65 procent ojetin z Německa na českém trhu je po havárii

398
z_nemecka
Ilustrační foto: Pixabay.com

Každé páté ojeté auto prodávané v České republice pochází z Německa. Ačkoliv mají auta z této země velkou důvěru u českých zákazníků, 65 procent z nich je po jedné škodní události nebo po havárii.

A zhruba každé čtvrté auto dovezené z Německa do Česka má za sebou dokonce totální škodu. Vyplývá to ze statistik těch aut z Německa, u nichž si kupující prověřili jejich minulost u společnosti Cebia.

„To, že mají lidé zájem o auta z Německa, není v zásadě špatné rozhodnutí. Víme, že se z této země dají koupit kvalitní ojeté vozy ve výborném či dobrém stavu, ale je potřeba si vybrat seriózního prodejce a auto si před koupí prověřit,“ upozorňuje ředitel společnosti Martin Pajer.

Průměrná výše poškození těchto aut dosahuje podle vyčíslení pojišťoven v přepočtu zhruba 290 000 korun. A stálý problém podle Pajera zůstává to, že velká část těchto aut se v Česku nabízí jako docela nehavarovaná.

Co se týče průměrné výše poškození u havarovaných aut z Německa, ta činí 253 000 korun. Pokud auto prošlo totální škodou, náklady na opravu činí v průměru 390 tisíc korun.

„Relativně vysoké částky vyplývají z vyššího zastoupení luxusních aut, která se z Německa do Česka hlavně dovážejí,“ vysvětluje Pajer.

Průměrné stáří aut dovezených z Německa je 11 let

Za vysokým počtem aut s poškozením dovezených z Německa podle něj může i to, že jde většinou o starší vozidla. Zatímco průměrné stáří v Česku koupeného auta na trhu s ojetinami činí osm let, u aut z Německa je to jedenáct let. A s rostoucím stářím vozu narůstají logicky i poškození a havárie. Přesto by lidé neměli podle Pajera podceňovat ani novější vozy. I to má své důvody, tvrdí. U mladších aut má zatajená havárie či poškození větší vliv na jejich cenu a taková auta se navíc stávají docela neprodejná.

„Často se setkáváme s mladšími vozy z Německa, například tříletými s nájezdy do 40 000 km, které se zdají jako výborná koupě, ale přitom prošly totální havárií. Taková auta se sem dováží a prodávají jako nehavarovaná, protože v Německu by se neprodala a v České republice se při zatajení havárie na nich dají vydělat i stovky tisíc korun,“ vysvětluje Pajer.

Čínské elektromobily se prosazují na trhu ojetin. Zájem o ně roste

A nejde jen o informaci o škodě na autu, ale také o kvalitu jeho opravy. Proto doporučuje nakupovat ojetá auta u certifikovaných programů a dalších zavedených prodejců, kteří mají za sebou nějakou historii a kteří brzy nezkrachují. Pro auta z Německa to podle něj platí dvojnásob. 

„Právě na německé ojetiny se zaměřují nepoctiví prodejci, protože je to pro ně výhodné. Zákazníci si je žádají. Často to chodí tak, že zákazník řekne, jaké auto si představuje a prodejce mu ho třeba do týdne dodá. Pokud chce zákazník nájezd třeba 150 000 km, prodejce mu vyhoví stočením tachometru. Havárie se samozřejmě neuvádí prakticky vůbec,“ popisuje, jak to chodí v praxi, Pajer.

Kolik aut se dováží do Česka ze zahraničí

V prvním kvartálu letošního roku vykázaly dovozy zahraničních aut do Česka pokles o 11,9 procenta. Celkem se dovezlo ze zahraničí 34 737 vozidel. Meziročně se jejich počet snížil o 4 685 kusů. V březnu se dokonce do České republiky dovezlo nejméně osobních ojetých aut od roku 2020. Meziročně jich bylo o 24,37 procenta méně.

Příznivou zprávou naopak je, že se snížilo průměrné stáří letos dovezených aut, to z 11,2 roku na 10,4 roku. Podíl aut starších deset let činil 48,63 procenta a podíl těch, jejichž stáří přesáhlo 15 let, dosáhlo 22,54 procenta.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

Loni dosahovalo průměrné stáří prodávaných ojetin z Německa 10,7 roku, zatímco ojetá auta s tuzemským původem vykázala v průměru pouhých osm let. Zajímavé je, že došlo k prudkému zdražení dovezených aut ze SRN. Jejich cena meziročně stoupla o 12,4 procenta z 263 000 Kč na 296 000 korun. Meziročně tak zdražila v průměru o zhruba 33 000 korun.

„Důvodem růstu cen aut dovezených z Německa je vysoký zájem ze strany českých zákazníků. Vyšší cena je dána větším zastoupením luxusních značek,“ tvrdí zástupci Cebia.

Nutno dodat, že zdražování se loni nevyhnulo ani českým ojetinám. I když nebylo tak dramatické. Při průměrném stáří osm let šlo o nárůst o 4,5 procenta z 306 000 na 320 000 korun. V případě srovnatelných aut tak byla česká ojetá auta proti německým dražší o 4,3 procenta. Jedním z důvodů je i to, že u českých aut jejich prodejci nepodvádějí tolik jako u vozidel dovezených z Německa.

–RED–

1 komentář

  1. Na to přišel kdo ? Toto se ví hned od puče89, od němčoura z nového NSDAP nic dobrého nečekejte. Vlastně jinak, nyní v autech od Turka. Autobazary ovládli mladí Turci, kteří se nikdy poctivě živit nebudou. Tak o nich řekli jejich dědové, kteří přišli do NSR i NDR budovat novou německou říši. Rodilí Němci museli být u policie, žoldáky, st. ouřady, politiky, v provládních mediích … Jen aby uhlídali totalitní režim. Ve znárodněném= privatizovaném Česku i po puči89 je tomu stejně.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here