Poslanci dnes [1.12.] schválili návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Zákon, který nyní míří do Senátu, rozšiřuje povinně pojišťovaná vozidla, ruší zelené karty a zvyšuje limit pojistného plnění.
Jelikož musela česká právní úprava reagovat na evropskou směrnici, a šlo o významné a rozsáhlé úpravy, zpracovali právníci úplně nové znění zákona o povinném pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Jeho návrh dnes ve třetím čtení schválili poslanci. Norma tak míří do Senátu.
„Vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla tato problematika zpracována ve zcela novém zákoně, který přinese moderní a efektivní rámec pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten bude lépe odpovídat evropským standardům a zlepší ochranu občanů České republiky,“ uvedl k zákonu ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS].
Návrh zákona přináší do českého motoristického prostředí nejednu významnou změnu. Jednou z nich je to, že rozšiřuje okruh vozidel, které musí mít povinně uzavřené pojištění odpovědnosti. Nově tak jde o všechna vozidla s maximální konstrukční rychlostí přes 25 km/h, respektive vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg. A to včetně přípojných vozidel.
Elektrokola se nepohání hlavně motorem, ale šlapáním
Důležitá informace pak i je, že zákon za motorová vozidla pro účely povinného pojištění považuje ta vozidla, u kterých je motor hlavním zdrojem pohybu. Což znamená, že nově si povinně uzavřou pojištění odpovědnosti z provozu vozidla [povinné ručení, pozn. red.] třeba elektrické koloběžky nebo Segwaye. Elektrocyklisté zůstanou nadále mimo tuto povinnost. Podle výkladu návrhu zákona je totiž jejich hlavním zdrojem energie šlapání, nikoli přípojný motor.
Výjimky z povinnosti pojištění odpovědnosti
- Neregistrovaná vozidla.
- Vozidla pohybující se mimo veřejné prostory, například zahradní traktory. Pokud ale nevyjedou na veřejné místo, třeba do ulice nebo na polní cestu.
- Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích. Pořadatel motorsportu musí zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Zelené karty v Česku skončí příští rok
Další významnou změnou je pak přenesení povinnosti sjednat pojištění odpovědnosti z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele.
„Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek,“ upozorňují zástupci ministerstva financí.
Poslanci schválili změny ve spoření na penzi i pojištění dlouhodobé péče
Pro české motoristy se po nabytí účinnosti zákona ruší i fyzické zelené karty sloužící k prokazování uzavřeného pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území ČR. Tuto povinnost nově nahradí online evidence pojištění.
„Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla. Nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací,“ upozorňuje MF ČR.
A další z významných změn je i to, že se navyšuje minimální limit pojistného plnění, to ze současných 35 milionů korun na 50 mil. korun. Předpokládanou platnost zákona o odpovědnosti škody z provozu motorového vozidla resort neuvádí. Nicméně jeho účinnost se stanoví na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Tedy například při vyhlášení zákona ve Sbírce v lednu nabyde účinnost změn 1. března. Plný přechod na online systém výměny dat a zrušení zelených karet úřady zajistí po uplynutí šestiměsíčního přechodného období.
–RED–