To, jak vypadá dnešní modernizovaný Obchodní dům Máj na rohu pražské Národní třídy a Spálené ulice, vyráží dech. Pokud se ještě nedávno debatovalo o motýlech Davida Černého na fasádě Máje ve smyslu kvality veřejného prostoru, byl to klam.
Vlastník obchodního domu, akciová společnost Máj Národní, dala jasně najevo, že Máj už nikdy nebude tím, čím býval. Nově nabízí hlavně jídlo, alkohol a prostomyslnou zábavu. Nejde tak přitom jen o obchodní dům Máj, ale i o místo v centru Prahy, kde stojí. Denní průchodnost kolem ulic Národní a Spálená dosahuje 90 000 lidí.
V době otevření obchodního domu v dubnu 1975 šlo o druhý největší obchodní dům v Praze. I proto se mu dostalo označení Prior 02. Číslo se objevilo i na fasádě domu, které ale nedlouho nato nahradila rudá hvězda umístěná na střeše domu. Až později se obchodní dům přejmenoval na Máj. A tak si ho většina lidí v Česku pamatuje dodnes.
„Kdo tohle povolil, toho by měli hnát k odpovědnosti,“ svěřuje se na eskalátorech nově otevřeného obchodního domu starší dáma nejspíše dospělé dceři.
Rezignovaně a možná i trochu naštvaně obě krčí rameny. A více starších lidí, zejména žen, zmateně prochází nově otevřeným obchodním domem, do kterého je nejspíš přivedla nostalgie a zvědavost. A není se co divit. Z Máje a z toho, co ještě donedávna představoval, nezbyl kámen na kameni.
Máj jako „moderní víceúčelové centrum“
Neskrývá to ani majitel budovy Máj Národní. O novém Máji hovoří na jeho stránkách jako o moderním víceúčelovém centru:
- Ikonická historická budova na rohu Národní a Spálené ulice, dříve obchodní dům Máj, dnes Máj Národní, začíná psát novou kapitolu své historie. […] Na ploše přes 17 tisíc m² vznikl jedinečný prostor v centru Prahy s pestrou nabídkou obchodů, špičkovou gastronomií a unikátním zábavním parkem pro všechny generace.
To, co v Máji jeden vidí, ale nepotěší. Na jedné straně zas jen další turisté, kteří v Máji jí a dělají si selfie, na druhé straně hrací automaty a nevkus, který nastupuje už od přízemí. A to přímo v centru hlavního města. Posuďte sami níže v přiložené fotogalerii.
Před otevřením Martin Klán, člen správní rady Máj Národní, uvedl, že nový Máj veřejnosti nabídne namísto dřívějších šesti pater devět z celkem jedenácti podlaží obchodního domu. V prvním podzemním patře zůstalo Tesco. První a druhé patro připadlo na restaurace, kavárny, květinářství, doplňky, drogerie a další provozy. Horní podlaží obchodního domu slouží zábavě [herna, pozn. red.], kultuře [bary s alkoholem, pozn. red.] a pro vzdělávací účely [šipky, pozn. red.].
Je to dobré, k čemu lákají motýli na fasádě Máje?
Na druhé straně je pozitivní, že Máj snad našel nové využití. Původní koncepty starých obchodních domů v centru Prahy, ale i dalších českých měst se ne vždy potkávají s potřebami lidí. Příkladem budiž obchodní dům Kotva na Náměstí republiky [viz. foto níže, pozn. red.]. Ten například oproti nedaleko stojícímu obchodnímu centru Palladium Praha dlouhodobě působí jako „nebezpečná zóna“. Otázka ale zní, zda nelze jít i jinou cestou, než se rozhodli jít v novém Máji?
Obchodní dům Máj Národní vlastní od roku 2019 developerská společnost Amadeus Real Estate. S modernizací začala v červenci 2022. Na projektu rekonstrukce od samého počátku spolupracuje s původními dvěma autory stavby, architekty Martinem Rajnišem a Johny Eislerem. A také s památkáři, protože budova je od roku 2006 kulturní památkou.
Na čelní fasádě budovy Máj Národní je nově instalováno dílo sochaře Davida Černého. Ten se v daném prostoru neprojevuje poprvé. Hned vedle sousedního obchodního domu Quadrio směrem k ulici Jungmannova stojí další z jeho děl. A sice desetimetrová otočná hlava France Kafky z roku 2014.
–DNA–
Je to přímo hanebné! Chtělo by to Aladinovu kouzelnou lampu a přeposlat tuhle hrůznost buď do Las Vegas, nebo někam na Antarktidu, či ještě lépe – do horoucích pekel!
Normální lunapark, doplnil bych to ještě amplionem s písněmi M. Davida, ….třeba “ …když se podaří, co se dařit má..“?!
Můj prastrýc chodil plivat na Stalina na Letné, dnes se podobných, ne-li horších cílů najde podstatně více.