Jaké nešvary panují na tuzemském trhu s ojetinami? Zatajování havárií, stáčení tachometrů i falšování země původu patří podle Cebia mezi časté klamy. Je tu ale i jeden nový, jímž jsou nepravdivé informace o počtu předchozích majitelů vozu.
„S tímto podvodem se lze setkat zhruba u 30 procent prodávaných ojetých aut,“ tvrdí zástupci společnosti Cebia v tiskové zprávě.
Ve svém tvrzení vycházejí z čísel běžně dostupných na trhu. Podle nich podíl ojetých aut, u nichž se v inzerci uvádí, že jsou po prvním majiteli, dlouhodobě atakuje hranici 50 procent. Podle ředitele Cebia Martina Pajera toto číslo ale nemá s realitou pranic společného.
„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 procent. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ tvrdí.
Polovina aut, která se na českém trhu ojetých vozů prodává, má podle něj zahraniční původ, a velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii. Což znamená, že nemohou být po prvním majiteli.
„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ uvádí Pajer.
Problém podle něj ale bývá i u aut s českým původem. I v tomto případě není drtivá většina z nich po prvním majiteli. Klamné informace o počtu majitelů ojetých vozů přitom navyšují jeho cenu až o tři procenta. U vozů nad deset let stáří se podvodná přirážka může vyšplhat až na pět procent.
Kupující přeplácejí tisíce i desítky tisíc korun
Při průměrné ceně vozidla, která se v Česku nyní pohybuje okolo 300 000 korun, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9 000 korun. V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.
Informace o tom, kolik majitelů vozidlo využívalo, patří k základním informacím při koupi ojetého vozu. Klamavé informace ve prospěch prodávajících v kupujících vzbuzují falešnou představu o stavu vozidla.
„Nemalé množství těchto aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje Martin Pajer.
A nabádá k obezřetnosti. Podle něj kupující získávají pocit, že auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu. A i se mylně domnívají, že ho není potřeba prověřovat. Ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu.
Oklamat zákazníky není nic složitého
Zatajit skutečný počet majitelů vozů není nijak složité. Stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod ale není snadné. Drzost některých prodávajících pak nezná mezí.
„Pokud podle inzerce mělo auto jen jednoho majitele, je až 66% pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje Martin Pajer.
Odkazuje ke zkušenostem při prověřování historie vozidel. A kupující vozidel dále varuje. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů může vést až ke koupi auta, které nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.
–RED–
Tak to je super .. jenže to se vše ví od převratu89, kdy nastalo bezvládí a nastoupili noví, hlavně horší soudruzi nejen k politické moci … Jen přes noc převlekli trika a z chátristů77= estébáků- veksláků- zelinářů … se stali členové zločinného OF. Lež, závist, zlodějny, nenávist, udávání … zvítězilo jak řvali opilci z balkonů v čele s vénou flaškou. — V Německu trh s ojetými auty ovládají Turci, které si tam kdysi natahali v rámci nedostatku pracovních sil .. však víte. Podle info dovozce aut z Německa je tam s těmito „ojetými“ auty z bazarů úplně stejná situace jako je v Česku hned od puče89. Švindl kde se podíváš … i toto je ta slavná demokracie dle EU ?