Nálada spotřebitelům se zlepšila, podnikatelům naopak

146
spotrebitelu
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku rostla i letos v únoru. / Foto: Redakce FinTag

Důvěra v českou ekonomiku se v únoru snížila o 1,9 bodu na 90,6 bodu. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. Důvěra mezi podnikateli již druhý měsíc v řadě klesla, zatímco důvěra spotřebitelů se naopak druhý měsíc v řadě zvýšila.

Ve srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Poklesl i počet respondentů, kteří očekávají zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. I tak ale spotřebitelská důvěra zůstává pod svým dlouhodobým historickým průměrem.

„Její výraznější zlepšení očekáváme až ve druhé polovině letošního roku. Již bude zřejmé, že ekonomika začíná ožívat, reálné mzdy opět rostou a inflace je ukotvena v blízkosti inflačního cíle centrální banky,“ říká k únorovým výsledkům ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

U firem, a zejména v průmyslu důvěra v ekonomiku ale stále klesá. Steckerová trend vysvětluje nedostatkem objednávek, se kterým je spojen pokles výrobní činnosti.

„Vzhledem k zatím chabému výkonu německé ekonomiky se nálada českých průmyslníků bude lepšit zřejmě jen pozvolně,“ vysvětluje ekonomka.

Upozorňuje, že k výraznému snížení sentimentu došlo také v maloobchodu, kde se důvěra v únoru propadla na nejslabší úroveň od března 2021. Podle ní je vstup české ekonomiky do letošního roku zatím vrávoravý. Výraznější zlepšení očekává až ve druhé polovině roku.

Slabá poptávka v průmyslu i v maloobchodu

„Nálada spotřebitelů se v posledním měsíci naproti tomu zlepšila, ale ne natolik, aby vykompenzovala horší pohled firem,“ říká hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Co se týče mírného optimismu mezi spotřebiteli, kteří očekávají zlepšení celkové ekonomické situace, tak podle něj nejde o nějakou silnou euforii. Jde „jen o drobný posun oproti předchozím měsícům“. Dál hovoří o velmi pomalém restartu české ekonomiky.

„Dokud nezačne růst poptávka, budou výhledy stát jen na víře, a nikoliv na nových zakázkách. Ne náhodou je hodnocení zahraničních zakázek u průmyslu tak mizerné jako v době počínajícího covidu,“ doplňuje.

V Německu krachují firmy. Obdobný vývoj lze čekat i v Česku

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil nabízí optimističtější komentář. Soustředí se na domácnosti. A podle něj se nálada spotřebitelů konečně začíná zvedat. Jejich důvěra v ekonomiku je nejvýše od října roku 2021.

„Spotřebitelé se také přestávají obávat dalšího růstu cen,“ tvrdí a dodává: „Domácnosti již začínají větřit lepší časy.“

Podle Hradila za tím stojí nadále neexistující nezaměstnanost, uklidňování inflace a růst reálných příjmů. S velkou pravděpodobností pak i zjištění, jak uvádí, že dopady vládního konsolidačního balíčku na peněženky domácností nakonec nebyly zdaleka tak drtivé, jak prorokovala část politické scény.

„I v příštích měsících předpokládáme, že se bude spotřebitelská nálada dále zlepšovat. […] To by pak mělo dodat potřebný impuls i sektoru maloobchodu a služeb,“ říká.

Důvěra v ekonomiku v únoru 2024

Indikátor ekonomického sentimentu vyjádřený bazickým indexem se letos v únoru meziměsíčně snížil o 1,9 bodu na hodnotu 90,6. O 2,8 bodu klesl indikátor důvěry podnikatelů [89,9]. Indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 94,0.

Sezónně očištěné indikátory důvěry – bazické indexy

[Zdroj: ČSÚ]

V únoru, podobně jako v prvním měsíci roku 2024, se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli zvýšila pouze v odvětví stavebnictví [+2,4 bodu]. Ve všech ostatních sledovaných odvětvích se snížila; v průmyslu o 4,7 bodu, v obchodě o 3,7 bodu a ve vybraných službách podruhé za sebou o 1,3 bodu.

Indikátor důvěry spotřebitelů letos v únoru vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 94,0. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v následujících dvanácti měsících se téměř nezměnilVe srovnání s lednem se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících.

Maloobchod loni v prosinci rostl. Za celý rok ale propadl o 4,1 % 

Klesl i počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se oproti minulému měsíci nezměnil.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here