Počet požárů fotovoltaik, elektroaut i dalších e-strojů stoupá

3811
pozaru
Ilustrační foto: Redakce FinTag

Jak se rozmáhá fotovoltaika i elektromobilita, přibývá požárů, jejichž příčinou jsou solární zařízení a baterie elektroaut. FinTag se na vývoj zeptal mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Kláry Ochmanové.

Zasahujete i na místech, kde příčinou požáru byla fotovoltaika, o jaké případy jde a jak časté jsou? Co je podle vás příčinou těchto požárů?

Letos máme zatím 22 potvrzených požárů, kde byla zasažena fotovoltaická elektrárna [FVE]. Plus tři případy jsou stále v šetření.

Kolik z těchto případů připadá na rodinné domy, domácnosti?

Bylo to 17 domácností, kde byla zasažena fotovoltaika. Z těchto případů se dva staly mimo rodinný dům. Problém byl v šesti případech u baterie, v sedmi případech u rozvaděčů. Naše statistika eviduje i dva požáry v budovách podnikatelů a pak ve třech volných elektrárnách.

Mohla byste mi říci, v kolika případech byla příčnou požáru fotovoltaika?

Dva případy ze statistiky neměly s fotovoltaikou nic společného. Tři jsou v šetření. V šesti případech se stala příčinou požáru baterie, akumulátor. V jedenácti případech se ukázaly jako příčiny požáru pojistky, rozvaděč.

Solární panely ztrácejí ve vedrech na výkonu

Co byste z hlediska požární bezpečnosti doporučovali majitelům fotovoltaik?

Riziko požárů rozhodně lze minimalizovat tak, že instalaci provádí autorizovaná firma se zkušenostmi a certifikací na dodávku zapojení FVE. A důležitá je také pravidelná revize všech komponentů od autorizovaných revizních techniků.

Nejen fotovoltaika, přibývá i požárů elektroaut

Řešíte vzplanutí také u elektroaut? Jaká pochybení se objevují u nich?

Počty požárů s dopravními prostředky na elektropohon – elektromobil, e-kolo, e-koloběžka, e-motocykl, apod. – teprve od roku 2023 rozdělujeme na kategorie „Elektrovozidla“. Elektromobil, sklad baterií určených do elektromobilů či zařízení určená pro nabíjení elektrovozidel. A pak na „Bateriový pohon“. To jsou dopravní prostředky částečně nebo plně poháněné bateriovým systémem: e-kolo, e-koloběžka, e-motocykl…, případně samostatný akumulátor určený pro jejich provoz.

Ano…, ale kolik tedy bylo případů zahoření elektroaut či jiných elektrostrojů?

Loni došlo k nárůstu. Zatímco v roce 2022, kdy jsme ještě nerozlišovali elektrické dopravní prostředky, jsme zaznamenali 23 případů, loni jich bylo 94.

Počet požárů ve vazbě na fotovoltaiku a elektromobilitu
do roku 2022 bez rozdílu 2019 2020 2021 2022
počet požárů 4 10 11 23
od roku 2023 rozlišujeme 2023 2024 leden až květen 2024 červen předběžně do 18.6.
bateriový pohon 79 26 2
elektrovozidla 7 2 1
Hybridy 8 6

[Zdroj: HZS ČR]

Čím si vysvětlujete takový nárůst požárů?

Počet těchto požárů mírně stoupá. V porovnání s tím, jak přibývá dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stále ale jde o velmi nízký počet případů.

Když už k zahoření auta či jiného elektrostroje dojde, jak má postupovat uživatel?

Nejbezpečnější je zajistit vůz proti popojetí, evakuovat se do bezpečí a přivolat hasiče, kteří mají pro hašení elektromobilů speciální postupy, odpovídající vybavení a ochranné prostředky. Ale i upozorním, že největší riziko hrozí během nabíjení. Za jízdy se ukazuje možnost, aby to auto hořelo, prakticky minimální.

Pozná uživatel elektroauta, že je něco v nepořádku, že hrozí požár?

Vždy, když má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního, tak ať okamžitě vozidlo zkontroluje v servisu. A v okamžiku, kdy z baterie unikají nějaké zplodiny, kouř, tak ihned ať volá hasiče.

Solární byznys opět vzkvétá. Brzdí ho ale málo lidí i panelů

Zaznamenali jste nějakou závažnou nehodu elektroauta v provozu?

Nehody elektroaut evidujeme v běžném provozu. Nezaznamenali jsme ale zatím žádnou takovou nehodu, kterou hasiči řešili nějak nestandardně.

Měď v nabíjecích kabelech láká zloděje. V USA je kradou ve velkém

Máte nějakou „dobrou radu“ pro majitele fotovoltaik a elektroaut?

Doporučujeme ani u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. A dále: To může znít pro někoho možná překvapivě, v některých případech snížit tepelnou zátěž baterie při provozu. K nabíjení pak používejte pouze certifikované nabíjecí zařízení a postupujte vždy v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here