Úřad práce ČR [ÚP ČR] a Česká pošta spustí 3. června pilotní projekt, v němž poslouží 51 poboček České pošty jako místa pro podání žádosti o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě nebo příspěvek na bydlení.
Spolupráce ÚP ČR a České pošty [ČP] začne v pondělí 3. 6. v Liberci a následně se od 1. 7. připojí dalších 50 poboček České pošty v Ústeckém a Libereckém kraji a v Kraji Vysočina.
„Pracovníci České pošty zájemcům pomohou podat online žádost v rámci Klientské zóny Jenda. Konkrétně jde o žádosti o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě nebo příspěvek na bydlení,” přiblížil mluvčí ÚP ČR Martin Bušo.
Podle něj vybrané pobočky ČP poslouží jako „chytré podatelny“. Zdůraznil ale, že poradenství, schvalování žádostí i výplatu dávek nadále zajistí ÚP ČR.
Úřady práce si uleví, MPSV letos spustí tři dávky v aplikaci Jenda
Seznam poboček ČP, které se zapojí do projektu, zveřejní na svých webech jak Česká pošta, tak Úřad práce ČR. Podle jejich zástupců výhoda pro příjemce tří zmíněných dávek spočívá v tom, že se na podání žádosti o vybrané dávky na pobočkách s vyvolávacím systémem mohou klienti předem objednat a nemusí tak čekat až na ně přijde řada.
„Na webu postaonline.cz/rezervace nebo také v mobilní aplikaci Pošta Online si klient vybere termín a konkrétní pobočku, kde chce žádost podat. Rezervace je pak obratem potvrzena SMS zprávou a e-mailem. V nich klient najde rezervační kód. Ten pak při příchodu na poštu zadá do vyvolávacího systému a obratem jde na řadu,“ doplnil Bušo.
Na co cílí nový projekt České pošty a Úřadu práce ČR
Podle generálního ředitele ÚP ČR Daniela Krištofa spojení poboček ČP a služeb ÚP ČR rozšiřuje možnosti pro občany, kteří si „třeba nevědí rady s digitálním podáním žádosti a mají pobočku České pošty blíže, než je úřad práce“.
„Česká pošta ale nebude nahrazovat činnost Úřadu práce ČR. Samotné vyřízení dávek, tedy jejich přijetí, kontrola, schválení a vyplacení, nadále zůstane plně v jeho kompetenci. Stejně jako možnost podat si žádost osobně na jeho kontaktních pracovištích,“ uvedl.
Zároveň ale zdůraznil, že lidem, kteří pobočky ČP využijí, postačí k vyřízení podání jejich občanský průkaz a nezbytné dokumenty.
Česká pošta snížila ztrátu o polovinu. Pomohl rozprodej majetku
Pilotní projekt si pochvaluje i generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán. Ten uvedl, že pilotní pobočky České pošty úřad a státní podnik vybraly tak, aby průřezově zahrnovaly jak menší obce, tak okresní a krajská města.
„Čili jde o mix sídel různého typu, abychom si vše v různých částech republiky vyzkoušeli,“ řekl s tím, že pracovníci České pošty prošli školením na poskytování nové služby.
Své si k projektu řekl i Karel Trpkoš z MPSV
K projektu se vyjádřil i ředitel úseku Digitální transformace ČEZ Prodej, který nyní působí jako vrchní ředitel Sekce Informačních technologií Ministerstva práce a sociálních věcí ČR [MPSV] Karel Trpkoš. Ten dříve zastával i funkci pověřeného ředitele ÚP ČR.
„Pořád platí okřídlené, že obíhat mají data, nikoliv lidé. Tento projekt přivádí digitální služby státu blíže lidem. Díky tomu, že se Ministerstvu práce a sociálních věcí daří výrazně postupovat v digitalizaci své agendy, můžeme využít i této spolupráce s pobočkovou sítí České pošty,“ řekl Trpkoš.
Ten shodou okolností včera [30.5.] vystoupil na konferenci Hospodářské komory ČR a České asociace umělé inteligence, jež se vztahovala k využití AI ve firmách a státní správě.
„Ano, dnes mnoho úkonů činí úředníci, ale nemuseli by je dělat, protože technologie by to zvládly za ně. Zvlášť, když jde o úkony typu ano/ne.“
Podle jeho názoru k nahrazení lidské práce AI přesto dojde. To proto, že se dnes umělá inteligence uplatňuje „už úplně všude“.
„Občan to od nás navíc očekává. Je to podobné jako se zkušeností, kterou zažívá s bankami. Stejnou zkušenost bude očekávat od státní správy. A bude přirozeně i od nás očekávat tu přidanou hodnotu, kterou mu poskytují banky. A my mu ji budeme muset umět dodat,“ vysvětlil.
–RED–