Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek 1,32 miliardy eur [cca 33,3 mld. Kč]. Loni skupina Škoda Auto Group dosáhla historicky nejvyšších tržeb 26,5 miliardy eur [cca 668,3 mld. Kč].
To je nárůst o více než 26 procent oproti roku 2022 [21 mld. eur]. Automobilka více než zdvojnásobila rentabilitu tržeb na 6,7 procenta. Bez mimořádných výdajů spojených s ukončením jejích aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta, uvádí automobilka na svých stránkách. Loňský rok byl podle ní rekordní i z hlediska provozního zisku. Ten stoupl o 182,3 procenta na 1,8 miliardy eur [cca 45,4 mld. Kč]. Ještě v roce 2022 činil provozní zisk automobilky 628 milionů eur [cca 15,8 mld. Kč].
„Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky,“ řekl k loňským výsledkům hospodaření předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.
Zároveň na příští rok ohlásil zahájení prodeje nového elektrického městského crossoveru Škoda Epiq s prodejní cenou kolem 25 000 eur [cca 630 500 Kč]. Model automobilka představí na konci letošního roku.
Člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing Martin Jahn doplnil, že automobilka loni bodovala hlavně s modelem Enyaq, který obsadil čtvrtou příčku mezi všemi plně elektrickými vozidly v celé Evropě. Ten na největším trhu automobilky v Německu obsadil v prodejích třetí příčku v žebříčku nejprodávanějších elektromobilů. V České republice i na Slovensku se stal vůbec nejprodávanějším elektromobilem.
Automobilka loni zvýšila prodeje o 18,5 procenta
Automobilka loni zvýšila prodeje o 18,5 procenta na 866 800 vozů. Nejprodávanější byly modelové řady Octavia, Kamiq, Kodiaq a Karoq. Plně elektrický vůz Enyaq vykázal největší procentuální nárůst ze všech modelů [81 700 vozů/+52,1 %].
Dodávky komponentů a sad rozložených vozů včetně baterií do elektromobilů a plug-in hybridů společnostem koncernu Volkswagen představovaly 11,8 procenta celkových tržeb. Obchod s originálními díly a příslušenstvím se na tržbách podílel 4,9 procenty.
Škoda Auto Group – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 2023
2023 | 2022 | změna | ||||
Dodávky zákazníkům | vozů | 866 800 | 731 300 | 18,5 % | ||
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 844 000 | 686 700 | 22,9 % | ||
Výroba | vozů | 1 006 800 | 862 000 | 16,8 % | ||
Odbyt | vozů | 1 056 000 | 862 600 | 22,4 % | ||
Tržby | mil. eur | 26 536 | 21 026 | 26,2 % | ||
Provozní výsledek | mil. eur | 1 773 | 628 | 182,3 % | ||
Rentabilita tržeb | % | 6,7 | 3 | |||
Rentabilita tržeb bez Ruska | % | 7,5 | 6,2 | |||
Investice | mil. eur | 1 913 | 2 009 | -4,8 % | ||
Čistý peněžní tok | mil. eur | 938 | 489 | 91,8 % |
[Zdroj: Škoda Auto]
Avšak automobilce i loni rostly náklady. Na prodané výrobky, zboží a služby meziročně vzrostly o 28,5 procenta na 21,2 miliardy eur [cca 534,6 mld. Kč]. Odbytové náklady rostly o víc než čtvrtinu na 570 milionů eur [cca 14,4 mld. Kč]. To hlavně kvůli růstu transportních nákladů a pojištění. Automobilka nově vstoupila na vietnamský a kazachstánský trh.
Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto, Škoda Auto Slovensko, Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. Do května 2023 pod ní spadala také OOO Volkswagen Group Rus. Počet zaměstnanců společnosti v Česku, včetně učňů, loni činil 34 884 lidí, meziročně klesl o půl procenta.
Škoda se dál zaměřuje na elektromobily
Zástupci společnosti uvedli, že koncem letošního roku spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň. Půjde o šest nových elektrických modelů pro nejbližší roky. Půjde o významnou změnu v nabídce automobilky. Čemuž odpovídá i volba nového designového jazyka Modern Solid.
„Naše nová strategie NEXT LEVEL a celková transformace si žádá komplexní změnu designu, nejen produktů, ale i celé značky. Jedná se o největší změnu od doby, kdy se Škoda Auto stala součástí koncernu Volkswagen,“ řekl již dříve Martin Jahn.
Součástí nové modelové řady zůstane důležitý segment automobilky, kterým jsou vozy kombi. Škoda již oznámila, že představí 4,6 metru dlouhý vůz, který se stane alternativou k dlouholetému mladoboleslavskému bestselleru, modelu Octavia. V dané velikosti kombi vozidlo nabídne prostor a kvality vozů střední třídy, nastínili zástupci automobilky.
–DNA–