Tržby v maloobchodě loni v listopadu po osmnácti měsících poklesů vykázaly růst. Meziměsíčně stouply o procento a meziročně o 0,9 procenta. Na růstu se podílel zejména zvýšený odbyt nepotravinářského zboží a pohonných hmot.
Data zveřejnil Český statistický úřad. Podle něj v listopadu stouply i tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně o 4,7 procenta a meziměsíčně o 0,8 procenta. Tržby za pohonné hmoty meziměsíčně stouply o 3,7 procenta, za nepotravinářské zboží o 0,5 procenta a za potraviny o procento. U potravin ale pokračoval meziroční pokles [-0,7 %].
„Meziroční růst tržeb v maloobchodně byl zaznamenán poprvé od dubna 2022. Jejich meziměsíční zvyšování v říjnu a listopadu je tak poměrně nadějným signálem ohledně posilující spotřebitelské poptávky,“ říká analytik Komerční banky [KB] Kevin Tran Nguyen.
Nárůst prodejů v listopadu se podle něj navíc ukázal jako „poměrně plošný“. Nejvýrazněji oproti říjnu posílily v sekci ubytování, stravování a pohostinství [+2,2 %], doprava a skladování [+1,0 %] a komunikační činnosti [+0,9 %]. Celý sektor služeb meziměsíčně vzrostl po říjnovém poklesu o 0,4 procenta a meziročně o 0,6 procenta.
„Úrovňově jsou však tržby za služby stále vcelku slabé. Poté, kdy výrazně narostly po uvolnění pandemických restrikcí, nastal setrvalý pokles od poloviny roku 2022, přičemž vloni pokles ještě zrychlil. I když od poloviny roku jsou již patrné známky stabilizace,“ dodává analytik KB.
Obrat trendu ano, ale jen mírný
Podle analytiků i přes pozitivní listopadový vývoj zůstává úroveň spotřebitelské poptávky nízká. Reálný objem maloobchodních tržeb v nemotoristickém segmentu je i přes meziměsíční zlepšení v říjnu a listopadu stále zhruba na úrovni závěru roku 2018. Jak ale říká hlavní ekonom společnosti BHS a poradce premiéra Petra Fialy [ODS] Štěpán Křeček, aktuální data za listopad přinesly „bod zlomu“.
„K tomuto vývoji pomohla klesající inflace. Situace by se měla dále zlepšovat, protože bude docházet k růstu reálných mezd zaměstnanců,“ říká.
Vláda má fakticky dobré výsledky, říká poradce premiéra Fialy
Argumentuje například aktuálním výrazným růstem tržeb [+9,9 %] ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Dařilo se i obchodům s kosmetickými a toaletními výrobky, které vykázaly růst tržeb o 7,2 procenta. K tomu se přidávají prodejny s počítačovým a komunikačním vybavením se zvýšením tržeb o 6,6 procenta.
„Lidé nakupují více i na internetu. Online obchody vykázaly růst tržeb o 5,6 procenta,“ dodává, ale i upozorňuje na pokles tržeb v prodejnách s výrobky pro domácnost [-6,5 %] či v obchodech s oděvy a obuví [-6,2 %].
„Celkově je zřejmé, že lidem postupně narůstá nákupní apetit,“ říká Štěpán Křeček.
Tržby v maloobchodě jinde jsou „docela jinde“
Pozitivně o aktuálních datech hovoří i hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Nicméně by je i tak nepřeceňoval.
„Spotřebitelská nálada žádného výrazného zlepšení dosud nedoznala a v prosinci naopak dále propadla, což pro vánoční tržby nevěstí mnoho dobrého,“ říká.
„Děsivě v tomto ohledu působí mezinárodní srovnání, podle kterého zůstávají tuzemské reálné tržby 6,3 procent pod úrovní z ledna roku 2020, tedy těsně před vypuknutím pandemie covidu, která odstartovala soustavu několika po sobě jdoucích krizí,“ vysvětluje.
Česko srovnává s Polskem, kde tržby maloobchodníků již dávno překonaly hodnoty před pandemií covidu o 19,2 procenta. Na Slovenku zaostávají o 1,7 procenta a evropský průměr je celkově v plusu o 2,7 procenta.
–DNA–