ČD citelně zdražily. A to i přesto, že vyšší DPH do cen prý nepromítly

3448
drahy
Foto: Redakce FinTag

Cestující s Českými drahami [ČD] opět platí víc za jízdenky. Národní dopravce zdražení oznámil už koncem září. Tehdy avizoval zvýšení tarifů v průměru o 9,5 procenta. Tím zdražování ale nekončí. 

„Samozřejmě, že dráhy znovu zdražily. Za cestu na trase Heřmaničky ve Středočeském kraji do Prahy a zpět jsem ještě v minulém týdnu platil 142 korun. Tento týden jsem platil ale už 154 korun,“ říká pravidelný cestující s ČD Václav Mrázek a dodává, že nyní platí o dvanáct korun více.

On sám platí jako držitel In Karty 50 za zpáteční jízdenku z Heřmaniček do Prahy, to je za 2x 73 kilometrů dlouhou jízdu, o polovinu méně. Bez karty by platil 154 korun za jednosměrnou jízdenku, za obousměrnou tedy 308 korun.

„Kartu In 50 jsem si koupil na tři roky už na začátku roku. I ta to totiž zdražila o 190 korun. Dnes stojí 3 190 korun. Já ji platil ještě za tři tisíce korun,“ vysvětluje Mrázek.

Co se týká zlepšení služeb ze strany ČD úměrně ke každoročnímu zdražování, říká, že žádné nevidí. Naopak vlaky jsou čím dál plnější. Což podle něj značí, že jich jezdí méně, anebo jich podle něj jezdí méně v časech, kdy je využívá nejvíce lidí.

„Zejména před Prahou už lidé ve spěšném vlaku, který využívám, často stojí. A když nestojí, sedadla jsou i tak plná. To je novinka. Vlaky dříve nebyly tolik přetížené,“ tvrdí.

Zdražení národního dopravce ho překvapuje i nepřekvapuje zároveň. Říká, že cestujícího vždy nemile překvapí, když za tu stejnou službu zaplatí více. Na druhou stranu dnes ale zdražuje vše, dodává.

Proč České dráhy zase zdražily

Redakce FinTag oslovila s otázkami na důvody zdražení samotné České dráhy. Zdražení platné od 10. prosince letos v září jejich zástupci vysvětlili vývojem inflace a rostoucími ceny vstupů za uplynulý rok. Například v oblasti údržby, nafty, ceny náhradních dílů a dalších položek, které ovlivňují náklady na zajištění veřejné dopravy.

„V letošním roce budou nové tarify platit od 10. prosince. Naposledy společnost upravila svůj základní kilometrický tarif k 11. prosinci 2022,“ uvádí zástupci ČD v tiskové zprávě ze září.

Základní kilometrický ceník pro vnitrostátní přepravu už tehdy ČD zvýšily v průměru o 9,5 procenta, tedy ve stejné výši jako státní Systém jednotného tarifu a jízdenky OneTicket. Ty vymezují pravidla pro zvyšování cenové hladiny ve vazbě na inflaci.

Úprava cen Flexi základního jízdného ČD [základního jízdného beze slev]

vzdálenost současná cena nová cena rozdíl v ceně
10 km 31 Kč 34 Kč + 3 Kč
45 km 92 Kč 101 Kč + 9 Kč
100 km 188 Kč 205 Kč + 17 Kč

[Zdroj: ČD]

Úprava cen v tomto rozsahu se tak tento týden promítla do všech nabídek, které jsou založeny na kilometrickém tarifu. To znamená například Flexi základních jízdenek, Traťových jízdenek, Traťových jízdenek region aj.

10denní traťová jízdenka zlevní, ceny Flexi zvýhodněných a Vázaných jízdenek budou reagovat na poptávku a využití vlaků,“ jmenovaly v této souvislosti jediné zlevnění ČD.

Změna cen kilometrického tarifu probíhá každoročně a kopíruje průměrnou inflaci za předchozí období. V roce 2021 se zvýšila cena o 3,2 procenta, v roce 2022 o 15 procent, letos o 9,5 procenta.

Zdražování nekončí. Přidá se vyšší DPH

Tím zdražování v dopravě ale nekončí. Vláda ve svém konsolidační balíčku zvedla daň z přidané hodnoty [DPH] z deseti na dvanáct i v osobní dopravě. Dopravci již potvrdili, že plánované zvýšení DPH zapříčiní dražší jízdné.

„Výše příjmů zůstanou pro dopravce stejné, ale zvýší se daň, což se promítne do finální ceny jízdenky a dopadne na cestující,“ uvedl letos v květnu předseda Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec.

„Důvody zdražení ale nejsou jenom v DPH, ale i v dalším růstu cen vstupů, jako jsou třeba energie. Dopravci toto moc neovlivní i kvůli systému jízdnému,“ uvedl nyní pro FinTag Petr Moravec.

Podle něj je na tom všem nejparadoxnější to, že ministr dopravy Martin Kupka [ODS] „se stará o to, kolik stojí housky, ale dopravu klidně zatíží vyšší DPH“.

„Mnohde jinde je osobní doprava z DPH vyjmuta, ale ne u nás. Vláda to napálí a je jí to jedno,“ dodal.

Prezident podepsal konsolidační balíček. Hovořil i o úlevě pro lidi

Obdobně hovoří majitel RegioJetu Radim Jančura. Ten řekl, že zdražování veřejné dopravy zastaví nárůst přesunu cestujících z aut do vlaků.

„Zbytek Evropy jde opačným směrem a hledá cesty, jak jízdné zlevnit,“ řekl.

Podle něj zdražováním jízdného ubydou cestující, což ve finále zaplatí veřejné rozpočty formou navýšených dotací na objednávané autobusové a vlakové spoje.

Zástupci ČD pro FinTag uvedli, že vyšší DPH do ceny jízdného nepromítnou.

„Ano, v rámci konsolidačního balíčku se zvýší DPH z 10 na 12 procent. My to zvýšení DPH nebudeme reflektovat v ceně jízdenek. Vyšší DPH do ceny jízdného nepromítneme,“ uvedl mluvčí ČD Lukáš Kubát s tím, že aktuální zdražení je poslední.

„Další změna cen jízdného u ČD se stane až zase v roce 2024,“ dodal Lukáš Kubát za České dráhy. Také ale upozornil, že situace u jiných dopravců může být jiná.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here