Skupina České dráhy [ČD] loni hospodařila s rekordním ziskem 3,8 miliardy korun. Jde o historicky nejvyšší zisk podle Mezinárodních standardů IFRS. Hospodaření ČD se meziročně zlepšilo o 3,4 miliardy korun. Uvádí to ČD.
Podíl na rekordním zisku měly podle zástupců ČD všechny společnosti Skupiny ČD. Celkový zisk akciové společnosti ČD činil v loňském roce téměř tři miliardy korun. Měl tak hlavní podíl na finančním výsledku Skupiny České dráhy. To včetně segmentu osobní dopravy, která rovněž dosáhla nebývale rekordních výsledků.
„Do našich vlaků jsme přilákali více než 164 milionů zákazníků, kteří s námi najezdili přes osm miliard kilometrů,“ uvedl předseda představenstva a ředitel ČD Michal Krapinec.
Hospodářské výsledky před zdaněním v mil. Kč |
||||
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
Skupina ČD | 3 826 | 396 | –2 012 | –4 306 |
ČD, a.s. | 2 962 | 14 | –2 198 | –4 013 |
ČD Cargo, a.s. | 733 | 310 | 388 | –276 |
[Zdroj: ČD]
Osobní doprava se dostala do černých čísel po třech letech propadů. Krapinec zdůraznil, že v tomto segmentu pokračují masivní investice do nových vlaků. Ty podle jeho slov jen loni dosáhly téměř jedenáct miliard korun. České dráhy v loňském roce přepravily 164,4 milionu zákazníků. To je o 7,3 milionu více než v roce 2022. Průměrně loni ve vlaku každý zákazník ujel 49,1 kilometru.
Skupina České dráhy a její výsledky
Segment osobní dopravy loni dosáhl výsledku před zdaněním 623 milionů korun a meziročně se zlepšil o 751 milionů. Pozitivní výsledek ovlivnily tržby od cestujících, které byly vyšší o 1,3 miliardy korun. Na růstu tržeb se podstatnou měrou podílel podle ČD vyšší počet cestujících, dlouhodobý trend prodlužování průměrné cestovní vzdálenosti a rostoucí zájem o mezinárodní a prémiové služby s vyšší výnosovostí. A také významné zdražení jízdného, o čem už ČD ale neinformují.
České dráhy opět citelně zdražily. A ceny dál zvedne vyšší DPH
ČD Cargo vytvořilo zisk před zdaněním 733 milionů korun. Společnost tak meziročně zvýšila svůj zisk před zdaněním o 423 milionů korun. ČD uvedly, že lepších výsledků Cargo dosáhlo díky pokračujícímu růstu výkonů v zahraničí a růstu realizačních cen, který kompenzoval zvyšování cen většiny nákladových vstupů.
„Velmi úspěšně pokračujeme v dlouhodobé strategii expanze na zahraniční trhy, na kterých výkony ČD Cargo rostou o desítky procent,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Podle něj dopravní výkony vzrostly u obou odštěpných závodů v Rakousku a SRN. Tradičně vyšší výkony vykázaly dceřiné společnosti CD Cargo Poland a CD Cargo Slovakia.
„Již více než 60 % všech našich přeprav je mezinárodních. To znamená, že buď vychází, končí, tranzitují, nebo vůbec neprocházejí Českou republikou,“ řekl Tóth.
Modernizace vlaků a objemy přepraveného zboží
Loni ČD do provozu nasadily přes 50 nových nebo modernizovaných vozidel – elektrické jednotky RegioPanter, motorové vozy RegioShuttle RS1 nebo lokomotivy Vectron. Letos se přidají nové motorové jednotky RegioFox a expresních vlaků ComfortJet. V modernizaci vozového parku a zlepšování služeb bude firma pokračovat nadále. Letos plánuje uvést více než stovku jednotek a lokomotiv – RegioPanterů, RegioFoxů, ComfortJetů a Vectronů. Nové soupravy doplní park Českých drah o více než 22 tisíc moderních míst v klimatizovaných vlacích.
Co se týče výkonu ČD Cargo, objemy zboží přepraveného po železničních tratích v České republice loni klesly. Celkově ČD Cargo přepravilo přes 59 milionů tun zboží. To je meziročně o necelých pět milionů tun méně. Výkony na tuzemském dopravním trhu poznamenal razantní pokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren.
„Zatímco v roce 2022 jsme přepravili 12 milionů tun energetického uhlí, loni už to bylo jen necelých osm milionů. Pokles v souvislosti s dekarbonizací odvětví velmi rychle pokračuje,“ vysvětlil Tóth.
Struktura zboží přepravovaného po železnici se podle něj začíná měnit. Proto se nyní vedle tradičních komodit ČD podle jeho slov zaměřují na rozvíjející se přepravu biomasy, tuhých alternativních paliv, odpadů a dalších produktů cirkulární ekonomiky.
–RED–