S rozmachem elektromobility se často zmiňuje ofenzíva čínských elektromobilů. Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v Česku zůstávají počty registrovaných a v Číně vyrobených vozů nízké. Ale i rychle rostou.
Podle dat společnosti JATO Dynamics přesáhl letos podíl nových bateriových elektrických vozů [BEV] vyrobených v Číně 20 procent z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. V České republice bylo za první tři měsíce letošního roku z celkem 1 293 registrovaných BEV jen 184 vyrobených v Číně, tedy s VIN začínajícím písmenem L. I tak to ale představuje mezi bateriovými elektrickými vozy tržní podíl 14,23 procenta.
„Z oněch 184 elektrických vozů čínské provenience přitom připadá 142 vozů na značku Tesla, 41 na značku MG a jeden vůz na značku DFSK, to je Dongfeng,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů [SDA] Josef Pokorný.
Za celý loňský rok dosáhly v Česku registrace v Číně vyrobených nových vozů bez ohledu na typ pohonu 3 516 automobilů. Nejvíce jich připadá na značky:
- MG: 2 609 vozů
- Tesla: 522
- Honda: 198
- Volvo: 96
- DFSK: 49
Při celkovém počtu registrací 221 422 vozů tak loni činil podíl v Číně vyrobených automobilů bez ohledu na pohon 1,59 procenta.
Český trh je zatím v klidu, tvrdí zástupci SDA
Podle zástupců SDA český trh zatím není nijak zásadně ovlivněn přílivem čínských vozů, ani těch čistě elektrických. Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga tradičních zavedených značek. Jedná se o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky, jako jsou MG [SAIC] nebo Volvo [Zhejiang Geely Holding].
„Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně. A jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány výjimečně,“ vysvětluje Pokorný.
Výše uvedená statistika vychází z informací z registrací vozidel v České republice, dodává. Ty obsahují údaje o zemi výroby. O něco jiná situace podle něj panuje u registrací motocyklů a čtyřkolek.
„Zde se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již mnoho let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 procent,“ vyjádřil se k tomuto segmentu Pokorný.
Trh ojetých čínských elektromobilů
České řidiče stále víc zajímají ojeté elektromobily z Číny. V prvních měsících letošního roku vyhledávali čínské vozy Dongfeng a MG častěji než vozy Škoda Enyaq, Tesla 3 nebo BMW i3. Zjištění ukazuje datová analýza inzertního webu TipCars.
„Ve vyhledávání ojetin je letos patrný masivní nárůst zájmu o čínské značky. […] Je to jasný signál, že čínské elektromobily dokáží zaujmout velmi příznivým poměrem ceny a nabízené hodnoty,“ říká k trendu ředitel portálu TipCars Marek Knieža.
Čínské elektromobily se prosazují na trhu ojetin. Zájem o ně roste
V porovnání s loňským posledním kvartálem podle něj stoupl za letošní první tři měsíce počet vyhledávání prakticky všech elektromobilů. Značky MG a Dongfeng si však připsaly nejvyšší skok. Mezičtvrtletní rozdíl u vozů MG je téměř dvojnásobný, u Dongfengu až 3,5násobný.
A například prodejce vozů Mototechna již oznámil, že modelů čínské značky MG letos za první tři měsíce prodal dvojnásobně více, než prodal za celý loňský rok.
–DNA–