„Dodávka významného množství techniky, jako jsou letouny F-16, na frontu je jedna věc, efektivní využití této techniky k naplnění stanoveného cíle operace je věc druhá,“ říká v rozhovoru pro FinTag Zdeněk Petráš z Univerzity obrany v Brně.
Ukrajina dostane letouny F-16. Prezident Volodymyr Zelenskyj o ně spojence dlouho žádal, pomohou tyto letouny Ukrajincům v boji s Ruskem?
Informace o dodávkách několika desítek kusů multifunkčního letounu F-16 jsou bezpochyby dobrou zprávou pro Ukrajinu a její armádu. Celkově deklarovaný počet letounů F-16 však pouze sám o sobě ještě neznamená automatický posun ve vývoji konfliktu. Z vojensko-technického hlediska důležitou roli sehraje množství a sortiment munice, kterou západní země dodají. To je rovněž důležité vzít na vědomí. Byť detaily tohoto druhu nejsou z pochopitelných důvodů přímo prezentovány v médiích. V každém případě použití této letecké techniky s patřičnou výzbrojí může ovlivnit vývoj situace na určitých úsecích frontové linie. To však není pouze otázka nasazení letounů F-16. Případná změna ve vývoji situace ve prospěch Ukrajiny přímo i nepřímo souvisí s mnoha faktory, které se vážou k použití těchto letounů.
Zástupci Ukrajiny se například v případě Austrálie, která jim letouny F-16 slíbila, vyjádřili, aby si „ten létající šrot nechala“. Jak to vidíte, jsou tyto letouny šrotem?
Mnoho západních zemí už nabídlo Ukrajině poskytnutí určitého počtu letounů F-16, které měly ve výzbroji a které víceméně z důvodu obměny a modernizace svého leteckého parku hodlají vyřadit. Poskytnuté letouny se nachází v několika různých verzích, nicméně všechny tyto verze lze s úspěchem využít k nasazení proti ruským silám. Ať už přímo na frontě, nebo k ochraně vzdušného prostoru celé Ukrajiny či k úderům na cíle v ruském vnitrozemí.
Ukrajina má dostat 79 letounů F-16
Ukrajina má dosud přislíbeno 79 kusů F-16. Považujete tento počet za dostatečný k tomu, aby Rusko jejich přítomnost na bojišti skutečně pocítilo?
Za daného poměru sil se jeví dodávka více než 76 kusů F-16 jako významný posun ve prospěch Ukrajiny. Nicméně k tomu, aby Rusko pocítilo změnu tohoto poměru, vede kromě patřičného výcviku pilotů rozplánování efektivního operačního využití této techniky. A zde se dostáváme k problematice operačního umění a využití principů vedení válek. Otázka patřičné koncentrace a nasazení určitého počtu letounů dostatečně vyzbrojených municí a raketami v místě, kde to bude mít pro protivníka fatální důsledky. To je hlavním úkolem pro velitele a štáby. Tím chci říci, že dodávka významného množství techniky, jako jsou letouny F-16, na frontu je jedna věc, efektivní využití této techniky k naplnění stanoveného cíle operace je pak věc druhá.
Má podle vás Ukrajina s letouny F-16 nějaké prioritní cíle?
Letouny F-16 jsou multifunkční a můžou být použity k plnění mnoha rozličných úkolů. Od ničení pozemních a vzdušných cílů, střežení vzdušného prostoru, vedení úderů v hloubce protivníkova území až po vedení vzdušné podpory pozemních operací. V případě použití těchto strojů ukrajinskou armádou předpokládejme, že prioritním úkolem se stane zajištění obrany ukrajinského vzdušného prostoru a eliminace ruských raketových útoků, které jsou vedené s využitím bojových dronů na vojenské i civilní cíle na ukrajinském území. Vedle toho bude Ukrajina usilovat o dílčí vyrovnání poměru sil případně i získání převahy ve vzdušném prostoru nad frontovou linií. A to především v úsecích, ve kterých Ukrajina hodlá vést ofenzivní operační činnost.
Výhody a nevýhody nasazení F-16 na Ukrajině
Asi se na takovou otázku těžko odpovídá, ale přeci, jak bude podle vás vypadat nasazení letounů F-16 v praxi?
Nasazení letounů F-16 proti ruským silám bude především úkolem pro velitele ukrajinských sil a jeho plánovacích štábů. To znamená, že bude záležet hlavně na jejich schopnostech rozplánovat a vést další operace i s využitím této a další západní vojenské techniky.
Zeptám se tedy jinak, v čem spatřujete největší výhody a nevýhody letounů F-16?
Klíčovou schopností této techniky je její mnohostranné využití. I když se jedná o stroje, jejichž vývoj se datuje od 70. let minulého století, jedná se o vysoce moderní letouny s vyspělou avionikou a zbraňovou technologií. Tyto letouny se v čase zdokonalovaly a modernizovaly v kontextu rostoucích požadavků na schopnosti vzdušných sil.
A nevýhody?
