Ekonomika v Číně zdaleka neroste tak rychle, jak se myslelo po ukončení tamější politiky nulové tolerance covidu. Americká ekonomika čínskou ekonomiku v loňském třetím čtvrtletí dokonce předstihla. Ale je tu i jedna dobrá zpráva.
Americké řetězce s rychlým občerstvením seznaly, že trh s počtem 1,4 miliardy spotřebitelů nenechají jen tak ležet ladem. Informuje o tom agentura The Associated Press v článku US companies are picky about investing in China. The exceptions? Burger and lattes.
V něm uvádí, že například Starbucks investoval do výrobní a distribuční sítě ve východní Číně 220 milionů dolarů [cca 5 mld. Kč]. Což je jeho největší investice mimo USA. Mateřská společnost KFC China minulý měsíc v zemi otevřela 10 000 restaurací a jejím cílem je být do roku 2026 nablízku až polovině obyvatelům Číny. A McDonald´s plánuje v Číně otevřít v příštích čtyřech letech na 3 500 nových provozoven.
„Věříme, že není příhodnější čas na to, abychom zjednodušili naši strukturu a využili situace, kdy stoupá poptávka,“ uvedl výkonný ředitel McDonald´s Chris Kempczinski.
Prohlásil to loni v listopadu, kdy společnost se sídlem v Chicagu zvýšila svůj 20% minoritní podíl v licenčních provozovnách McDonald´s v Číně, Makau a Hongkongu na 48 procent. Na výročním zasedání akcionářů představitelé společnosti McDonald´s uvedli, že 70 milionů z celkových 150 milionů jejích čínských zákazníků jsou držitelé firemní věrnostní karty.
KFC China ohlásila růst počtu poboček za uplynulých pět let o více než 29 procent. Řetězec Popeyes Lousiana Kitchen zahájil činnost v Číně v srpnu a během deseti let plánuje otevřít 1 700 restaurací.
Čínsko-americké obchodní vztahy
Investice do řetězců rychlého občerstvení a jiného spotřebního zboží v době, kdy Washington omezuje vývoz počítačových čipů a jiných vyspělých technologií, se ale nesrovnávají s čínskými plány na modernizaci domácí ekonomiky.
„Je to dobrá zpráva pro ekonomiku, ale špatná zpráva pro čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Ten minulý měsíc v San Francisku jednal s představiteli amerického průmyslu o jejich angažmá v Číně,“ uvádí AP.
Podle agentury ale burgery a prodejci kávy nevyvolávají takové napětí v americko-čínských vztazích jako absence high-tech průmyslu.
„McDonald´s, Starbucks a další řetězce… Uvědomte si, co je to za obor, nejsou to žádné high-tech burgery,“ říká Phil Levy, hlavní ekonom dodavatelského řetězce Flexport.
I přes velmi slibný čínský trh si ale musí američtí podnikatelé expanzi dvakrát rozmyslet. V červenci americká vláda varovala občany USA před cestou do Číny kvůli nebezpečí možného uvěznění. A americká ministryně obchodu Gina Raimondová varovala čínskou vládu před zastavením amerických investic. Svá slova zdůvodnila obtěžováním firem, udělováním pokut a nepřehlednými jednáními úřadů.
Mluvčí čínského ministerstva obchodu zase obvinil Spojené státy, když prohlásil následovné:
„Spojené státy opakovaně politicky zneužívají ekonomiku, obchod a technologie, zneužívají otázku bezpečnosti ke kontrole vývozu, omezování obchodu a investic v Číně. Nutí své vlastní podniky, aby se vzdaly příležitostí, které jim nabízí čínský trh a oboustranně výhodné spolupráce,“ uvedl.
Zahraniční investice v Číně významně poklesly
Napětí mezi USA a Čínou přetrvává i v době úřadování prezidenta Joe Bidena. Zatímco jeho předchůdce Donald Trump podmiňoval vzájemně rovné obchodní vztahy dodržováním ukončení krádeží intelektuálního vlastnictví, Biden poukazuje na porušování lidských práv.
Rozkol mezi Čínou a západními obchodními partnery tak dlouhodobě doutná a mnoho nadnárodních společností přesunuje své investice jinam, často do jihovýchodní Asie nebo do Indie. Anebo stahuje zisky domů.
Čínský HDP překvapil vyšším růstem. Nejspíš i splní 5% vládní cíl
Mezitím od července do září vykázaly čisté zahraniční investice v Číně deficit 11,8 miliardy dolarů [cca 265 mld. Kč]. To je první čtvrtletní deficit od roku 1998, kdy začal Peking tyto údaje zveřejňovat.
Co zjistil loňský průzkum mezi americkými podnikateli
Průzkum z loňského září Americko-čínského výboru pro obchodní spolupráci, který reprezentuje americké společnosti aktivní v Číně, navíc ukázal, že 43 procent členů uvádí, že se obchodní klima v Číně loni zhoršilo. A 83 procent jich uvedlo, že je opustil optimismus ohledně podnikání v Číně. 21 procent respondentů řeklo, že v Číně investovalo méně a jen 10 procent investovalo více než před třemi roky. Průzkumy mezi evropskými a japonskými společnostmi vykázaly podobné výsledky.
Vzájemné vztahy se ocitly na nejnižší úrovni v únoru, kdy byl nad USA sestřelen špionážní balon a kdy se USA postavily za obranu Tchaj-wanu. Čína odpověděla na americký zákaz vývozu počítačových čipů a technologií omezením vývozu strategických surovin, jako jsou grafit, galium a germanium. Tedy kovů, které se používají při výrobě polovodičů, solárních panelů, řízených střel a také radarů.
–AM–