Americká monstra zabíjejí na evropských silnicích

28337
americka
Foto: Pixabay.com

Nebezpečné a znečišťující obří americké pickupy se kvůli mezerám v legislativě Evropské unie stále ve větším množství objevují na evropských silnicích. A ohrožují všechny okolo. Alespoň to píše bruselský list Politico.

Jeho redaktoři v článku US monster trucks could bring American death rates to European roads, campaigners warn uvádí, že počet nestandardních off-roadových vozidel z USA, jejichž dovoz umožňuje výjimka individuálního schvalování provozu, v Evropě prudce roste. V roce 2019 se jich dovezlo 2 900. Loni už jich na evropských silnicích přibylo 6 800. Patří mezi ně například model Dodge Ram pickup. Vůz měří šest metrů, je dva metry vysoký a váží 2 600 kilogramů. Na celkovém dovozu těchto monster ze Spojených států do EU se podílí zhruba 60 procenty.

„EU musí dovoz těchto velkých automobilů z USA omezit. A to proto, že jsou ze své podstaty nebezpečné,“ tvrdí například Ceri Woolsgrovová z Evropské cyklistické federace.

Podle ní jsou velké americké automobily zvláště nebezpečné na úzkých evropských ulicích.  Své znepokojení Ceri Woolsgrovová vyjádřila i v dopise adresovaném komisaři pro vnitřní trh, Thierry Bretonovi a jeho kolegům.

Argumentuje třeba tím, že z čelního okna, které je ve větší výšce, než je výška desetiletého dítěte, mají řidiči amerických velkých vozidel velmi omezený výhled. A manévry vozidla, jak je dokázáno, v případě nehody zabíjí a zraňují ostatní uživatele provozu mnohem častěji než pohyb běžného vozidla.

Velká americká auta brázdí Evropou a jsou problém

Varování přichází nejen od organizace reprezentující cyklisty, ale i z dalších stran.

„Smrtelný dovoz z USA dobývá evropské silnice,“ komentuje situaci šéf analytické společnosti T&E´s Vehicles, která propaguje elektromobilitu, James Nix.

A není sám. Počátkem letošního roku belgický institut pro bezpečnost v dopravě VIAS uvedl, že zatímco řidiči obrovských amerických automobilů jsou v případě nehody velmi dobře chráněni, jejich oběti nikoliv. Naopak jsou vystaveni mnohonásobně většímu riziku vážného poranění a ohrožení života.

„Chodec nebo cyklista poražený pickupem utrpí podle statistik s 90% pravděpodobností vážné zranění a s 200% pravděpodobností častěji zemře, než kdyby ho srazil běžný evropský automobil,“ tvrdí zástupci VIAS.

K podobným závěrům směřují i americké statistiky. Studie Insurance Institute for Highway Safety uvedla, že řidiči větších automobilů způsobí při kolizi mnohem vážnější úrazy chodců. Dokonce je u nich vyšší pravděpodobnost, že se s chodcem střetnou.

Elektrický Hummer! Zbláznili jsme se už docela?

National Higway Traffic Safety Administration zase odhadla, že loni zemřelo na amerických silnicích 42 795 lidí. V zemích Evropské unie to ale bylo v roce 2021 celkem 19 917 lidí.

„Silné a nadměrné americké automobily pickup jsou kvůli mezeře v legislativě na evropských silnicích ve stále větším počtu. To devalvuje unijní úsilí o bezpečnější a čistější silnice,“ říká Antinio Avenoso, výkonný ředitel ETSC, organizace usilující o bezpečnost na silnicích.

„EU a její členské státy musí spolupracovat, aby tuto mezeru zaplnily. Aby zajistily, že tato nevítaná invaze velkých amerických aut nezhorší bezpečnost na evropských silnicích. A také, že neohrozí naše environmentální cíle,“ dodává.

Na vině je unijní legislativa

Unijní schvalovací předpisy obsahují certifikační postupy, které musí dovážené automobily splňovat, aby vyhovovaly jejím environmentálním a bezpečnostním standardům. Avšak obchodníci s automobily mohou dovážet z mimounijních zemí i automobily, které nejsou v EU schváleny pro provozování, ale podléhají individuálnímu schvalování.

Skupiny ochraňující spotřebitele v EU i proto podle listu Politico upozorňují, že normy, které musí tyto automobily splňovat, jsou mírnější než unijní normy. A navíc jejich aktualizace, kterou nyní připravuje Evropská komise, je ještě více zmírní.

