Oživení spotřeby v Česku se dál odkládá, ukázaly tržby za únor 

822
trzby
Foto: Pixabay.com

I v únoru pokračoval maloobchod v růstu, ale pouze v tom meziročním. A i ten ovlivnil zejména nízký srovnávací základ z loňského roku. Tak hodnotí většina analytiků maloobchodní tržby za letošní únor.

I když se meziročně tržby v maloobchodě v únoru zvýšily reálně o 1,6 procenta, meziměsíčně klesly o 0,8 procenta. Data zveřejnil [5.4.] Český statistický úřad [ČSÚ].

„Únor v maloobchodu zklamal, odražení ode dna se opět odkládá,“ komentuje aktuální data ČSÚ hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Na situaci podle něj moc nemění ani to, že tržby za prodej a opravy motorových vozidel v únoru meziročně stouply o 2,7 procenta a meziměsíčně o 0,8 procenta. A to třeba kvůli tomu, že tržby za potravinářské i nepotravinářské zboží meziměsíčně klesly shodně o 0,8 procenta. O procento propadly i tržby za pohonné hmoty. Podle vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jany Gotvaldové aktuální statistika i tak přináší jedno pozitivní zjištění.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval již třetí měsíc v řadě,“ říká ale i dodává: „Tempo růstu se v únoru oproti předchozímu měsíci snížilo.“

Útěchou je tak jen 1,6% meziroční růst. V něm tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,4 procenta, za potraviny o 1,1 procenta a za pohonné hmoty o 0,3 procenta.

Analytici: Propad tržeb je zklamání i potíž do budoucna

Podle analytiků aktuální vývoj v maloobchodu výrazně zaostal za očekáváním trhu, který vyhlížel růst o 2,3 procenta. Série předchozích čtyř po sobě jdoucích meziměsíčních zlepšení tak byla únorem ukončena.

„Únorová data bohužel nelze hodnotit jinak než jako zklamání. Češi si z obchodů odnášejí podobný objem zboží jako na začátku roku 2018, tedy před těžko uvěřitelnými šesti lety. Reálné tržby maloobchodníků tak zůstávají o více než pět procent pod úrovní z před-pandemického ledna 2020,“ srovnává data Vít Hradil.

Upozorňuje na to, že průměr států Evropské unie je přitom 2,4 procenta nad před-pandemickou úrovní. A lépe než Česko jsou na tom i všechny sousední země. Mezi nimi vyniká hlavně Polsko, které tehdejší hodnotu převyšuje o závratných 13 procent.

„Do nákupu zbytného se nikdo zatím nehrne. […] Růstový trend, který jsme tu viděli v předchozích čtyřech měsících, nevydržel,“ říká hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Důvěra v ekonomiku v březnu stoupla u domácností i firem

Podle něj aktuální data jasně ukazují, že Češi se v nakupování drží zpátky, opatrně vybírají a zřejmě čekají na zajímavější ceny.

„V únoru se nenakupovalo méně jen ve srovnání s lednem, ale menší je i obsah nákupních košíků ve srovnání s rokem 2019. To zhruba o čtyři procenta, i když i za tento menší košík lidé zaplatily o 24 procenta více než v posledním předcovidovém roce,“ doplňuje.

O žádném nákupním boomu se tak podle jeho názoru nedá hovořit, i když doba vysoké inflace pominula. A vzhledem k tomu, že minimálně v prvním pololetí může ekonomika spoléhat jen na spotřebu domácností, nejsou únorová čísla rozhodně dobrou zprávou, říká.

„Oživení hospodářství může být proto pomalejší a možná bude načase znovu přepsat odhady směrem dolů,“ dodává.

Maloobchodní tržby v únoru podrobně

Meziměsíčně hlásí pokles tržeb prakticky všechna odvětví, nejhlubší pak obchody s výrobky pro kulturu a rekreaci [-3,8 %], výrobky pro domácnost [-3,3 %] a prodeje ve stáncích a na trzích [-1,7 %]. Růst vykázaly pouze internetové obchody a s nimi související zásilkové služby [+1,2 %]. Dále mírně přidala v objemu na tržbách kosmetika, oděvy a obuv. To ale jen o desetinu procenta.

Maloobchodní tržby za potraviny stouply poprvé po dvaceti měsících

Meziročně se tržby snížily nejvýrazněji u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci [-10,0 %], výrobků pro domácnost [-9,9 %] a počítačového a komunikačního vybavení [-9,6 %]. Naopak vzrostly tržby u kosmetických a toaletních výrobků [+13,3 %], farmaceutického a zdravotnického zboží [+5,2 %] a potravin [+1,1 %].

„S příchodem nového roku se k útratám domácností upínaly velké naděje vzhledem k uklidnění inflace, obnovenému růstu reálných mezd a zlepšení spotřebitelské nálady. Tyto naděje ovšem v únoru nebyly naplněny… Nezbývá než věřit, že se jednalo o jednorázovou anomálii, nikoliv o skutečný obrat v trendu,“ uzavírá Hradil.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here