Tržby maloobchodníků v dubnu meziměsíčně stagnovaly

93
v_maloobchode
Foto: Redakce FinTag

Tržby v maloobchodě v dubnu reálně meziročně přidaly 5,3 procenta, meziměsíčně ale stagnovaly. Tržby za prodej a opravy aut pak klesly meziročně o 0,1 procenta a meziměsíčně o 0,3 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. 

Maloobchodní tržby v dubnu rostly hlavně za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot a potravin. Podle vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jany Gotvaldové k růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin. Analytici aktuální výsledky maloobchodu vykládají různě.

„Dubnové tržby v maloobchodu a službách zklamaly,“ uvedl ekonom Komerční banky [KB] Martin Gürtler.

Podle něj dubnová data tržeb ukázala, že oživení spotřebitelské poptávky půjde nejspíš  pouze pozvolným tempem. Trend, jak uvedl, sice zůstává růstový, z měsíce na měsíc ale dochází k častým výkyvům, navíc i revizím dat [více níže, pozn. red.].

„Češi se vrhli do nakupování,“ tvrdí na druhou stranu hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Rostoucí kupní síla českých domácností je podle něj stále více vidět v maloobchodě. A i meziměsíční stagnaci tržeb v dubnu považuje za velmi dobrý výsledek. Argumentuje, že březnová čísla ovlivnily nákupy před Velikonocemi, a zvýšily tak srovnávací základnu.

Tržby v maloobchodě v dubnu podrobně

Meziměsíčně nejsvižněji rostly tržby v maloobchodě prostřednictvím internetu a zásilkové služby. Tržby v segmentu stouply o dvě procenta. Obchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím přidal 1,9 procenta a za výrobky pro kulturu a rekreaci Češi utratili o 0,3 procenta více než v březnu. Pokles naopak hlásí prodejci kosmetických a toaletních výrobků [-2,8 %], ve stáncích a trzích [-2,3 %] a obchody s oděvy a obuví [-1,9 %].

Meziročně hlásí výrazný nárůst tržeb internetový obchod [+18,1 %]. Prodejci kosmetických a toaletních výrobků utržili meziročně o 17,1 procenta více. A maloobchod v sektoru farmaceutického a zdravotnického zboží utržil meziročně o 8,4 procenta více.

27 % domácností obtížně vychází se svými příjmy. 52 % nic neuspoří

„O velkém oživení naopak nelze hovořit u prodejců oděvů a obuvi [-0,2 %], počítačového a komunikačního vybavení [+0,4 %] či výrobků pro domácnost s růstem tržeb o 0,5 procenta,“ doplňuje hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Aktuální výkon tuzemského maloobchodu i tak nevnímá jako fatální minus. I když se i podle něj meziměsíční stagnace maloobchodu může na první pohled jevit jako nepříliš oslnivý úspěch, tvrdí, že se přece jen jedná o dobrý výsledek.

„Letošní velikonoční svátky, které se tradičně pojí s většími nákupy, totiž připadly na březen. A skutečnost, že duben dokázal udržet stejné tempo je veskrze pozitivní,“ říká.

Objem nesplacených spotřebních úvěrů stoupl o deset procent

Na druhé straně data ze sektoru prodejů aut v dubnu příliš důvodů k optimismu nedávají. V dubnu v reálném vyjádření meziměsíčně stagnovaly, zatímco měsíc předtím ještě rostly rychlým tempem o 1,2 procenta. Podle Martina Gürtlera sice v meziročním srovnání přidaly tržby v oblasti aut 5,5 procenta, ale ani to nehodnotí jako něco speciálního.

„Solidní meziroční růst určila z velké části nízká srovnávací základna. Za předpandemickým únorem 2020 tržby bez prodejů aut zaostávaly o 2,7 procenta,“ vysvětluje.

Nepřesvědčily ani tržby ve službách

Jako slabé se podle něj v dubnu rovněž ukázaly tržby ve službách, které meziměsíčně reálně stagnovaly. Ekonom KB upozorňuje i na to, že směrem dolů statistici navíc významně revidovali údaj za březen.

„Zatímco původně březnová data ukazovala na meziměsíční zvýšení tržeb o silné procento, po revizi tento růst činí pouze 0,4 procenta. A mírně směrem dolů byly v předchozích měsících revidovány i maloobchodní tržby,“ doplňuje.

I to podle něj potvrzuje, že oživení spotřebitelské poptávky je pozvolné. Na druhé straně doufá, že k pokračujícímu zvyšování výdajů domácností nejspíš přispěje obnovený růst reálných mezd a zlepšení na straně spotřebitelského sentimentu. Ale i říká, že včera zveřejněná data o vývoji mezd za první čtvrtletí sice překvapila silnějším růstem, k plnému vyrovnání předchozího poklesu kupní síly domácností rozhodně ale nedošlo.

Průměrná hrubá mzda stoupla. Ale hlavně lidem s vyššími příjmy

 

I přes růst reálných mezd průměrná reálná mzda v prvním čtvrtletí stále odpovídala pouze polovině roku 2018.

A Martin Gürtler upřesňuje: „Část mzdového růstu na začátku roku mohla být navíc zapříčiněna jednorázovými odměnami či kompenzacemi. Podobně spotřeba domácností v prvním čtvrtletí za před-pandemickou úrovní nadále zaostávala o výrazných 7,3 procenta.“

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here