Sektor luxusu se na burzách propadá. A to i kvůli politice EU

773
luxusu
Foto: Ferrari

Akciové trhy letos rostou a investoři zůstávají i navzdory problémům v ekonomice optimističtí. Neplatí to ale pro segment akciových společností, které podnikají v luxusu. Důvodů je více a hned několik se jich vztahuje k Číně.

Segment společností prodávajících luxusní oblečení, doplňky či alkohol se proti celkovému rostoucímu trendu stále více propadá. Proč? Segment luxusního zboží je v mnohém velmi specifický. Jednou z jeho zajímavostí je, že jde o jeden z mála sektorů, kde si Evropa byla stále schopna udržet své dominantní postavení. Většina nejsilnějších značek pochází z Evropy, včetně LVMH, Hermes, Richemont, Ferrari, Kering a Prada. Seznam největších společností z této oblasti ke konci června je na obrázku níže.

[Zdroj: Quartr.com]

Posledních několik měsíců ale nebylo pro akcie většiny těchto značek příznivých. Od 1. 3. 2024 klesly ceny akcií luxusních značek následujícím tempem:

  • Richemont: -4,3 %
  • Hermes: -7,5 %
  • LVMH: -15,9 %
  • Kering: -22 %
  • Burberry: –39,5 %

Pro srovnání uveďme, že index S&P 500 v tomto období vzrostl o 10,2 procenta. Akcie jmenovaných společností jsou tedy již několik měsíců pod tlakem.

[Zdroj: Bloomberg terminal]

Otázkou je, proč tyto akcie klesají. Společnosti si v poslední době zadělaly na mnoho problémů. Mnohým z nich poměrně výrazně pomohl příchod prázdninového období, během něhož zvyšovaly své tržby, zisky a marže. Bohatší lidé se svým nákupním chováním odlišují od ostatních spotřebitelů, jsou odolnější vůči inflaci, i proto se společnostem vcelku dařilo.

Narazily i firmy v luxusu na svůj strop?

Nicméně i v tomto případě jsme již možná dosáhli určité úrovně, při které si část zákazníků rozmyslí, zda si určité zboží koupí, či nikoli. Problém jsou i horší čísla a vyhlídky z Číny. Čína je pro luxusní sektor velmi důležitým regionem, z něhož čerpá velkou část svých příjmů. Čína má však v současné době mnoho vnitřních potíží a tamní spotřebitelé se jeví slabší, než se očekávalo. A na to negativně reagují i akcie.

Číňané vyvážejí peníze v kufrech plných zlata. Ale i jinak

A je třeba zvážit i obchodní geopolitické otázky. USA a EU v současné době uvalily cla na čínské elektromobily a sektorová protiopatření by mohla dopadnout i na segment luxusního zboží. Před časem se například objevila zpráva, že Čína zahajuje antidumpingové šetření evropského koňaku [vyráběného například společností LVMH]. Což je nejen podle vedení LVMH reakce na dodatečná cla, která EU uvalila na čínské elektromobily.

Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily

Problémy má i Ferrari, ale vůbec celý evropský automobilový průmysl. To proto, že Čína oznámila, že v reakci na dodatečná cla na její elektromobily zavede dodatečná cla na všechna evropská auta. Což zahrnuje i ty se spalovacími motory. Nehledě na to, že mnoho evropských automobilek v Číně vyrábí. A to znamená, že při dovozu svých aut do Evropy rovněž zaplatí vyšší cla.

V neposlední řadě dodejme, že akcie několika těchto společností mají za sebou docela pěknou růstovou jízdu, což zřejmě podpořilo tuto korekci.

Obchodní válka s Čínou je na spadnutí. Stane se obětí autoprůmysl v EU?

Z celého sektoru se nyní jeví Burberry jako značka s největšími problémy. Akcie společnosti klesají více než rok a od svých maxim klesly o 70 procent [viz. graf níže, pozn. red.].

Vývoj cen akcií společnosti Burberry od roku 2024

[Zdroj: xStation]

Jen v posledních dnech se objevilo několik negativních zpráv od společnosti. Firma vydala varování před zpomalením obchodu, což může mít za následek horší celoroční čísla, než se očekávalo. Společnost také pozastavila výplatu dividend a vyměnila generálního ředitele. K tomu se vedení Swatch Group negativně vyjádřilo k současné poptávce a Burberry rovněž přijala několik opatření ke snížení nákladů, aby zmírnila propady. Na tento komentář pochopitelně reagovaly poklesem akcie dalších společností v odvětví.

Segment tedy v současné době prochází útlumem spojeným s poklesem poptávky a bude zajímavé sledovat, jak se budou akcie dotčených společností vyvíjet v následujících čtvrtletích. Za několik dní začínají olympijské hry v Paříži, jejichž je LVMH prémiovým partnerem, což by mělo společnost trochu zviditelnit.

Tomáš Vranka, analytik XTB

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here