Vynálezce hry Tetris Alexej Pažitnov, který žije od roku 1991 ve Spojených státech, dorazí do Prahy. Pažitnov vystoupí na akci Game Developers Session Prague [GDS Prague]. Ta se koná 8. a 9. prosince v kongresovém centru.
Alexej Pažitnov [vpravo na fotografii, pozn. red.] se podílel i na vývoji her jako Pandora’s Box či Hexic. Spolupracoval s firmami jako Microsoft a WildSnake Software. Jeho nejúspěšnější prací je ale hra Tetris. O jeho práci na ní vznikl letos dokonce celovečerní film na streamovací platformě Apple TV.
„Alexej Pažitnov vytvořil Tetris v 80. letech při práci pro Sovětskou Akademii věd. Je to jedna z nejúspěšnějších her všech dob,“ potvrzuje programový ředitel GDS Prague Pavel Barák.
Alexej Pažitnov, který se narodil v roce 1955, vystudoval Moskevský letecký institut. Za svou práci IT inženýra obdržel 2007 Game Developers Choice Awards First Penguin Award, která se uděluje za průlom v počítačových hrách. Odhady prodaných kopií hry se roku 2019 pohybovaly okolo 170 milionů kusů. Tetris se tak stal nejprodávanější komerční hrou světa, dokud ho v roce 2019 nepřekonal Minecraft.
Jak hra Tetris vznikla a dobyla svět
Tetris [rusky Tempuc] vyvinul Pažitnov v roce 1984, když pracoval na moskevské akademii věd. Inspirovala ho stolní hra pentomino. Ta představuje skupinu dvanácti rovinných útvarů, kdy každý je složen z pěti shodných čtverců a zároveň soubor nejrůznějších úloh a her. Pentomino je pojmenováno podle domina. Hru vytvořil Samuel Golomb, profesor matematiky na univerzitě v Jižní Kalifornii. Ten je známý jako tvůrce her a hlavolamů.
Jméno Tetris Pažitnov vytvořil kombinací řeckého číselného prefixu „tetra“, hrací prvky jsou složeny ze čtyř segmentů, a slova tenis. To byl jeho oblíbený sport. První hratelnou verzi tetrisu dokončil Pažitnov 6. června 1984 pro sovětský počítač Elektronika 60. V roce 1986 ji jeho kolega Vadim Gerasimov přizpůsobil pro DOS.
Roku 1988 vyšla první komerční verze od britské firmy Mirrorsoft pro počítačové systémy Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, BBC Micro, Acorn Electron, MSX a ZX Spectrum. Stejného roku její sesterská kalifornská firma Spectrum HoloByte vydala další verzi pro DOS s grafickým pozadím s ruskými scénami. Ve stejném roce ještě vyšla verze od japonské firmy Bullet-Proof. Roku 1988 také vychází verze od americké firmy Atari pro Nintendo NES a pro Arkádové automaty. Svojí verzi pro NES vydává Nintendo v roce 1989.
Tetris se díky jednoduchým a obecně srozumitelným pravidlům a nenáročnosti stal celosvětově nejrozšířenější počítačovou hrou. Základní nebo podobné verze se objevily téměř na každém přístroji, na kterém je možné hrát hry. Neboť si vystačí i s malým a jednobarevným displejem.
Do Prahy míří i autorka Tomb Raider
Avšak nejenom Alexej Pažitnov zamíří zkraje prosince do Prahy. Po jeho boku vystoupí na akci i Rhianna Pratchett. To je anglická herní spisovatelka a novinářka, která ve své kariéře pracovala na titulech jako Heavenly Sword, Overlord či Mirror’s Edge, ale klíčovým milníkem v její tvorbě bylo působení ve studiu Crystal Dynamics. V něm stála za příběhem rebootu slavné herní série Tomb Raider z roku 2013 a jeho pokračování Rise of the Tomb Raider.
Do Prahy dorazí také novozélandský světoznámý tvůrce Dean Hall, kterého čeští hráči mohou znát jako autora hry DayZ. Ta letos v prosinci oslaví desetileté výročí existence. V Praze bude i americký tvůrce a producent Brian Farg, zakladatel legendárního studia Interplay Entertainment. Do portfolia firmy patří herní série The Bard’s Tale, Wasteland a Fallout.
Z tuzemských tvůrců na akci vystoupí přední osobnosti českého herního průmyslu v čele s Jakubem Dvorským z Amanita Design, značky spojené s tituly jako Samorost nebo Machinarium. Dorazí také Martin Klíma, zakladatel a výkonný producent studia Warhorse s titulem Kingdom Come: Deliverance, či Dan Vávra, český videoherní designér, scenárista a režisér a spoluzakladatel a kreativní ředitel Warhorse Studios.
–RED–