Je to celková technologická vyspělost tohoto stroje, která je zároveň pro ukrajinskou armádu i jistou nevýhodou. Jde o to, že efektivní využití letounů F-16 vyžaduje specificky vycvičený a připravený personál. A to nejenom pokud jde o samotné piloty, ale i pozemní personál zabezpečující provoz, údržbu a případné opravy těchto letounů. Zde je potřebné si uvědomit, že i celý systém logistického zabezpečení provozu těchto letounů je poměrně odlišný od toho, na co byl připravován logistický personál ukrajinských vzdušných sil.
Jak je to s municí u těchto strojů?
To je velice správná otázka. Problémem komplementárně spojeným s dodávkou a použitím letounů F-16 je totiž právě i disponibilita patřičného druhu munice a raket, jež jsou tyto letouny schopny nést, a které mohou být použity v maximální možné míře při ničení protivníkových sil. Otázka je tedy i to, zda bude k těmto letounům kontinuálně dodávána i munice v potřebné kvantitě a kvalitě.
Důležitá je ochrana letounů i letišť
Jak je na tom Ukrajina s letišti pro F-16 a vůbec jejich ochranou před útoky Rusů?
To je další stránka problému, tedy zajištění ochrany F-16tek na leteckých základnách. V množství, v jakém se připravuje dodávka těchto strojů na Ukrajinu a jejich následné operační nasazení, se letouny F-16 stávají fyzickým těžištěm vzdušných sil ukrajinské armády. A z toho vyplývá i to, že se tyto letouny, ale i jejich domovské letecké základny stanou terčem ruských útoků. Klíčová otázka tak je, jak chránit proti očekávaným útokům tyto letouny i celou letištní infrastrukturu. V případě letecké techniky totiž platí, že letadla jsou mnohem více zranitelná na zemi než ve vzduchu. K tomu by ale měly sloužit i další prostředky a systémy protivzdušné obrany, které se USA a další západní země chystají dodat. V každém případě se jedná o velice komplexní problém.
Kolik času vezme výcvik ukrajinských pilotů na letoun? A má F-16 nějaká zvláštní specifika v tomto ohledu?
Je pochopitelné, že informace k výcviku pilotů jsou poměrně strohé. Podrobnosti tohoto druhu nejsou tím, co by se otevřeně prezentovalo v médiích. Nicméně z otevřených zdrojů se ví, že mnoho států, které disponují těmito letouny, organizuje už delší dobu výcvik ukrajinských pilotů. Pokud jde o jistá specifika právě pro F-16, nelze říci, že přeškolení pilotů, kteří mají určité zkušenosti s jinými nadzvukovými letouny, byť ruské, nebo i sovětské provenience, si vyžádá enormní časovou dotaci. Problémem by rovněž neměl být způsob, jak Ukrajinci letouny F-16 začlení do bojových sestav i koordinace operační činnosti ve skupinách. Problém bych spíše viděl v oblasti komunikace, koordinace a řízení činnosti vzdušných sil jako celku. A dále pak i v případě podpory pozemních operací.
Letouny F-16 budou operovat z Ukrajiny
Školí Západ i na tyto úkoly ukrajinské vojáky?
Ano, mám za to, že i tato část problému byla a je součástí výcviku, kterého se ukrajinským vzdušným silám dostává od západních zemí. Ostatně problém koordinace činnosti jednotlivých druhů sil není jen problém ukrajinské armády. S tím se potýká od začátku války i ruská strana. Pokud se ale podaří ukrajinskému vojenskému velení efektivně provázat činnost vzdušných sil, posílených o F-16, s pozemními, případně i námořními silami, stane se to významným aspektem, jenž nahraje Ukrajině při osvobozování okupovaných území.
Jak vážně berete ruské výhrůžky, třeba ruského poslance Andreje Kartapolovova, že stíhače F-16, ale i letiště nacházející se mimo území Ukrajiny se stanou legitimními cíli Ruska?
Letouny F-16, které budou dodány pro potřeby ukrajinské armády, budou zcela bezpochyby rozmístěny na letištích a leteckých základnách na teritoriu Ukrajiny. V této souvislosti bude hrát rozhodující roli, kromě dostačené technické úrovně letištní infrastruktury, i předpokládaný dolet do místa plánovaného operačního nasazení a samozřejmě i utajení a ochrana letounů. Za dané situace nelze předpokládat, že by letouny stály na jiném než ukrajinském území, odkud by startovaly k vedení přímé bojové činnosti. Samozřejmě je možné, že pro účely provádění údržby a oprav mohou být letouny dočasně přemístěny do některé ze sousedních zemí. Ale parametry, jako je dolet letounů F-16 a jejich akční rádius, posouvají eventualitu startu z letiště nacházejícího se mimo území Ukrajiny k přímé bojové činnosti proti Rusku do roviny pouhé teorie.
Rusko docela jistě nasadí Su-57
Nemůže použití F-16 vyprovokovat Rusko k nasazení svých nejlepších letounů ve větším množství a třeba přímému bojovému zapojení Su-57?
