Bartoš by měl rezignovat, nebo by ho měl premiér odvolat

29244
bartos
PhDr. Ivana Mádlová, Ph.D., MBA / Foto: Archiv Ivany Mádlové

„Ministr Bartoš hazarduje s důvěrou v systém jako takový, hospodářským růstem, přílivem zahraničních investic i setrváním kvalifikovaných úředníků. Nejsem si jistá, zda si to uvědomuje,“ říká pro FinTag poslankyně hnutí ANO Ivana Mádlová.

Digitalizace stavebního řízení se stala po svém spuštění předmětem vážné politické i odborné diskuse. Poslankyně a místopředsedkyně Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny PČR Ivana Mádlová z opozičního hnutí ANO v rozhovoru pro FinTag vysvětluje, co jsou z jejího pohledu největší slabiny celého projektu.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš [Piráti] čelí ostré kritice za digitalizaci stavebního řízení, jedné z jeho „vlajkových lodí“. Jak si vysvětlujete skutečnost, že systém spustil v neodladěném stavu?

V první řadě problémy provázelo už samotné výběrové řízení. Do něj opakovaně zasahoval dokonce už i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. A dodnes ta věc není uzavřena. Ministerstvo pro místní rozvoj s dodavatelem mimo jiné uzavřelo smlouvu v jednacím řízení bez zveřejnění. To je samo o sobě poměrně nestandardní. Ministr Bartoš to jednoduše řečeno podcenil.

Digitalizace: Pirát Bartoš za pět, lidovec Jurečka za jedna

V odpovědi na mou interpelaci v únoru 2024 mě ujišťoval o tom, že připravuje cílenou komunikaci. To proto, aby minimalizoval obavy obcí, podnikatelů i veřejnosti z fungování digitalizace stavebního řízení. To také nezvládl. Ten systém je nedotažený, mnoho věcí zkomplikoval, prodloužil. Vysvětluji si to tak, že pan ministr si dal politický cíl spustit digitalizaci k 1. 7. 2024, ale technicky to nezvládl.

Ministr Bartoš hrál s důvěrou veřejnosti vabank a prohrál

Co přesně v IT systému nefunguje tak, jak má?  

Ten systém má příliš mnoho chyb, které nemohly být napraveny, protože neproběhl řádný testovací provoz. Takový systém se musí testovat nejméně několik měsíců. Úředníci stále musí řadu věcí přepisovat ručně. Mít otevřeno více oken, mnoho dat se nestáhne automaticky. Mám informace, že jsou i agendy, které je třeba dělat ve starém i novém systému. Tedy je třeba dělat dvojí práci.

To jsou dílčí chyby, které ale v součtu mohou zvýšit chybovost a prodloužit lhůty. Pak je jen otázkou času, kdy se někdo obrátí na soud. Tyto dílčí chyby technického charakteru někdo časem opraví, to je prostě fakt. Ale ta největší chyba, se kterou se budeme vyrovnávat dlouho a těžko, je důvěra. Digitalizace potřebuje důvěru veřejnosti, podnikatelů, úředníků, zahraničních investorů a dalších, ale pan ministr s tou důvěrou hrál vabank a prohrál.

Čas pro úředníky na zorientování se v systému byl krátký, to uznal i sám ministr. Na problémy ho ale upozorňovali mnozí v dostatečném předstihu. Bral podle vás ministr Bartoš v potaz zpětnou vazbu na funkčnost systému?

To se vyvíjelo v čase. Nejdříve byl ministr Bartoš pevný v kramflecích a problémy v zásadě nepřipouštěl. Později je tedy připustil a zpětnou vazbu dnes přijímá i na ni nějakým způsobem reaguje. To je ale přece úplně druhořadá věc. V první řadě měl ministr s úředníky mluvit v dostatečném předstihu před spuštěním celého procesu.

MMR: Stavební řízení v Česku vstoupilo do 21. století

Měla probíhat potřebná školení, měla být připravená metodika, kterou vytváří ministerstvo pro místní rozvoj až v těchto dnech. To, že má ministr pochopení pro frustraci úředníků teď, je naprosto samozřejmé. Kdyby to pochopení neměl, tak už podle mého názoru není ministrem, protože bychom tady už několik týdnů měli stávku.

Bartoš nejspíš dostane od vlády možnost reparátu

Ministr Bartoš chyby připouští, nicméně i veřejně prohlašuje, že si stojí za „kvalitou“ projektu. Jak vnímáte jeho pozici vy?

