Měď v nabíjecích kabelech láká zloděje. V USA je kradou ve velkém

578
med
Ilustrační foto: Redakce FinTag

Slabinou elektromobility zřejmě nebude dojezd elektroautomobilů či jejich cena. Klíčovým slovem se stává měď, jejíž cena na trhu druhotných surovin roste. A právě měď obsahují kabely nabíjecích stanic, které se staly cílem nenechavců.

Řeč není o Česku, ale rovnou o Spojených státech. Tématu se blíže věnuje článek „Thefts of chargin cables pose yet another obstacle to appeal of electric vehicles“ na americkém serveru abcNews.

Před druhou hodinou ranní během chladné noci v Seattlu zastavil u nabíjecí stanice poblíž nákupního centra pickup Chevrolet Silverado. Vyskočili z něj dva muži se svítilnami na čele. Z vozu svižně vyndali nářadí. Jeden z mužů rychle přeštípl několik nabíjecích kabelů, druhý je naložil do auta. Za dvě a půl minuty byli pryč. Na místě po nich zůstala jen nefunkční nabíjecí stanice. Krádež zachytila tamější bezpečnostní kamera.

Takové krádeže, které jsou stále častější, se podle amerických médií staly noční můrou celých Spojených států. Zloději se zaměřují na kabely nabíjecích stanic kvůli mědi, kterou obsahují. A cena mědi na druhotném trhu roste k rekordním výšinám. Což je pro zloděje velké pokušení. V květnu byla cena mědi rekordních 5,20 dolaru za libru [cca 265 Kč/kg].

Problém ale je, že odstřižené kabely postaví nabíjecí stanici zcela mimo provoz. Majitelé elektroaut pak objíždějí okolí a hledají nepoškozené nabíječky. To je pro ně ošemetná a stresující záležitost. Zvlášť, když k nabíječce sotva dojedou na zbytek rezervy.

Nabíjení na cestách? Logistická noční můra, říkají řidiči v USA

Zničené nabíjecí stanice se tak ukazují jako další překážka výrobců elektroautomobilů ve snaze přesvědčit Američany, aby přešli na elektrická auta. A zapomněli na obavy, že v případě potřeby nenajdou nabíjecí stanici. To v situaci, kdy se zhruba čtyři z deseti dospělých Američanů obávají, že nabíjení trvá dlouho, anebo že v dosahu nemají nabíjecí stanici.

Elektromobilita vs. krádeže kabelů

Americké automobilky investují do elektromobility velké peníze. Přesvědčují zákazníky o jejích výhodách a argumentují nutností ochrany životního prostředí. Vše už je stálo miliardy dolarů a o jednoznačném úspěchu se stále nedá mluvit.

Automobilka Stellantis předpokládá, že do roku 2030 si elektroautomobil pořídí jen zhruba polovina řidičů. Ford hodlal do roku 2026 vyrobit dva miliony elektroaut. To by bylo 45 procent jeho globálních prodejů. Avšak vzhledem k dosavadnímu nezájmu o elektroauta již automobilka zrevidovala svoje cíle. General Motors, nejambicióznější z uvedených třech výrobců, chce do roku 2035 prodávat jen elektroautomobily.

V USA narazili na vysoké ceny elektroaut a málo nabíječek

Tyto plány samozřejmě závisí na tom, zda se automobilkám podaří přesvědčit kupce o tom, že budoucnost patří elektřině. Krádeže kabelů z nabíjecích stanic pro ně rozhodně nejsou dobrou zprávou. Nejde přitom o nic nového. Již před dvěma roky společnost Electrify America, která provozuje druhou největší síť nabíjecích stanic v USA, uvedla, že každého půlroku přijde o kabely u mnoha ze svých 968 nabíjecích stanic. Letos v květnu dosáhl počet odcizených kabelů 129. To je čtyřikrát více než za celý rok 2023.

„Na jedné stanici v Seattlu byly kabely odcizeny za loňský rok šestkrát,“ uvedl Anthony Lambkin, viceprezident společnosti a dodal: „Stanice bez kabelů je pro naše zákazníky dost nepříjemná zkušenost.“

Problémy mají všechny nabíjecí sítě

Další dvě americké společnosti provozující nabíječky, Flo a EVgo, rovněž hlásí zvyšující se počet krádeží. A problém nemají jen v Seattlu, ale také v Nevadě, Kalifornii, Arizoně, Coloradu, Illinois, Oregonu, Tennessee, v Texasu a v Pensilvánii.

„Míra vandalismu na veřejné síti nabíječek v oblasti Seattlu stoupá,“ říká zástupce společnosti EVgo.

Firma uvedla, že nabíječky opravuje a hledá dlouhodobé řešení problému. Rychlonabíjecí stanice automobilky Tesla, jejichž síť je v USA nejhustší, jsou rovněž v pozornosti zlodějů. Ti „navštívili“ nabíječky Tesly letos již čtyřikrát, zatímco loni pouze jednou.