Pokud se letouny F-16 skutečně dostanou na Ukrajinu a budou připraveny pro vedení bojové činnosti proti ruským silám, stanou se reálně fyzickým těžištěm ukrajinské armády na operační úrovni. A to skutečně může změnit či zvrátit dosavadní vývoj konfliktu. Za tohoto stavu bude naprosto logické, že ruská strana udělá vše proto, aby toto těžiště eliminovala. Tudíž i nasazení ruských Su-57 se stane nanejvýš pravděpodobné.
V případě útoku Ruska přijde mobilizace, říká vojenský stratég
A to přesto, že ruská vojenská doktrína sice nehovoří direktivně o nutnosti získat vzdušnou převahu a kontrolu nad celým operačním územím. Což je v tuto chvíli okupovaná část Donbasu. Doktrína klade důraz pouze na potřebu mít vzdušnou převahu v místě vedení aktuální operační činnosti. Ale i tak se lze důvodně domnívat, že nasazení F-16 ruské vedení pochopí jako snahu o převzetí vzdušné nadvlády. A Rusko udělá vše pro to, aby k tomu nedošlo.
Trumpův pohled na válku na Ukrajině je ryze pragmatický
Na závěr se zeptám, jak to vidíte v obecné rovině s další vojenskou pomocí Ukrajině, pokud zvítězí v amerických prezidentských volbách Donald Trump?
Pravda je, že vývoj další pomoci Ukrajině by byl s nástupem administrativy prezidenta Donalda Trumpa poněkud nepředvídatelný. V tuto chvíli je možné říci, že jeho pohled na konflikt na Ukrajině má veskrze pragmatickou podobu. Tento pohled jde proti hlavnímu názorovému proudu západního světa, to znamená celkové osvobození Ukrajiny, zachování její teritoriální integrity a prosazení západních demokratických hodnot.
Nicméně rusko-ukrajinská válka pokračuje již třetím rokem. Boje se vedou v nezmenšené míře a konec konfliktu je zatím v nedohlednu. Podle Trumpa Rusko pravděpodobně přijalo omezenější strategické cíle a omezuje své snahy na východní a jižní Ukrajinu. Za současného stavu situace je podle Trumpa naivní pomýšlet na to, že Ukrajina může v dohledné budoucnosti znovu dobýt okupovaná území. Pragmatický pohled Donalda Trumpa tak říká, že vzhledem k současnému vývoji je důležité zastavit boje a následně zahájit debatu o poválečném uspořádání. Což by mohlo vést k dosažení určitého kompromisu. S ním podle něj ale musí souhlasit i Kyjev.
—
Ing. Zdeněk Petráš, Ph.D. [plukovník gšt. v záloze] je akademický pracovník Oddělení vojenskostrategických studií [OdVSS] Centra bezpečnostních a vojenskostrategických studií [CBVS] Univerzity obrany v Brně. Je absolventem VVŠ PV ve Vyškově.
V letech 1989 až 1996 působil na štábních funkcích logistického zabezpečení u protiletadlového raketového vojska. V letech 1997 až 2003 pracoval na Sekci logistiky GŠ, kde řešil procesy standardizace PHM. Následně se stal vedoucím delegace ČR ve výboru NATO pro produktovody. Koordinoval proces přistupování České republiky ke standardizačním dohodám NATO v oblasti PHM. Poté působil u Sekce plánování sil MO ČR. Zde řešil otázky procesu obranného plánování schopností NATO a EU.
V letech 2003 až 2009 pracoval jako vojenský poradce na Stálém zastoupení České republiky při EU v Bruselu. Zastával funkci národního zástupce v pracovní skupině Vojenského výboru EU pro rozvoj vojenských schopností.
Je absolventem francouzské vojenské školy v Paříži [Collègue Interarmée de Défense]. Rovněž studoval na Université Panthéon-Assas Paris problematiku mezinárodních vztahů a strategii vyzbrojování. V roce 2016 dosáhl titulu Ph.D. na Univerzitě obrany v Brně. To ve studijním programu ekonomika a management. Na CBVSS pracuje od roku 2012.
Ano všeobecné tvrzení nic konkrétního nasazení těchto strojů v dostatečném počtu odpovídající výzbrojí a zajištěním pozemního personálu tak řádově do dvou let dále 79 strojů je málo spodní hranice dle expertů je 100 strojů vzhledem k tomu že budou mít ztráty jak při samotné bojové činnosti tak při mimořádných událostech,na druhou stranu je možné že konflikt do té doby bude zmrazen nebo ukončen neboť na obzoru je Turecko a Izrael
K čemu budou dobré F16? Přiletí dron a na letišti zbude z F16 jen šrot.Stíkačky válku nemůžou vyhrát. Ukrajinci jsou jak malé děti,když pořád věří na kouzelné F16,které nic neřeší.Navíc jsou tyto letadla pro zaostalé Ukrajince příliš složité a výcvik bude trvat aspoň rok než se naučí ovládat tyto složité stroje.