Ta komunikace není přesvědčivá od začátku. Proto lidé zahltili v červnu stavební úřady podáními podle staré legislativy. Bartoš podle všeho nepřesvědčil ani prezidenta republiky, který vyzýval k odložení celého procesu. Teď je zásadní, aby Bartošův rezort komunikoval s úřady a poskytoval jim určitou míru podpory. Což jsme v podobě přetížení infolinky a helpdesku viděli rovněž jako nedostatečné. Teď mi připadá, že ministr vytváří dojem, jako kdyby se digitalizace spouštěla k 1. 7. tak zkušebně, a teď je čas vychytat nějaké chyby. Tak to ale vůbec není. K 1. 7. začal ostrý provoz a pan ministr teď dostal od svých kolegů ve vládě prostor na nějaký reparát.

Měl by podle vás ministr Bartoš rezignovat?

Měl by jednoznačně rezignovat, případně by ho měl premiér odvolat. Nebudu připomínat jejich výroky o tom, že politik, který pochybí, tak končí. To je zbytečné. Nicméně Bartoš za ten projekt, který byl do značné míry jeho vlajkovou lodí, nese osobní politickou odpovědnost. Ten projekt se mu zhroutil jako domeček z karet navzdory tomu, kolik času měl na přípravu. On teď říká, že by jeho rezignace nikomu neprospěla. Víte, ministři zpravidla nerezignují proto, aby někomu prospěli, ale proto, že nesplnili, co slíbili. Bartoš tuto podmínku splňuje dokonale.

Do konce měsíce nám zbývá 14 dnů…

Ministr Bartoš má na zjednání nápravy čas do konce měsíce. Myslíte, že se stačí do té doby odstranit všechny nedostatky? I když mnozí i IT odborníci říkají, že to stihne jen těžko.

Skutečně zaznívá, že to lze jen těžko. Do konce měsíce zbývá 14 dnů a od úředníků stále slyšíme, že mají s vyřizováním agendy a prací v systému zásadní problémy. Já nicméně předpokládám, že pokud systém nebude funkční, tak premiér Bartošovi reparát prodlouží. On nemá odvahu k tomu, aby proti Bartošovi zakročil. Piráti jsou totiž poměrně levný koaliční partner, o kterého premiér nechce přijít. Navzdory tomu, jaké problémy Bartoš svým selháním působí.

Spolu s cenami nemovitostí přirozeně porostou i ceny nájmů

Nemůže při přetrvávání problémů dojít k odlivu kvalifikovaných úředníků, kteří mohou státní správě později chybět?

Může k tomu jistě dojít a nikdo by se těm úředníkům nemohl divit. Ty stavební úřady jsou personálně i finančně podhodnoceny. Navíc teď musí čelit takovým problémům, které sami nezpůsobili. Je to jeden z možných důsledků vedle hospodářských ztrát, které například Datarun vyčísluje až na stovky milionů korun denně. Ministr Bartoš hazarduje s důvěrou v systém jako takový, hospodářským růstem, přílivem zahraničních investic i setrváním kvalifikovaných úředníků. Nejsem si jistá, zda si to uvědomuje.

Digitalizace je dobrá, když ale vůbec nějaká je

Když odhlédneme od nedodělků IT systémů, co spuštění digitalizace stavebního řízení mělo hlavně přinést? A snad i přinese? 

Každá digitalizace má snížit administrativní zátěž, minimalizovat osobní styk s úřady, a především celý proces urychlit a zjednodušit. Digitalizace stavebního řízení není výjimkou. Všechny úkony je třeba sjednotit pod jednu střechu tak, aby úředníci nemuseli pracovat v roztříštěném systému. Musí existovat jednoduchý formulář, který nahradí ty desítky žádostí, které jsme podávali dosud.

Problém je v řízení státu. Tam je ten problém! Říká šéf NKÚ Kala

Za nejdůležitější považuji efektivní propojení dat. Stát by neměl od lidí žádat neustále ta samá data, měl by mít možnost si je stáhnout a do formulářů je v zásadě předvyplnit. To se už dnes v některých případech nakonec děje. Ten systém to dnes v podstatě má vše splňovat, ale vše to zakryly problémy, o kterých jsem se již zmiňovala. Důležitá je důvěra veřejnosti v digitalizaci, kterou bohužel snižujeme nejen digitalizací stavebního řízení, ale například i přijímacích zkoušek na střední školy.

Petr Duchoslav

PhDr. Ivana Mádlová, Ph.D., MBA: Česká politička, zdravotní sestra, ale i vysokoškolská pedagožka a od roku 2021 poslankyně za Plzeňský kraj a hnutí ANO. V minulosti pracovala jako zdravotní sestra ve Fakultní nemocnici Plzeň nebo jako ředitelka pražského centra Alzheimer Home Modřany. V politice se specializuje na problematiku zdravotnictví, veřejnou správu a regionální rozvoj. Ivana Mádlová je místopředsedkyně Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny PČR a členkou Výboru pro zdravotnictví PČR.

