Investoři skupují přístavy ve velkém. Evropa opět ztrácí

1801
pristavy
Foto: Redakce FinTag

Zájem investorů o přístavy a terminály trvá. V posledních letech se po celém světě staly vyhledávaným cílem pro převzetí, loni jich změnilo majitele celkem 16. Uvádí to ve své analýze poradenská společnost PwC.

Studie Barometr dopravy a logistiky označuje přístavy za skryté klenoty globalizovaného dodavatelského řetězce. Konstatuje, že nákup a prodej v odvětví přístavní infrastruktury zaznamenaly od roku 2015 výrazný nárůst. Objem transakcí od roku 2015 dosáhl přibližně 100 miliard dolarů [2,3 bilionu Kč]. Jen loni se uskutečnilo 16 významných transakcí. Přesto došlo k poklesu hodnoty obchodů.

„Hodnota obchodů oznámených v loňském roce – stejně jako v celém odvětví – klesla na 4,2 miliardy USD. Předloni činila 5,3 miliardy dolarů [cca 121 mld. Kč] a v roce 2021 11,5 miliardy dolarů [cca 263 mld. Kč],“ uvádí studie.

Podle expertů to ukazuje na stabilizaci akvizic po jejich předchozím boomu. I současnou aktivitu na trhu ale hodnotí jako „poměrně velmi vysokou“. Zároveň upozorňují na to, že zájmu o Evropu z hlediska námořní přepravy zboží hrozí ochabnutí.

„Trasy a obchodní centra se mění, Asie a Afrika nabývají na důležitosti. Cesta do Evropy by tak mohla ztratit na významu,“ tvrdí námořní expert PwC André Wortmann.

Evropskou unii vyzývá v oblasti námořní dopravní infrastruktury k bdělosti, protože harmonie v globálním námořním systému se podle něj rozpadá. Jako důvod jmenuje skutečnost, že mnozí z klíčových hráčů na trhu sledují naprosto odlišné zájmy.

Jako přístavy mění majitele, mění se i cílové regiony

V letech 2015 až 2023 se dvě třetiny ze 184 oznámených transakcí v odvětví přístavní infrastruktury týkaly přístavů v Asii a v Oceánii, konstatuje studie. Nově však nabývají na významu investice zahraničních investorů do přístavů a terminálů v Africe.

„V současné době se tam odehrává opravdová soutěž,“ uvádí PwC.

Poukazuje na to, že zejména Čína v Africe pokračuje v rozvoji nové Hedvábné stezky a ve strategických investicích. Evropská unie, která taktéž investuje v Africe, čínskému tempu ale nestačí. Naštěstí ale stále ještě zůstávají atraktivní i destinace v Evropě.

Řecko si ponechá podíl v přístavu Alexandrupoli

To podle PwC potvrzuje i investice globální námořní společnosti MSC do provozovatele hamburského přístavu HHLA. Tato největší kontejnerová přepravní společnost a město Hamburk jako majoritní akcionář chtějí v budoucnu podnik provozovat společně.

Hamburk je po Rotterdamu a Antverpách třetím největším kontejnerovým přístavem v Evropě. Dříve vyvolalo velký rozruch, když menšinový podíl v jediném terminálu HHLA získala čínská státní přepravní společnost Cosco.

Ani situace v Rudém moři nemluví pro Evropu

Autoři studie upozorňují i na geopolitická rizika, která ohrožují námořní dopravu. Například dopady konfliktů v Rudém moři, kde jemenští povstalci s podporou íránských revolučních gard útočí na velké obchodní lodě, doléhají opět na Evropu. Spory totiž narušují klíčový dopravní uzel Evropy s Asií. 

„Pokud se situace v regionu rychle nevyřeší, Evropa dál zaostane za Spojenými státy,“ konstatoval nedávno ekonomický deník The Wall Street Journal [WSJ].

Konflikt v Rudém moři opět poškozuje hlavně Evropu, píše WSJ

Některé firmy přitom potvrdily, zejména automobilky, že útoky v Rudém moři už je negativně zasáhly. Například továrna Volva v belgickém Ghentu se již přidala k berlínské fabrice Tesly v odstávce výroby. Důvodem jsou právě útoky jemenské skupiny rebelů Ansar Alláh na lodě v Rudém moři.

„Výroba modelů XC40 a C40 bude tři dny stát kvůli upraveným námořním trasám,“ uvedli zástupci automobilky.

Továrna Tesly v Berlíně již zastavila výrobu Modelů Y na dobu od 29. ledna do 11. února. Koncern Volkswagen oznámil, že jedná s přepravními společnostmi o tom, jak co nejméně narušit výrobu. Koncern Stellantis [Groupe PSA/Fiat Chrysler Automobiles, pozn. red.] zase místo lodí dočasně přepravuje potřebné součástky letecky. Čímž mu vzrostly náklady.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here