Již nyní třeba oproti unijním bezpečnostním požadavkům nemusejí mít individuálně schvalované automobily automatickou nouzovou brzdu. Obejdou se i bez inteligentního asistenta rychlosti, brzdného asistenta či varování před polevením pozornosti. A nemusejí vést ani záznamy o servisních prohlídkách. Individuální schvalování rovněž umožňuje obcházení evropských norem ochrany životního prostředí.

„Evropská unie například zakazuje dovoz chlorovaných kuřat [drůbež chlazená ve vodě s chlorem, pozn. red.], ale stále nechává otevřená vrátka, kudy se do ní dovážejí monstrózní americké pickupy. To přesto, že nevyhovují bezpečnostním a environmentálním regulím,“ uzavírá Nix T&E´s Vehicles s tím, že politici musejí s touto praxí konečně skoncovat.

–AM–

44 KOMENTÁŘE

    • P. Karel .. na tomto diskuzním webu se normálně ještě vyjádřit můžete. Jak dlouho nevím, poněvadž to neví ani redakce … doba je příliš citlivá … velmi slušně od redakce ukázáno na novou totalitu z rakušanova pera … Tak jen zkuste psát jaký máte názor na kdeco … když tak vás redakce upozorní, ale navždy neodkloní pro pravdu-fakta nebo pro jiný názor, než je ten opět povinný ! Jako se děje na seznam-novinky, hlídací pes, primanews, zprávy hrot … spousty dalších velmi uvědomělých dotovaných webů z eráru ..

  1. Co ještě všechno nám bruselský Mordor zakáže? Jednoho dne pohár přeteče a tento moloch na hliněných nohách se skácí k zemi.

  2. Takovou snůšku komunistických blábolů jsem dlouho nečetl. Další důkaz že lidem v Bruseli už definitivně přeskočilo a to nemluvím o řetázku na přehazovačce té blbé pumpičky. VEN Z UNIE !!!

  3. Je čas skoncovat s levicovou politickou verbeží v EU.
    V čem bude pro chodce jiný naráz s Fordem F150 oproti klasické dodávce Ford Tranzit nebo v o něco menších pickupech typu Ford Ranger. Myslím, že v ničem. Je potřeba tyto auta porovnávat s auty podobnými a ne s auty osobními.
    Americký pickup provozuji již 5 let. Má velkou řadu asistentů, plní Euro 6, a kdyby nezmizel z benzínek E85 tak by jezdil ještě více ekologicky. Ale pro některé žabičkáře mám auto co žere i trávu u silnice, vražedný stroj,… Je to celé hloupost.

    • No takhle: já jsem taky proti těmto různým nařízením a omezením dovozů těchto aut. Ale co se týče ochrany chodců, tak určitě jsou tato auta nebezpečnější než klasické osobáky. Předek moderního osobáku je totiž udělaný tak, aby při nárazu do chodce ho vyhodil na kapotu a zůstal tam, případně se svezl na bok vedle auta. I třeba přední světla jsou udělaná tak, aby chodci uhnuly (ulomí se). Ale takový pickup ho určitě strhne pod sebe a pak je věc náhody, jestli se dostane pod kola nebo ne. Takže z tohoto pohledu asi nebezpečnější jsou, ale to ještě není důvod je globálně zakázat, to je zase akce ekoteroristů a zelených bláznů.

      • A co chcete jiného dělat s tím, že se sem vozí takto nebezpečná auta jiného, než dovoz zakázat? JIného nelze dělat nic. A s tím výhledem směrem dopředu je to ještě horší, než s velkými evropskými SUV, to je taky mordor … A že už těch sražených dětí bylo, kdy je řidič vůbec neviděl.

      • je potřeba porovnávat pickup s velkým autem, ne s osobákem. On pickup je vlastně pracovní auto, podobně jako dodávka. Souhlasím, že nejsou příliš bezpečná pro chodce v případě kolize.

