Maloobchodní tržby v České republice klesají 16 měsíců za sebou. Nižší spotřebu domácností potvrzují i e-shopy. V nich lidé nakupují spíše levnější zboží, jako je třeba kosmetika, ale už ne počítače, které kupovali v době pandemie covidu.
Anebo krbová kamna, která lidé loni hodně nakupovali kvůli skokovému zdražení energií a obavy z nedostatku plynu. Online prodej krbových kamen v letošním třetím čtvrtletí ale meziročně propadl, to o 70 procent. Prodej notebooků se ve stejném období snížil o 22 procent. Vyplývá to z dat společnosti Heureka.
Podle nich obrat tuzemských e-shopů v letošním třetím čtvrtletí klesl o tři procenta. Oproti loňsku se propadl o jedenáct procent. Pokles zástupce sektoru eCommerce překvapil, protože například letošní červenec byl pro e-shopy pozitivní. Avšak už srpen utnul jejich veškeré naděje a klesající trend pokračoval i v září.
„Očekávali jsme [ve třetím čtvrtletí] pozitivnější výsledky,“ říká generální ředitel Heureka Group David Chmelař.
Propad trhu přikládá stále vysoké, i když klesající, inflaci, ale i nasycenosti trhu z dob pandemie covidu. Také ale upozorňuje na to, že prodeje jednotlivých e-shopů ukazují velké výkyvy. Spolu s poklesem obratu aktuální data ukázala i snížení průměrné ceny objednávek. Průměrná online objednávka se v letošním třetím čtvrtletí pohybovala pod hodnotou 1 400 korun. Lidé čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají, jmenuje další trend David Chmelař.
Lidé kupují online jiné věci, než kupovali dříve
Výkonný ředitel Heureka CZ/SK Jan Mayer uvádí, že změnami prochází i nákupní chování Čechů. Lidé online stále víc nakupují zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako je například nová lednice nebo počítač, ale kupuje se pravidelně.
„Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť,“ vysvětluje.
Podle něj to sice nyní celkovému obratu na první pohled nepomáhá, ale dlouhodobě je nutné i tuto změnu vnímat pozitivně. Ať už kvůli pravidelně se vracejícím zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. Z dat společnosti Heureka dále vyplynulo, že například prodeje sedacích souprav na internetu ve třetím čtvrtletí stouply o 140 procent.
„Stále se porovnáváme s covidovými roky. Ty byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online totiž pořizujeme i běžné spotřební zboží,” vysvětluje Mayer.
Stále více se na výsluní online nákupů dostává zejména zboží z lékáren a drogerií. To se odráží i v nejvíce rostoucích kategoriích. Sem patří například zboží, jako jsou přípravky do myčky [meziročně +44 %], prášky na praní [+27 %], deodoranty [+15 %], opalovací krémy [+14 %] nebo doplňky stravy [+13 %].
„To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,” říká Mayer.
Roste počet online plateb i obliba výdejních boxů
Zajímavé jsou pak výsledky, které zástupci eCommerce vysvětlují letošním teplým počasím. Například online prodej bazénů meziročně stoupl o 106 procent. Online nákup mobilních klimatizací vzrostl o 82 procent. Vířivek se meziročně prodalo o 80 procent více a rostly i online prodeje sekaček na trávu [+21 %]. Teplé počasí přálo i sportovcům. To se například odrazilo u doplňků pro cyklisty. Rychle rostoucí kategorií se staly cyklistické lahve na vodu [meziročně +36 %] či brýle na kolo [+49 %].
Závěr letních prázdnin přál také kategoriím souvisejícím s návratem dětí a mládeže do školních lavic, meziročně tedy rostly prodeje tabletů [+ 9 %] nebo klávesnic [+ 15 %]. Naopak prodeje notebooků propadly o 22 procent.
Z dat společnosti Balíkobot, která od ledna do srpna 2023 zprostředkovala více než 15 milionů zásilek, dále vyplývá, že Češi stále více využívají pro nákupy na internetu možnost platby online. Za prvních osm měsíců letošního roku stoupl poměr online plateb vůči dobírce o tři procenta. Na konci srpna tento typ placení zvolilo přes 60 procent kupujících.
Stále oblíbenější se stává také doručování zboží na výdejní místa, a to včetně boxů. Za období od ledna do srpna 2023 už více než polovina zásilek putuje právě na výdejní místa. Oproti loňsku jde o zvýšení o téměř deset procent.
–RED–
To teda nevím, poněvadž Amazon, Alza, Alegro … podle nich zvyšují své zisky … většinou obchodují s asijským zbožím, možná více než 90%, nepřiznají se