Červnové maloobchodní tržby docela překvapily, celkově to ale není v Česku v oblasti spotřeby domácností žádná sláva. Alespoň tak hodnotí analytici čerstvá data Českého statistického úřadu [ČSÚ] o vývoji červnových tržeb v maloobchodě.
České maloobchodní tržby bez prodejů aut v červnu meziměsíčně vzrostly v reálném vyjádření o 0,7 procenta. Šlo však z velké části o korekci květnového poklesu, který se po revizi dat z předchozího měsíce prohloubil meziměsíčně z původních -0,1 procenta na současných 0,5 procenta.
„Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval sedmý měsíc v řadě. Zvýšily se tržby za prodej potravin, nepotravinářského zboží i pohonných hmot. Nejvíce rostly tržby internetovým a zásilkovým obchodům [+22%, pozn. red.] a prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky,“ přidává meziroční srovnání Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Meziročně byly červnové tržby po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní vyšší o 4,4 procenta a mírně tak překonaly tržní konsensus ve výši 4,1 procenta.
„Oproti předpandemickému únoru 2020 ale byly tržby bez prodejů aut stále o 2,6 procenta nižší,“ doplňuje analytik Komerční banky Martin Gürtler.
Z hlediska struktury rostly hlavně reálné tržby za prodej nepotravinářského zboží. Ty byly v červnu meziměsíčně vyšší o 1,6 procenta. Dále rostly tržby za prodej pohonných hmot, to o procento meziměsíčně. Tržby za prodej potravin naopak meziměsíčně klesly o 0,8 procenta.
„V červnu se zvyšovaly rovněž prodeje aut, ovšem po předchozích třech měsících poklesu. Meziměsíčně byly tržby v motoristickém segmentu vyšší o 0,6 procenta po květnovém poklesu o 0,3 procenta. Ve srovnání s předpandemickým obdobím byly ale i zde tržby nadále o 2,2 procenta nižší,“ upozorňuje Gürtler.
Dynamika spotřeby ve druhém čtvrtletí zeslábla
Podle ekonomů dynamika spotřebitelské poptávky v druhém letošním čtvrtletí zeslábla. Zatímco v prvním čtvrtletí rostly maloobchodní tržby bez prodejů aut reálně o dvě procenta, ve druhém čtvrtletí tempo jejich mezičtvrtletního růstu zpomalilo na 0,6 procenta. Ještě horší situace panovala v motoristickém segmentu. V prvním čtvrtletí tržby za prodej automobilů mezičtvrtletně rostly o 0,4 procenta, v druhém už však o 0,3 procenta klesly.
„Dosavadní data ukazují na pouze pozvolné oživování spotřebitelské poptávky. Spotřeba domácností by se nicméně měla nadále zvyšovat vlivem obnoveného růstu reálných mezd. […] Varovný je ovšem vývoj v posledních třech měsících, kdy se nálada domácností opět mírně zhoršovala,“ vysvětluje Gürtler.
Důvěra v ekonomiku u lidí i firem jde v Česku dál od desíti k pěti
Skeptický k vývoji v maloobchodě zůstává i hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Podle něj se naděje původně vkládané do letošního dynamického oživení spotřebitelské poptávky zatím příliš nenaplňují.
„Meziroční nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním. V souhrnu od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze 1,1 procenta. To skutečně nelze označit za rozkvět,“ tvrdí.
Ještě pochmurněji podle něj vypadá historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety.
„K hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim stále chybí citelná tři procenta. To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře nezaměstnanosti,“ vysvětluje a dodává: „V souhrnu by maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem čtyř procent. Ovšem pouze díky tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.“
Češi se vrátili ve spotřebě do roku 2019
To, že letos maloobchodní tržby v průměru reálně vzrostou přes čtyři procenta, si myslí i hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. A tipuje růst ve výši 4,5 procenta, aktuální data pak hodnotí se značnou dávkou opatrnosti.
„Červnové výsledky maloobchodu potvrzují oživení spotřebitelských nákupů, i když rozhodně ne v podobě nějakého prudkého boomu. Meziroční tempo 4,4 procenta odpovídá růstu reálných mezd i náladě tuzemských spotřebitelů,“ říká.
Průměrná hrubá mzda stoupla. Ale hlavně lidem s vyššími příjmy
Objem nákupů se „konečně“ přibližuje úrovni roku 2019, dodává. Aktuálně jsou reálné tržby obchodníků vůči výchozímu průměru ale stále o 1,6 procenta nižší.
„Pozvolna se tak jako spotřebitelé vracíme pět let zpátky. Neplatí to jistě pro veškerý sortiment, protože třeba tržby obchodníků s oblečením a obuví jsou reálně o 24 procenta nižší. Tam se ovšem dohánějí tržby nikoli objemem prodaného zboží, ale cenami. Méně se nakupuje i potravin a naproti tomu více – skoro o třetinu – kosmetiky,“ říká Dufek.
Podle něj nákupy českých domácností jen potvrzují, že oživení spotřeby je spíše pozvolné a lidé zůstávají opatrní. Neodehrává se ani žádné velké rozpouštění úspor, které některé domácnosti nahromadily v době covidu a recese.
–DNA–