schopna dopravovat i těžké zásilky.

Elektrokola odborníci spojují s mikromobilitou

Elektrická kola a skútry jsou páteří fenoménu, který se nazývá mikromobilita. Ta přispívá podle ZIV k omezení emisí uhlíku v oblasti dopravy. Mnichovský autosalon byl v roce 2021 přejmenován na veletrh mobility. Během panelové diskuze, která se letos na veletrhu konala, Oliver Blume, výkonný ředitel firmy VW, vysvětlil, jak jeho společnost vyvíjí technologii, která sníží náklady na výrobu baterií pro elektrické dopravní prostředky.

„Poptávka po mikromobilitě stále stoupá,“ uvedla Sandra Wolfová, výkonná ředitelka předního německého výrobce kol Riese & Müller, který nabízí širokou škálu elektrických kol.

„Cyklistika se stala udržitelným způsobem dopravy. Je to nejlevnější způsob, jak se dostat z místa na místo,“ dodala.

Odborníci ze společnosti EY uvádějí, že prodej elektrických kol v příštích pěti letech v Evropě stoupne tempem 4,6 procenta ročně. Odráží to změnu životního stylu, kdy lidé chtějí přispět k omezení emisí [a méně šlapat, pozn. red.]. A naopak ve stejném období by měl klesnout počet soukromých automobilů o 25 procent, jak uvádí studie PWC. Lidé budou více využívat sdílené automobily nebo používat alternativní dopravní prostředky.

Důležití jsou i senioři

A pak tu jsou ještě senioři. Jak v článku Where German Cars Falter, E-Bikes Gain in Power píší The New York Times. I starší cyklisté, kteří si chtějí udržet mobilitu a zůstat aktivní, hledají to, čemu šestasedmdesátiletý William Kraus říká „malá podpora“.

Průměrná cena elektrokola v ČR byla loni od 45 do 65 tisíc Kč

Poptávka těchto zákazníků rovněž roste. Elektrocyklista Kraus si na mnichovském veletrhu osobně vyzkoušel několik modelů, aby vybral to nejvhodnější elektrokolo pro sebe i svoji manželku. Ale určitě to má být elektrokolo.

„Nevyžadují námahu a přinášejí potěšení,“ vysvětlil důvody pro koupi elektrokola.

Přestože se jeho cena zatím pohybuje mezi 2 000 [cca 47 000 Kč] až 5 000 dolary [cca 117 000 Kč], a je tedy dost vysoká, stále je jen zlomkem toho, na jaké ceně začínají nové elektroautomobily. U nich se pořizovací cena pohybuje kolem 35 000 dolarů [cca 820 000 Kč]. Nutno dodat, že na tuzemském trhu už se prodávají elektrokola, u nichž ceny začínají na částce 15 000 korun.

Největším výrobcem elektrokol je Čína

Největším výrobcem elektrických kol na světě je Čína. Avšak cla, která na její kola uvalila Evropská unie, domácí výrobce před touto konkurencí úspěšně chrání. Německo, jenž je největší cyklistický trh v Evropě, z této situace docela těží. V posledních letech tamní výrobci kol zaznamenali i rostoucí poptávku ze zahraničí, zvlášť z mimoevropských zemí.

Německé firmy totiž patří k evropské špičce ve výrobě elektrických kol, to spolu s jejich konkurenty z Francie, Itálie a Nizozemska. V prvním letošním čtvrtletí se vývoz německých elektrických kol zvýšil ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 56 procent, uvedla ZIV.

Nejen automobilky, ale i výrobci kol řeší nedostatek dílů

Tento nárůst rychle přilákal investory. LRMR, investiční firma hvězdy National Basketball Association Lebrona Jamese, již investovala 30 milionů eur [740 mil. Kč] do firmy Canyon. Společnost vyrábí klasická kola i elektrokola a sídlí v Koblenci. Plánuje, že své výrobky brzy nabídne na americkém trhu.

Podle ZIV zákazníci nyní vyhledávají pohyblivější a lehčí elektrokola, která uvezou náklad o hmotnosti až 63 kilogramů. Jejich obliba roste zejména v rodinách, které se chtějí obejít bez automobilu při rozvozu dětí a nákupech.

–AM–

3 KOMENTÁŘE

  1. To je s elkoly fakt, ale jak dlouho tomu bude ? Tady to možná vydrží déle než 10 let, uvidíme co bude … Další scestné nařízení z despotické EU výrobě elaut se opět nepovedlo. Mluvčí Volkswagen řekla … pro nezájem o elšroty končíme s výrobou těchto … továrnu uzavřeme, na jak dlouho nevíme.

  2. Elektrokolo je sice hezká věc, umožní starším lidem absolvovat výlety jak v mládí (50-60Km) ale má to jednu velkou vadu na kráse. Pokud koupíte levnější kolo (cca30 tis.Kč), v mém případě v Mountfieldu, můžete se dočkat velkého zklamání a to je bídná kvalita baterií. V mém případě u 2 kol současně zakoupených v Mountfieldu po 1,5 roce používání (najeto 1000Km) u jednoho odešla baterie (kapacita náhle klesla na 23%) u druhého vše OK (téměř 100%).Reklamace nebyla uznána s odůvodněním, že jde oběžné opotřebení na které se záruka nevztahuje. Takže 1Km jízdy mne vyšel na cca 10Kč.Opravdu „levná“ elektromobilita.

    • P. svatopluk. Bude hůř, za jeden den po světě shořelo 20 aut Tesla, baterie se nedají uhasit ani po týdnu pod vodou … po vyndání z lázně zase „naskočí“. Řekl hasičský výzkumný ústav v Německu, bylo to i v tv.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here