Růst důvěry v ekonomiku mezi spotřebiteli z předchozích tří měsíců pokračoval i v dubnu. Zlepšení vykazuje důvěra v ekonomiku i u podnikatelů. Jde tak o druhé souhrnné zvýšení důvěry za sebou. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].
„Domácnosti lépe hodnotí zejména svou současnou finanční situaci. Obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se snižují. Výrazně též klesají obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti. Obavy z dalšího růstu cen jsou dokonce na nejnižší úrovni od prosince 2009,“ uvedla Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra v ekonomiku spotřebitelů se zvýšila počtvrté v řadě. I když se snížil počet spotřebitelů hodnotících svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících, nezměnil se počet respondentů očekávajících zlepšení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Stejně tak se meziměsíčně nezměnil podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
Souhrnný indikátor důvěry v ekonomiku, vyjádřený bazickým indexem, v dubnu meziměsíčně stoupl o 2,8 bodu na hodnotu 97,0. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl o 2,6 bodu na 95,6 a indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 3,9 bodu na hodnotu 103,8.
Sezónně očištěné indikátory důvěry – bazické indexy
[Zdroj: ČSÚ]
„Nejnovější data zapadají do mozaiky očekávaného oživení domácí poptávky. Nálada českých domácností se poprvé od října roku 2021 dostala nad svůj dlouhodobý průměr a skončilo tak 29-měsíční období blbé nálady,“ okomentoval výsledky hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.
Podle něj ze sebe spotřebitelé „konečně setřásli chmury pramenící ze soustavy pandemicko-energeticko-válečných krizí, rozdivočelé inflace a vládních úsporných opatření“. To vše by podle něj mělo vést k celkovému oživení domácí poptávky. Což je impulz, který česká ekonomika nutně potřebuje, dodává.
Důvěra v ekonomiku u podnikatelů
Mezi podnikateli se důvěra v ekonomiku v dubnu zvýšila v průmyslu [+ 3,6 bodu] a ve vybraných službách [+ 2,6 bodu]. Naopak ve stavebnictví se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 2,4 bodu, v obchodě klesla o 0,3 bodu.
„Mnohé podnikatele stále limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Podle hlavního ekonoma Creditas Banky Petra Dufka lepšící se nálada z podnikové sféry je jistě dobrým signálem, ale mnohem podstatnější otázka je, zda je optimismus podložen i novými zakázkami.
„Zda totiž nejde pouze o víru v lepší budoucnost. A v tomto směru už tak přesvědčivě dubnové výsledky nevypadají. Nedostatečná poptávka je totiž hlavní brzdou průmyslu, se kterou se potýká téměř 42 procent firem. Výsledkem jsou pak horší očekávání ohledně ekonomických výsledků firem, tlak na propouštění a optimalizaci zásob,“ uvedl.
Podle dat ČSÚ je podle jeho slov v daleko menší míře zájem zákazníků brzdou ve službách a ve stavebnictví.
„Ve službách dokonce téměř polovina firem žádné překážky v růstu nevidí. Navíc firmy ve službách předpokládají, že se jim bude dál dařit zvyšovat ceny pro zákazníky,“ uzavřel.
–RED–