ČD spočítaly, kde a jak často je využívají cyklisté

722
cykliste
Foto: ČD

Ročně České dráhy [ČD] přepraví necelý milion cestujících s kolem. Cyklisté vlak využívají nejvíce v Praze a Středočeském kraji. Pak následuje Jihomoravský a Jihočeský kraj. Data přináší výsledky prázdninového šetření ČD.

Během jednoho a půl týdne na přelomu července a srpna přepravil národní dopravce zhruba 55 tisíc cyklistů. V Praze a Středočeském kraji nastoupila více než třetina všech cyklistů. Pětina všech přeprav se uskutečnila shodně v Jihomoravském a Jihočeském kraji.

„Nejvíc kol jsme v době prázdninového šetření vozili na tratích podél Berounky, Labe, Vltavy, Ohře, Svitavy, Moravy, Dyje nebo do oblasti Beskyd. Jednotlivé velmi dobře obsazené spoje mířily do Kořenova a Harrachova na pomezí Jizerských hor a Krkonoš,“ vyjmenovává příklady cykloturisty oblíbených lokalit člen představenstva ČD a náměstek GŘ pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

V době týdenního sčítání dráhy evidují více než tisíc přepravených kol na 25 tratích v různých místech republiky. Dráhy tak dobře viděly, které tratě vedou podél oblíbených a kvalitních cyklostezek nebo do cyklistických prázdninových regionů.

Oblíbené cyklistické tratě podle ČD

  • Mezi ty nejvytíženější tratě patří železnice vycházející z Prahy ve směru Kolín, Benešov u Prahy, Beroun, Kralupy nad Vltavou, Lysá nad Labem a také Posázavský pacifik.
  • Další oblíbené tratě vycházejí z Brna a směřují do údolí Svitavy [Blansko] a Svratky [Tišnov] a také pod Pálavu a na Břeclavsko.
  • Na severu je oblíbená trať Opava – Ostrava – Český Těšín a tratě z Ostravy směřující do Beskyd.
  • Na východě Čech využívají cyklisté nejvíc spojení Pardubic, Hradce Králové a Jaroměře.
  • V Jihočeském kraji se jezdí z Veselí nad Lužnicí do Třeboně a Českých Velenic.
  • Na západě republiky u cyklistů dominuje trať Cheb – Karlovy Vary. Tam jezdí oblíbený sezónní spoj Cyklo Ohře.

Mezi výjimky, které se letos dostaly mezi cyklisty nejoblíbenější osobní vlaky, patří také několik spojů Liberec – Tanvald – Harrachov – Szklarska Poręba. Patří sem i dopolední spěšný vlak z Hradce Králové do Letohradu.

V dálkové dopravě patří mezi oblíbené spoje Moravan, Slovácký expres, Berounka, Svitava a Silva Nortica s Lužnicí. Z mezinárodních spojů pak vlaky Jižní expres a Vindobona do Rakouska do blízkosti Dunajské cyklostezky.

Cyklisté a České dráhy

Zástupci ČD uvedli, že evidují zájem o přepravu jízdních kol ve svých spojích. Poptávku po přepravě jízdních kol v jednotlivých regionech a na konkrétních tratích ovlivňuje více faktorů, jako jsou například hustota osídlení, rozvoj cyklistické infrastruktury, obliba výletních a prázdninových míst či rozsah dopravy zajišťovaný dopravcem v daném kraji.

Favorit za 50 tisíc? Staré kolo za půl milionu? Žádný problém

Moderní vlaky ČD vybavují prostory pro uložení jízdních kol. Například moderní soupravy ComfortJet pro dálkové spoje nabízejí místo pro přepravu až 12 jízdních kol. Což je skoro dvojnásobek oproti railjetům a o polovinu více míst, než je nyní ve spojích Berliner. Další novinka v moderních vozidlech je možnost dobíjení baterie elektrokol.

Nyní už přepravuje národní dopravce zhruba stejný počet cyklistů jako před pandemií covidu. Ročně je to kolem tři čtvrtě milionu zákazníků. Dopravce nabízí přepravu jízdních kol téměř ve všech spojích po celý rok.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here