V Mladé Boleslavi mají nejrychlejší nabíječku v Česku

Problém se netýká jen měst, ale i venkova, kde je ochrana nabíjecích stanic složitější. Ještě před měsícem houstonská policie žádný takový případ nezaznamenala, nyní už se i tam krádeže kabelů množí. V jednom případě zloději dokonce odřízli 18 z 19 kabelů nabíjecí stanice Tesla. Jen během zjišťování rozsahu škod policista Rober Carson viděl, jak během prvních pěti minut od stanice odjelo deset automobilů s nepořízenou.

Ve velkých městech, jako je Houston ve státě Texas, jsou dobíjecí stanice vybaveny velkým počtem kabelů. A tak škody, které zloději způsobí, jsou zvláště velké.

„S jedním kabelem se nespokojí. Když už tam jsou, seberou všechno,“ uvedl Carson.

Roy Manuel, řidič firmy Uber, který si pravidelně nabíjí svoji Teslu v houstonské stanici navštívené zloději, má nyní vážné problémy.

„Kdybych měl baterie opravdu hodně vybité, nevěděl bych, co si počít,“ řekl a dodal: „Asi bych k jiné nabíječce už nedojel, musel bych si zavolat odtahovou službu.“

Zloději potřebují hodně mědi k tomu, aby vydělali

Společnostem provozujícím nabíjecí stanice je jasné, že zloději jdou po mědi, která je uvnitř kabelů. To, že ceny mědi jsou rekordní, souvisí i s poptávkou po nich kvůli provozu elektroautomobilů. Současná cena mědi ve sběrnách je o čtvrtinu vyšší než před rokem a odborníci předpokládají, že dále poroste. To přesto, že provozovatelé stanic ale i odborníci tvrdí, že mědi v kabelech moc není a že je velmi složité ji od ostatních částí kabelu oddělit.

Vývoj ceny mědi na komoditních trzích

[Zdroj: xStation 5]

Policista Carson odhadl, že zloději dostanou ve sběrných surovinách za měď z jednoho kabelu asi 15 až 20 dolarů [cca 347 až 463 Kč].

„Na moc peněz si tedy zjevně nepřijdou. Na jachtu to asi nebude,“ uvedl.

Avšak čím více kabelů zloději zcizí, tím více peněz ve sběrně dostanou. Za 20 kabelů je to asi 400 dolarů [cca 9 260 Kč].

Problém provozovatelů nabíjecích stanic je, že nahradit chybějící kabely je velmi drahé. V Mineapolisu, kde zmizely kabely ze stanic vlastněných městem, stála náhrada jednoho kabelu 1 000 dolarů [cca 23 150 Kč]. Uvedl to Joe Laurin, projektový manažer Oddělení veřejných prací.

Situaci řeší podle policie bezpečnostní kamery

Nabíjecí společnosti se proti zlodějům snaží bránit. Electrify America instaluje bezpečnostní kamery. V Houstonu policie navštěvuje sběrny a hledá ukradený materiál. Často ale neurčí, odkud nalezený kov pochází. Zloději spálí izolaci a prodávají jen kov.

Asociace pro recyklaci materiálů, která má 1 700 členů, spolupracuje s policií a upozorňuje na podezřelé dění a ukradený materiál.

Podíl čínských elektromobilů na prodejích v ČR dosáhl 14,23 %

Jelikož se nabíjecí stanice obvykle otevírají na odlehlých místech parkovišť, policista Carson upozorňuje na nutnost instalovat více bezpečnostních kamer. To proto, aby policie mohla zloděje dopadnou a postavit je před soud.

Michal Achremenko

6 KOMENTÁŘE

  1. Asi nakonec budou muset být stojany se zásuvkou jediného typu (ev. více zásuvkami pro různé nabíjecí proudy) a každý si bude muset s sebou vozit svůj kabel.

    • Velmi přizpůsobivá menšina nikdy nepracujících neg.afro v USA je daleko horší, než ta samá menšina cik.rom v Česku. Podle všech lidí, kteří tam pár žili a nejsou nutelláky. Ti co se vrátili před 5-10. lety mluví stejně. USA není žádný ráj, jak se nám snažil populisticky nalhat vénaláhev.

  2. Toto je ošklivá ruská propaganda která nemá obdoby, není pravdou že se v Americe krade, tam už přes 200 let žijí čestní a poctiví lidé, kteří nezažili hnusný socialismus a budování komunismu, ne jako u nás kde nám zlí komunisté vnucovali léky a chtěli za ně zaplatit jednu korunu, po operaci vám zadarmo vnutili měsíční lázně, zubaři si zvali celé třídy dětí na prohlídky aby si nacpali do ordinací lidi a pojišťovna/jediná/ která měla monopol vydělávala, když ses upsal zlému podniku který tě vykořisťoval na 10 let tak ti vnutili byt – toto se v demokratické zemi nemohlo dít a nevěřím tomu, že tam tito čestní a demokraticky správně uvažující lidé dělají…..

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here