Čínské elektromobily se prosazují na trhu ojetin. Zájem o ně roste

433
elektromobily
Čínský elektromobil Dongfeng T5-EVO / Foto: Dongfeng Motor

České řidiče stále víc zajímají ojeté elektromobily z Číny. V letošních prvních měsících vyhledávali čínské vozy Dongfeng a MG častěji než vozy Škoda Enyaq, Tesla 3 nebo BMW i3. Zjištění ukazuje datová analýza inzertního webu TipCars.

Pohled do statistiky ukazuje, že zájem návštěvníků webu o ojeté elektromobily stoupá úměrně tenčící se nabídce. Zatímco ke konci loňska bylo aktivních zhruba 1 600 inzerátů, k polovině března 2024 jich bylo aktivních už jen 1 100. To představuje 30% pokles. Nadpoloviční podíl nabídek je přitom tradičně k nalezení v Praze a ve středních Čechách. Dalších osm procent připadá na Jihomoravský kraj.

„Ve vyhledávání ojetin je letos patrný masivní nárůst zájmu o čínské značky. […] Je to jasný signál, že čínské elektromobily dokáží zaujmout velmi příznivým poměrem ceny a nabízené hodnoty,“ říká k trendu ředitel portálu TipCars Marek Knieža.

V porovnání s posledním kvartálem loňského roku podle něj stoupl za letošní první necelé tři měsíce počet vyhledávání prakticky všech elektromobilů. Značky MG a Dongfeng si však připsaly nejvyšší skok. Mezičtvrtletní rozdíl u vozů MG je téměř dvojnásobný, u Dongfengu 3,5násobný.

Čína zazářila na mnichovském autosalonu, na úkor Německa

A například prodejce vozů Mototechna ze skupiny Aures Holdings oznámil, že modelů čínské značky MG letos za první tři měsíce prodal dvojnásobně více, než prodal za celý loňský rok.

Zájem o čínské elektromobily v Česku roste

Vyhledávání ojetých elektromobilů s baterií od počátku letošního roku stoupá u všech značek. Čínské značky v rostoucím zájmu ale sehrávají zásadní roli. Procentuální nárůst vyhledávání od začátku roku oproti loňsku je:

  • Vozy Dongfeng: 1 165 vs. 4 007 / 224 %
  • Vozy MG: 1 894 vs. 3 494 / +84 %

„Vysoká čísla obou čínských zástupců jsou na jednu stranu ovlivněna tím, že návštěvníci nerozlišují modely, ale berou značku jako celek,“ doplňuje Marek Knieža.

A rostou podle něj počty vyhledávání i u elektromobilů z jiných zemí než jen z Číny. Procentuální nárůst od začátku roku oproti loňsku je u nich ve vyhledávání ale mírnější. Například zájem o ojetou Škoda Enyaq stoupl o dvě procenta [3 869 vs. 3 939]. Zhruba 25% růst zájmu vykazují vozy, jako jsou Volkswagen e-Golf [1 940 vs 2 475], Porsche Taycan [2 071 vs. 2 552] a Volvo XC40 [1 841 vs. 2 356]. Volvo patří čínské společnosti Geely Holding.

Vyhledávání ojetých elektromobilů

[Zdroj: TipCars]

„Navzdory čínskému spurtu zůstává letos pomyslnou jedničkou Hyundai Kona. Zájem o ni se sice mezikvartálně zvýšil jen o 0,6% bodu z 4 885 na 4 912, ale i tak to znamenalo největší četnost v hledání,“ říká Knieža.

V případě hybridů jsou podle datové analýzy serveru některé trendy podobné. Mezi koncem loňského a začátkem letošního roku u nich také došlo k poklesu objemu nabízených ojetin. To o 26 procent, z 2 091 na 1 541 vozů. U vyhledávání plošně propadl zájem o modely značky Toyota, ale rostl zájem u jiných výrobců.

„Škoda Octavia byla hledanější o šest procent, Mercedes-Benz GLE o devět procent a Volvo XC60 dokonce o 22 procent. Pomyslným rekordmanem se stalo MG s 84 procenty,“ říká ředitel TipCars.

Také ale dodává, že s počtem 2 288 hledání se čínská značka MG ocitla zhruba na třetině „nejslabších“ evropských konkurentů [6 900 hledání pro MB GLE a Ford Kuga]. Respektive na zhruba desetině v případě ojetých japonských hybridů Toyota Corolla a RAV4.

Průměrná cena elektroaut je zhruba milion korun

V porovnání s posledním čtvrtletím roku 2023 jsou letošní ojetiny nabízené na serveru v průměru o 200 000 korun vyšší. V průměru stojí jeden milion korun [1,09 mil. Kč]. Avšak mají najeto o dva tisíce kilometrů méně, v průměru 25 500 kilometrů. A také jsou o třetinu roku mladší. Jejich stáří v průměru činí dva roky a dva měsíce.

„Co se týče počtů, tak jedničkou nabídky je BMW i3 následované Škodou Enyaq. O třetí místo se dělí BMW iX s Teslou Model 3,“ uvádí datová analýza.

Elektromobily v Česku netáhnou. Prodeje ale klesají napříč trhy

O něco levnější jsou v průměru hybridní auta. Nikoli však zásadně. V průměru stojí 1,06 milionu korun. I jejich cena stoupla v letošních prvních třech měsících o 200 tisíc korun. Obvyklý nájezd letošních hybridních ojetin je kolem 44 000 kilometrů. To je o 1 200 kilometrů méně než loni. Staré jsou ovšem stejných 4,4 roku.

„Pomyslné stupně vítězů obsadila trojice modelů Toyota: Corolla, C-HR a RAV4,“ konstatuje analýza.

Zajímavé je, že i počet ojetých hybridů v nabídce klesá. Za letošní první tři měsíce jejich nabídka klesla o 36 procent. Z 2 639 vozů na 1 685 vozů a šlo tak o větší úbytek, než mají čisté elektromobily. Geografické a procentuální rozložení inzerce mezi Prahou, středními Čechami a jižní Moravou je u hybridů de facto stejné jako u elektrických aut.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here