  4. Neobjektivní a jednostranné. Celý text je postavený na aktivistech a lobistech skupin, které usilují o omezení automobilové dopravy. Fakta autora evidentně nezajímala. A to proč se sem tato vozidla ho evidentně také nezajímá. Takže aspoň pár z nich: jeden velký US pickup nám ve firmě nahrazuje tři auta. Osobní auto, dodávku a offroad, protože musíme jezdit i do terénu. Takže jedno auto je asi k životnímu prostředí šetrnější než tři. Teda pokud aktivisti umí počítat. Jako většina US pickupů navíc jezdí na LPG. Takže emisně je to auto nakonec víc šetrné k životnímu prostředí, než poloviny dieselových dodávek, které potkávám na silnici. Dál je to také otázka ceny a kvality. Zatímco třeba v LČR vsadili na Amarok a už se jim pohnojily motory na půlce z nich, nám ty ošklivé atmosférické americké motory stále fungují. A to i za výrazně nižšího poměru cena/výkon. A protože to auto má kamery ze všech stran a parkovací senzory tak, fakt s tím dítě nepřejedete. Tedy pokud vám nevběhne přímo pod kola. Ale pak za to nemůže to auto. Takže ať jsou soudruzi aktivisté k šípku a když je to baví, tak ať chodí pěšky. Ale my ta auta máme na práci.

  5. Ano všechny máš vyvraždí. Zato 1.0 ve 3 válcích nás spasí. Už ten nadpis je novinářské břídilství. F250 do každé rodiny. Asi nejsem soudný, ale tak to mám.

  6. To je fakt mimo mísu co nám ještě zakážete ? Na autě nezáleží ale na řidiči !!! Co je Dodge Ram proti kamionu? Ty taky zakážete? Dělejte auta z gumy to bude nejlepší

      • Co tak tanky ? To by se zbrojařské mafie v USA zaradovaly, včetně jednoho ze spolumajitelů těchto pravých vládců světa … Dnes je poradcem kontráše Pávka i se svou jedenáctkou Kolářů … Semetriku dosazenou místo české „Levinské“ je taky jejich práce. Pávek tuto … poprvé viděl 20. min. před ofiko uvedením do úřadu, loutka kontráš jen kývnula … a bylo vymalováno !

  7. Nemohu nereagovat když čtu to skuhrání lidiček v komentářích, chjo zase Brusel, gryndýl, ekoteroristi, komunisti, neomarxisti apod. Sory jako, ale ono to totiž tady bylo v 90tkách a 80tkách strašně super, že?
    Kdo se setkal s těmito kraksnami na našich silnicích tak bude souhlasit že opravdu nejsou stavěná na české/evropské silnice. Mě osobně vadí že malá auta začala být v podstatě neprodejná a màme tu o to víc SUV a těchto kraksen, ale snižujeme CO2 ať to stojí, co to szojí. Pokud se to začne konečně nějak regulovat, tím líp. Pokud někomu naopak vadí, že by se tato auta mohla začit omezovat, nic vàm nebràní zkusit kontaktovat vašeho europoslace, či pro to něco zkusit uďelat.

    • Nic proti velkým autům, též mám jedno. Ale když už si něco takového pořídím, tak se s tím musím naučit alespoň zastavit. Potkáte spoustu těchto amerických pickupů, které jejich hňupi nechávají trčet jak bolavý prst všude, kde se jim to zrovna hodí.

    • Když s tím neumíš jezdit, tak do toho nelez.Ale nemoralizuj tady ostatní.Blbky v SUV evropských značek a dementi za volanty kamionů představují pro své okolí nepoměrně větší nebezpečí, než těch pár amerik, co brázdí evropsjé silnice. Takže zase jen další psychopatický výlev bruselských pacientů.

      • Probruselských i profialkovských … ale neubývá … lživě populistická masáž z kdejakých podplacených medií má u nás 34. let pré !! Začal s tím véna flaška se svou koksovou tlupou77…. Jožka G. by záviděl, ten jen prodával do každé domácnosti radia za babku … Pak svými projevy své ovečky dokonale ovládal,… Jenže proti dnešním mediím, populistům, prodavačům hvězd ve vesmíru .., lhářům jen o jejich „správné demokracii“ … byl horším amatérem .. [redakčně upraveno]

  8. Máme tedy menší provedení (Ford Ranger), ale pokud jde o bezpečnost, je to paráda… Před pár lety do nás na německé dálnici zezadu vrazil nějaký idiot v Opelu. Jako jo, ucítili jsme náraz, trochu nás to posunulu dopředu, ale s autem jsme normálně odjeli domu. Toho pičuse vystříhávali hasiči. V servisu zjistili, že na jedné straně přerazil držáky zadního nárazníku (taková ocelová traverza cca 150x150mm), rozbil světlo a pomuchlal blatník. Bohužel (bohudík) se zjistilo, že došlo k prohnutí rámu o cca 3mm, takže jsme díky GAP (3 měsíce před vypršením) od pojišťovny dostali prachy na nový Ranger. A pojišťovna se zahojila na pojišťovně toho mamlase. Díky tomu, že v Německu byla akce, tak jsme za prachy z pojistky za Ranger 2,2l v manuálu koupili 3,2l Limited s automatem (bez něj už bohužel nebyl k dispozici)

