Tříletému růstu inflace v USA došel dech. Ekonomové to přičítají i spotřebitelům. Američané se podle nich prostě rozhodli předražené zboží a služby nekupovat. A světe div se, mnohé firmy přestaly zdražovat. Jiné pak dokonce zlevnily.
V článku „Americans´refusal to keep paying higher prices maybe dealing a final blow to US inflation spike“ o tom píše agentura Associated Press [AP]. Podle agentury mnohé z největších amerických společností, od Amazonu přes Disney až po Yum Brands, zjistily, že zákazníci stále častěji vyhledávají levnější zboží a služby. Rovněž se poohlížejí a využívají slevy a odmítají nakupovat to, co se jim zdá příliš drahé.
„I když inflace klesá, ceny jsou stále vysoké. Domnívám se, že se spotřebitelé dostali do bodu, kdy je zkrátka nejsou ochotni akceptovat,“ říká Tom Barking, předseda Federálního rezervního systému [FED] z Richmondu.
„A právě tak to je – příčinou vysokých cen jsou zase jen vysoké ceny,“ doplňuje.
Zatím se spotřebitelé ale nedrží natolik zkrátka, aby způsobili ekonomický pokles. Spíše se podle názoru ekonomů vrátili do předpandemické éry. Tehdy si většina firem v Americe uvědomila, že nemůže zvýšit ceny do té míry, aby přišly o zákazníky. A i nyní je jednou z hlavních příčin zpomalování inflace v USA neochota amerických spotřebitelů utrácet více, než si myslí, že by měli. Právě tento odpor tamních spotřebitelů donutil podle AP firmy zpomalit ve zdražování, či ho dokonce zastavit. Výsledkem je ochlazení inflačních tlaků.
FED: Američané další výrazné zdražování nečekají
Newyorská FED tento týden v pondělí oznámila, že polevily obavy Američanů z toho, kolik peněz budou muset vydat v příštích 12 měsících. Právě tak jako jejich obavy z inflace. Trend ukázal průzkum centrální banky. Na to, že by ale došlo k výraznému zlevňování, Američané nečekají.
Naopak očekávají, že se jejich výdaje v příštím roce zvýší o 4,9 procenta. Přesto jde o nejnižší číslo od dubna 2021, kdy začala růst inflace. V příštích třech letech očekávají průměrnou inflaci 2,3 procenta, to je podle tohoto průzkumu nejnižší číslo od roku 2013.
Podle AP mohou být očekávání spotřebitelů samonaplňující. Když totiž očekávají nízkou inflaci, odkládají některé nákupy s tím, že ceny v blízké budoucnosti nevzrostou a v některých případech dokonce klesnou. Tato spotřebitelská nálada může růst cen skutečně zastavit. Obchodníci neprodávají, a proto zlevňují.
Spotřeba vs. výkon ekonomiky
Zkrotit inflaci v USA ale pomohly i jiné faktory. Mimo jiné změna v dodavatelských řetězcích, která zvýšila kromě jiného dostupnost automobilů, nákladních aut, masa a nábytku a vysoké úrokové sazby, které zpomalily prodeje domů, automobilů, domácího vybavení a jiných položek citlivých na výši úrokové sazby, vyjmenovává AP.
Nyní je zásadní otázkou, zda prodejci zlevní natolik, že ohrozí ekonomiku. Spotřebitelské výdaje tvoří více než dvě třetiny amerického hrubého domácího produktu. Z dat vyplývá, že se ochlazuje trh práce a výpadek výdajů by mohl ekonomiku vykolejit. Tyto obavy způsobily minulý týden pokles cen akcií, ale trh se opět pomalu zotavuje.
Padají akcie, komodity i kryptoměny. FED avizoval mimořádné zasedání
Vláda tento týden uveřejnila aktualizovaná data jak o inflaci, tak o spotřebitelských výdajích a ve středu index spotřebitelských cen za červenec. Červencová inflace v USA zásadní překvapení nepřinesla. Spotřebitelské ceny podle očekávání vzrostly meziměsíčně o 0,2 procenta, stejně jako jejich jádrová složka. V meziročním vyjádření inflace vlivem zaokrouhlení skončila na 2,9 procenta. To bylo o necelou desetinu pod tržním konsenzem i červnovou hodnotou.
Američané dál nakupují, ale nekoupí „všechno“
Ve čtvrtek vláda oznámí objem maloobchodního obchodu za červenec. Očekává se mírný růst o 0,3 procenta ve srovnání s červnem. Tento nárůst by mohl znamenat, že zatímco jsou Američané na své peníze opatrní, stále jsou ochotni je utrácet. Výrobci a obchodníci to reflektují
„Očekáváme nižší průměrné prodejní ceny. Hlavně proto, že zákazníci na ně tlačí, kde mohou,“ uvedl Andrew Jassy, výkonný šéf Amazonu.
