Asi 50 kilometrů jižně od Paříže stojí ve městě Limours továrna, která vyrábí nyní nejžádanější francouzský vojenský artikl. Jde o průzkumný radar vzdušného prostoru Ground Master – GM 400 Alpha. Více o něm píše bruselský list Politico.
„Aby výrobní linky vyhověly zvýšené poptávce, začali jsme pracovat na dvě směny,“ říká v článku „France has a military drone radar everyone’s desperate to get“ vedoucí výroby víceúčelového radaru Yves Descourvieres.
Továrna vyrábí radar GM 400 Alpha, který stojí 30 milionů eur [cca 760 mil. Kč]. Dosáhne na vzdálenost 500 kilometrů. V nabídce má i radar GM 200 s dosahem 250 až 350 kilometrů. GM systémy jsou i dobře mobilní, převážejí se na nákladních automobilech.
„Je to jako prohlížet si ve tmě osvětlenou zahradu,“ přibližuje práci s radarem Eric Marceau, viceprezident Thales Group, která tyto pokročilé radary vyrábí.
Firma od roku 2008, kdy přístroj uvedla prvně na trh, prodala radary třídy GM 200 do dvaatřiceti zemí po celém světě. Z nich 40 kusů jen v roce 2023. Loni si tento radar zakoupila i Ukrajina. Skupina Thales, jíž společně řídí stát a výrobce bojových letadel Dassault Aviation, je světovou trojkou na trhu radarových systémů. Před ní jsou americké společnosti Lockheed Martin a Raytheon.
Firmu v novoročním projevu k armádě zmínil i francouzský prezident Emmanuel Macron. Podle něj je radar Ground Master výsledkem úsilí zvýšit výrobu vojenské techniky v reakci na válku na Ukrajině. A nejen to, hra běží i o modernizaci francouzské, ale i dalších evropských armád. Francouzský činovník pod příslibem anonymity, protože není oprávněný hovořit s tiskem, radary popsal jako „první val na ochranu suverenity vzdušného prostoru.“
Prezident Macron dává Thales za dobrý příklad
Už od počátku války na Ukrajině francouzská vláda vyzývá výrobce vojenské techniky ke zvyšování výroby, k jejímu zrychlování a zlevňování. Avšak skutečnost je docela složitá.
„Pracujeme na tom. Dosud jsme vyráběli okolo deseti radarů ročně, nyní chceme výrobu zvýšit na dvacet kusů,“ popisuje situaci v podniku Thales Descourvieres.
Firma stejně jako mnoho dalších francouzských zbrojovek, i když zvyšuje objem výroby, nezvládá vyrábět to, co by potřebovala. I ve městě Limours, které má asi 6 500 obyvatel, čelí výzvě, která trápí výrobce vojenské techniky v celé Evropě. Přemýšlí o rozšíření výroby a najímání nových zaměstnanců.
Mezitím zdokonaluje každou část výrobních linek. K dolaďování antén má nyní čtyři komory z původních tří. A právě zprovoznila sedmnáct zón na kompletaci radarů.
Rusko ztrácí ve vývozu zbraní. Dominují USA, ale úspěšná je i Francie
Jako velký problém se podle zástupců firmy ale ukazuje nábor nových zaměstnanců. Výroba radarů si totiž žádá kvalifikovanou pracovní sílu, od mechaniků až po programátory softwarů.
„Je docela těžké přilákat takové zaměstnance do Limours,“ řekl Descourvieres, podle nějž by to bylo jednodušší, kdyby továrna stála v blízkosti Paříže.
Radary Ground Master jsou plně digitální, současně identifikují cíle ve velmi vysoké výšce stejně jako ty nízkoletící. Přístroj zvládá vystopovat nízko letící taktická letadla a nekonvenční zařízení, jako jsou UAV [unmanned aerial vehicle, bezpilotní letadlo] nebo křižující rakety. Jako každý výrobce vojenské techniky stojí i firma Thales daleko od města.
Není pochyb o tom, že radary zapotřebí jsou
O tom, že radary zapotřebí jsou, není pochybností, píše Politico. Radary ve válečných konfliktech hrály významnou roli od jejich vynalezení. Francouzský Ground Master detekuje nebezpečí přicházející z oblohy, identifikuje letadla, střely a helikoptéry. Dokáže přesně odlišit drony od ptáků. Rozezná letadlo nad Bordeaux ze vzdálenosti až 500 kilometrů.
- V roce 1906 vynalezl Lewis Nixon první pasivní zařízení na principu sonaru. Sonar sloužil pro hledání ker, aby ukázal, kde jsou kusy ledu i přes velkou tmu. Aktivní sonar vynalezl v roce 1915 francouzský fyzik Paul Langevin pro použití v první světové válce.
- V roce 1935 skotský elektrotechnik sir R. Watson-Watt zkonstruoval první prakticky použitelný přístroj pro rádiovou detekci letadel pomocí mikrovln. Ten se stal i skutečným vynálezcem radaru.
Ve francouzském městě Limours se radarové antény v tamní továrně testují v hale s modrými stěnami, které tlumí ozvěny. Teprve poté je technici sestavují do radaru. Ve výrobně panují přísná bezpečnostní opatření. Návštěvníkům ochranka při odchodu kontroluje telefony, aby neunikla žádná výrobní tajemství.
Michal Achremenko