Slovensko získalo souhlas regulačních orgánů EU s poskytnutím státní podpory ve výši 267 milionů eur [cca 6,8 mld. Kč] na výstavbu továrny společnosti Volvo Cars nedaleko Košic. Švédskou automobilku většinově vlastní čínský Geely Holding.
Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. běžně známá pod zkráceným názvem Geely je čínská nadnárodní automobilová společnost se sídlem v Hangzhou, Zhejiang. Společnost spadá do soukromého vlastnictví čínského podnikatele Li Shufu. Nový závod u vesnice Valaliky na východním Slovensku má podle agentury Reuters ročně vyrobit až 250 000 elektromobilů.
Čínský holding již v roce 2022 oznámil, že vybuduje na východním Slovensku závod na výrobu elektromobilů za 1,2 miliardy eur [cca 30 mld. Kč].
„Slovenská státní podpora ve formě přímých grantů je v souladu s pravidly EU a přispívá ke strategickým cílům EU v oblasti vytváření pracovních míst, regionálního rozvoje a unijní Zelené dohody,“ oznámila nyní Evropská komise [EK] po dvou letech vyjednávání.
Výroba by se podle vyjádření firmy mohla na Slovensku rozběhnout za dva roky. Továrna přímo zaměstná více než tři tisíce lidí. A přispěje k regionálnímu rozvoji.
„Podpora má motivační účinek, protože bez veřejné podpory by příjemce realizoval projekt na alternativním místě mimo Evropský hospodářský prostor,“ uvedla unijní exekutiva.
Podpora pro Volvo Cars má i svá omezení
I když je podle Evropské komise investiční pobídka pro nový výrobní závod na Slovensku správná, přesto má svá omezení. Podporu firma využije pouze na takzvané činnosti minimálně nezbytné k zahájení investice.
Výstavba průmyslového parku, kde bude stát i továrna Volvo Cars, začala již loni v únoru u obce Valaliky na východním Slovensku. Valaliky leží v okrese Košice-okolí a co do počtu obyvatel jde o druhou největší obec v okrese.
Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě. Své továrny v zemi provozují firmy Stellantis, Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen.
Z hlediska strategických investic je příchod čínského investora prostřednictvím švédské firmy na Slovensko „odvážným krokem“. Vyplývá to z aktuální politiky Evropské unie.
„Maďarsko evropským představitelům, kteří ho žádají, aby se příliš nevázalo na Čínu, telefony nezvedá,“ uvedl nedávno bruselský list Politico v článku, který vyjadřoval kritické hlasy vůči hospodářské orientaci Maďarska na Čínu.
Maďarsko se navíc uchází [s Německem, pozn. red.] o investici čínské automobilky BYD, která uvažuje o vybudování své první evropské továrny. Některé zdroje již dokonce uvádějí, že továrna bude v Maďarsku. Čínská automobilka BYD, která se zaměřuje i na železniční dopravu, se přitom stala světovým lídrem v oblasti výroby elektromobilů.
Odbornice: Situace v Maďarsku by měla EU znepokojovat
Maďarská vláda uvedla, že Čína je od roku 2020 největším zahraničním investorem v zemi. Ne všichni takový trend ale vítají.
„Maďarská vláda se považuje za most spojující Čínu a Evropu. To by mělo zbytek Evropské unie velmi znepokojovat,“ říká Dóra Györffiová, profesorka ekonomie na Korvínově univerzitě v Budapešti. [O účasti čínských firem na srbském hospodářství níže, pozn. red.]
Teď je ten správný čas být v Srbsku aktivní, říká Tomáš Kuchta
Mezitím čínský výrobce autobaterií, firma CATL, rozhodl za 7,3 miliardy eur [cca 180 mld. Kč] vybudovat továrnu ve městě Debrecín na východě Maďarska. A další čínské společnosti, které dodávají díly pro elektroautomobily, jako jsou Nio, Eve Energy, Huayou Cobaltr, BYD a Ning-po Čen-jü, již oznámily svoje plány na výstavbu nových továren na území Maďarska.
–ČTK/RED–
dobrý den,musím se usmívat ,špatné Madarsko a Slovensko ?Madarsko výroba elektrobaterii a bateriií ve velkem,Slovensko další výroba aut… a co My ?Ani si nevzpomenu,kdy se v Čechcách něco podobného otvíralo,soíše každý pryč.To je přesně ono,co chtějí vlády Madarska a Slovenska,klid,mír a cestu k prosperitě.Ano chci taské mír a prosperitu a nestydím se za to.,Černý Vladimír