  9. Máme tedy menší provedení (Ford Ranger), ale pokud jde o bezpečnost, je to paráda… Před pár lety do nás na německé dálnici zezadu vrazil nějaký trouba v Opelu. Jako jo, ucítili jsme náraz, trochu nás to posunulu dopředu, ale s autem jsme normálně odjeli domu. Toho „řidiče“ vystříhávali hasiči. V servisu zjistili, že na jedné straně přerazil držáky zadního nárazníku (taková ocelová traverza cca 150x150mm), rozbil světlo a pomuchlal blatník. Bohužel (bohudík) se zjistilo, že došlo k prohnutí rámu o cca 3mm, takže jsme díky GAP (3 měsíce před vypršením) od pojišťovny dostali prachy na nový Ranger. A pojišťovna se zahojila na pojišťovně toho Němčoura. Díky tomu, že v Německu byla akce, tak jsme za prachy z pojistky za Ranger 2,2l v manuálu koupili 3,2l Limited s automatem (bez něj už bohužel nebyl k dispozici)

  10. To je ono. Tento zelený komunismus je směšný. Pár tisíc US trucks v Evropě je globální problém … Takže nejen zákaz výroby dieselů a benzínových aut (co tak popřemýšlet nad jejich zefektivněním, než je zakážete), ale i zákaz dovozu? A cituji „s tou praxí se musí skoncovat“. Takove definitivní řešení. Chodí mi mráz po zádech.

  11. Vidíte, a já si vždy myslel, že viníky jsou řidiči… Já bláhový, oni to už zase američtí brouci.

  12. Jj. Cyklistická a elektromobilová federace si stěžují… To chápu. A co kamiony? Není to větší problém? Je jich přecijen více… 🤣

  13. Vím, že dostanu Ban, ale napsat to musím. Takovou snůšku myšlenkových a argumentacních ho..n jsem dlouho nečetl.

    • P. Radovan .. Na tomto webu ban zatím nedostanete … vysvětlení je dříve před vámi. Zatím klidně pište co máte na srdci … Jednou pravda-láska zvítězit musí a ne jako po 1. lednu 1990 kdy zvítězila lež, závist, zlodějny, udávání … Studenti byli okradeni tlupou všehoschopných estébáků- komunistů ze svého středu o své sny-ideje … Propité figurky s koksem v kapse po balkonech za úplatky lhaly, slibovaly nesplnitelné sny … prostě to co chtěli lidé slyšet .. Následky převratu pod dozorem StB se brzy projevily, dnes je republika pod zločinnou kuratelou EU i NATO… a NATO pokorně slouží voj. … z USA. Jak dokazuje Africký problém, předtím západní Asie … atd. [redakčně upraveno]

  14. Tak samozřejmě pro ekofanatiky je to obrovský problém. V evropských autech nám již normální čtyř, šesti a osmiválcové atmosféricky plněné motory dokázali téměř zakázat, ale na individuální dovoz trochu zapomněli.
    Poroučet větru, dešti chtějí, ale na pochopení fyzikálních zákonů je jejich mentální kapacita nedostačující. Takže někdo bude jezdit „bezemisními“ autem a jiný, dokud bude dostupný benzín, individuálně dovezeným „normálním“ autem, nebo picupem. A jsem přesvědčený, že celková emisní stopa takového pickupu (od těžby surovin, přez jeho výrobu a celkovou životnost včetně likvidace) bude menší jež Enyaku nebo jiného většího elektroauta.

  15. Tak proti sériové 150ce s vyježděný slušným řidičem bych asi nic neměl. Bohužel jich je pomálu. Co mi na tom vadí jsou zejména nehomologovaná světla a nejrůznější zvyšovací a rozšiřovací kity s homologací leda tak pro americký středozápad. Ty kre**ni si tam klidně namotují ledkové rampy, které mají homologaci jen mimo veřejné komunikace, ale klidně s tím svítí v provozu. Díky výšce přesně ostatním do xichtu.

  16. Ano, v článku popsaný stav je pravdou, bohužel. Mělo by dojít k regulaci tohoto typu vozidel. A kecy typu komunistický názor si nechte na doma, oni mají taky svoje regulace.