Komentář: Něco je špatně, káva v Německu je levnější než u nás
David Gibbs, výkonný šéf společnosti Yum Brands, která vlastní řetězce Taco Bell a Pizza Hut, investorům sdělil, že většina spotřebitelů omezila nákupy, které v období duben až červen klesly o jedno procento.
„Snažíme se zákazníkům nabídnout dostupnou volbu. Děláme to už od loňského roku,“ dodal.
Jiné společnosti snižují ceny neskrývaně. Online maloprodejce Dormify, který prodává vybavení ložnic, nabízí své zboží již od 69 dolarů [cca 1 600 Kč]. Ještě před rokem jeho ceny začínaly na 99 dolarech [cca 2 282 Kč].
Jak to vidí americká centrální banka
Podle „Béžové knihy“ FEDu, neoficiálního souhrnu zpráv z byznysu celé země, která vychází osmkrát ročně, společnosti z dvanácti poboček FEDu popisují stejnou skutečnost.
„Téměř v každé z těchto oblastí obchodníci ohlásili zlevňování zboží, protože spotřebitelé nakupují jen to nejnutnější, netrvají na vysoké kvalitě, kupují méně, nebo pátrají po slevách,“ píše se v této knize.
Ekonomika USA je v recesi, tvrdí Američané. Na vině je zdražování
Na druhé straně spotřeba Američanů stále udržuje ekonomiku v chodu. Tom Barking z Richmondu uvedl, že většina obchodníků v jeho oblasti, která pokrývá Virginii, Západní Virginii, Maryland a Severní a Jižní Karolinu, hlásí solidní poptávku po zboží, ale vždy jen za přiměřenou cenu.
„Vidím to tak, že spotřebitelé utrácejí, ale opatrně,“ říká.
V projevu, který měl před několika týdny Jared Bernstein, který předsedá Bidenovu poradnímu výboru, uvedl, že opatrnost spotřebitelů je příčinou, proč se inflace snižuje a přibližuje dvouprocentnímu inflačnímu cíli. Po skončení pandemie, poznamenal Bernstein, byli spotřebitelé dobře zásobeni penězi, které pocházely i z mnoha podpůrných vládních programů. Neměli možnost je ale utrácet.
„Tato zlepšená finanční situace domácností pak umožnila určitým firmám vrátit ceny na předpandemickou úroveň. A po covidu byli spotřebitelé méně citliví na zvyšování cen,“ vysvětluje trend Bernstein.
Inflace v USA zpomalila na 3 %. Zlevňují paliva, zdražují potraviny
A tak některé společnosti zvýšily ceny ještě více, než bylo třeba k pokrytí jejich zvýšených nákladů a dosahovaly vysokých zisků. A i omezená konkurence ve většině odvětví byla pro firmy příležitostí ke zvýšení cen.
„Dnes ale staré rčení, že ´vysoké ceny se léčí vysokými cenami´ přestalo již platit,“ domnívá se.
Roli sehrála i covidová podpora. Ta už je ale pryč
Barking poznamenal, že před pandemií zůstávala inflace na nízké úrovni, protože se zvýšil počet online nákupů, které usnadňují porovnání cen. Hlavní maloobchodníci snižovali své náklady a zvýšená domácí produkce ropy přispěla ke snížení cen pohonných hmot.
„Zvyšování cen bylo dost vzácné, takže když někdo přišel se zvýšením cen o pět nebo 10 procent, neměl naději,“ uvedl a dodal: „Jak se mohl odvážit?“
To se podle něj ale obrátilo v roce 2021.
„Nastal nedostatek pracovních sil, výpadky dodavatelských řetězců a ceny zvyšovali všichni okolo. Více si účtoval i zahradník a nezbylo, než jeho požadavky akceptovat,“ vysvětluje.
Ekonomka Isabella Weberová z Massachusettské univerzity tento fenomén v roce 2023 nazvala „inflace prodavačů.“ Napsala, že „všeobecně známá úzká místa dodavatelských řetězců ospravedlňují zvyšování cen. I vytvoří ochotu spotřebitelů platit vyšší ceny“. To už ale neplatí.
„Lidé si dávají na čas a uvažují: Proč bych měl platit za 12kusové balení Diet Coke 9,89 dolaru [cca 230 Kč], když jsem platil 5,99 [cca 140 Kč]? To se jim nelíbí, a tak se porozhlížejí jinde,“ dodává.
Barking proto očekává, že tento trend přispěje ke zpomalování růstu cen a zchladí inflaci: „Jsem v tomto ohledu optimistický ve výhledu několika příštích měsíců. Inflace v Americe se sníží, pracují proti ní všechny faktory.“
Michal Achremenko