  17. Vážená neomarxistická EU,neděkujem a běžte do pr…..e. Vážně vás už nikdo nechce a mě rozhodně nikdo nic zakazovat nebude. A se vším US vozem si budu jezdit kdy a jak se mi zachce. A celá komunistická EU banda se může stavět na hlavu.

  18. To je tak, když se do něčeho povinně cpou věci, co zákazník nechce (osobně – nechci elektrickou ručku, nechci výstrahy na rychlost, upozorňování na kafe apod.), tak s poohlédne jinde…

  19. VW pikapy apod. z Asie jsou bezpečnější ? Nebo je to zase jen otázka peněz pro VIP z Bruselu, když korupce tak i v tomto. Vždy je to o řidičích a ne o autech,.. kdy zakážete kamiony ? … Elkřápy co EU nutí- prosazuje se jeví jako dalším podvodem od těchto fantasmag….

  20. Tak to bych se nad sebou měl hluboce zamyslet. Podle nějakého cosi z Bruselu, jsem vlastně vrah. Já totiž běžně na cestách ohrožuji, omezuji, znečišťuji a zabíjím. Jsem vlastník takového ,,neřádu,, a nestačím žasnout nad takovými výplody a bludy. Co zakázat i prdět ? Omlouvám se za ten příklad, ale nejedno stádo už bylo zrušeno za svoje potřeby, proč nezakázat třeba i zpívat ? Copak asi Bruselu bude protivné příště ? Nebo o čem bude psát příště ,,odborník,, na motorismus ? Vážená redakce, co se zaměřit třeba na to, jak by měla unie opravdu fungovat, na co by měla dohlížet, v čem pomáhat, co budovat ……. proč nenapíšete alespoň fakta do takovéhoto článku, jako je kolik emisí takový vůz vyprodukuje při pohonu na LPG jaká je jeho užitná hodnota, protože je opravdu všestranný, nepotřebuji dodávku a k tomu druhý, rodinný vůz. Prostě článek co evidentně napsal někdo, kdo nemá ani na tramvajenku a je hodně zamindrákovaný, nebo přisluhovač ekoextrémistům (nemám nic proti zdravému přístupu k ekologii ) nebo někdo jen prostě musel splnit normu a ,,něco,, napsat na dané téma ? K čemu tedy doopravdy ten článek má posloužit ?

  21. To je už snad ekologicky lynč ekoteroristů. Opravdu nevím, oč je užitkové vozidlo pick-up s váhou 2,5 tuny nebezpečnější než 20. tunová Tatra nebo 50. tunový kamion, či autobus. Já SUV tohoto typu nemám, ale když to vidím, mám chuť si rovnou pořídit náklaďák, když jsou tyto vozy pořád někomu trnem v oku.

  22. Bláboly uvědomělých soudruhů z brusele. Čím blbější, tím aktivnější. Pořád platí, že aktivní blbec je horší, než třídní nepřítel. Taková koncentrace blbů v bruseli je dána tím, že se jich jednotlivé státy chtěly zbavit, tak je vykoply do brusele, což se ukázalo jako velmi kontraproduktivní. IV. říše začína velmi připomínat svou předchůdkyni, kterou vedl jistý pán s knírkem. Ani ten se ovšem neuchýlil k tomu, aby lidem zakazoval auta. Divím se jen,že bruselští pacienti rovnou nezakázali všechno, ušetřili by si tím práci. Ovšem to by zase nemohli vykazovat žádnou činnost a ukazovat, jak jsou „důležití“. Šílená doba, jen co je pravda.

  23. Právě zvažuji nákup nového pick-upu do firmy a po přečtení tohoto článku jsem vysloveně nalákaný na Dodge-RAM. Před tím jsem uvažoval o Hiluxu nebo Fordce, ale pokud cyklistické a elektromobilní organizace soudí, že v tomto budu bezpečnější a navíc mě nebudou obtěžovat nevyžádné asistenty, pak to vypadá jako jednoznačná volba.

    • Nemohl … sociopati z EU už jsou tak opojeni- namlsáni svou mocí, diktátem … že neví co činí … Škoda, že tyto nové horší mocipány jako jsou v EU-EK, tak fialkovce, čaputovce, tuskovce … neznal p. V. Mňačko, to by jeho kniha „Ako chutí moc“ měla ještě větší šťávu …

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here