10 KOMENTÁŘE

  1. Celá vlastizrádná hrůzovláda úlisného faráře by měla rezignovat, hlavně ministranti. Za jejich ne.vlády nadělali tolik průs.. podvodů co by jiní nestihli za 300 let svého působení. Jejich amorální ovečky ať rychle naskáčou Spolu do Macochy

  2. Přesto, že s řešením digitalizace také nesouhlasím, tato paní je absolutně mimo v tom, co je špatně. Špatně NENÍ ladění. Špatně je nulová základní analýza. Tam je chyba a tam má ministr zodpovednost.

    • Přesně, to je základ. Ty ostatní chyby, zmíněné i nezmíněné, tam jsou ovšem také. Je vůbec nepochopitelné, že se Bartoš od začátku práce na analýze projektu vůbec nestaral o konzultace se stavebními úřady ani architekty, projektanty, prostě si dělal systém sám pro sebe aniž by se zajímal co potřebují budoucí uživatelé. O takové „analýze“ slyčím poprvé, jako kdyby vyprojektovali letiště aniž by se zajímali o vedení a personál letiště ani o piloty a celý provoz.

  3. Chudáci z této vlády.Takový nepořádek tu zdědili a ti,co ten chaos vytvářeli,tak je dnes kritizují a tančí na svých selháních,Klasický socialismus,kdy socialista kritizuje to,co sám způsobil.Stavební úřady.Arogance,podvody s úředními deskami na účastníky řízení a jejich vylučování v případě možnosti potíží,povolování nezákonných staveb.Ti by měli první mlčet a ne si stěžovat.Ombudsman,který se stará o něco co mu ze zákona nepřísluší,ale to co dělat má,to nedělá.Ale něco funguje perfektně.A to tam,kde je třeba chránit stát a to,když se někde zjistí nepořádek,který stát způsobil.Za co by běžný spor občanů dopadl dle práva tak v případě,že je účastník sporu nebo problému nějaká státní korporace,tak se bude lhát,lhát a lhát.

  4. Tohle je ta slavná digitalizace, kterou Piráti před volbami hlásali? Vždyť stále ještě nepřišli s těmi slíbenými počítačovými programy, které by nám výrazně zjednodušily daňová přiznání. A jako kdyby to nestačilo, hned po usednutí ve vládě podpořili zrušení EET (elektronická evidence tržeb), která je též součástí digitalizace. V tomto ohledu jsme se tedy posunuli o krok zpátky…

    • EET byla svým provedením pouze bonzovací aplikace hodná stbáckého donašeče Bureše, kterou sám nakonec musel zastavit a současná vláda ji pouze nechala v klidu umřít. Klára Dostálová měla na to čtyři roky a jediné co se jí povedlo byla dodávka pro její vypasenou rodinku z veřejných peněz. Prostě kdo nic nedělá, nic nezkazí a za to je z ní zbytečná europoslankyně. Já podávám DP elektronicky a nemám s tím žádný problém.

  5. Nezbývá, než souhlasit s předešlým, poněkud zmatečným komentářem (pokud to nebyl trapný pokus o ironii). Do téhle situace dostala zákon (stavební) předchozí vláda svými nezákonnými kroky (přímé zadání digitalizace stavebního řízení (asi svým kamarádům), které asi půldruhého roku řešil ÚOHS a následná realizace bez přesného zadání předchozího zadavatele ministryně Dostálové, která raději trdlovala s se stejně postiženou ministryní financí na Tik- Toku. Obdobné projekty obvykle jedou přiměřenou dobu ve zkušebním režimu. Do toho naprostá neschopnost České pošty zajistit potřebný počet tokenů (obyčejné „flešky“) pro autorizované osoby k jejich elektronickému podpisu. Ale třeba se dožijeme toho, že se to „utřepe“ a budoucí vláda, na kterou se třepe hnití ANO nerozdá prostředky nutné pro rozvíjení a aktualizaci systému do nesmyslných darů v sociální sféře (střílím jako důchodce do vlastních řad).

  6. Zásadní chybou bylo, že jednak nekomunikoval s úřady a zejména s projektanty a nespustil zkušební provoz. Byl Jsem funkci vedoucího projektanta a hlavního specialisty své profese Státního projektového ústavu. Každý softwer, který se vytvářel tak nejdříve musel projít testem než se spustil do provozu, kterou jsem prováděl sám a vedoucí projektanti a jednotlivé samostatné díly byly vzájemně propojeny, takže přechází se z jednoho dílu do druhého a následných a v záveru byla specifikace veškerého materiálu, což je vynikající věc. Současně musím podotknout, že pokud se nenašel nedostatek tak byl teprve spuštěn do provozu. Dále bych jenom podotknul, že nainstalovaný softwer do PC tak se nedal zkopírovat do dalšího PC. A co z toho vyplývá je skutečnost, že nikdo z pracovníků znalý tvorbu softweru MMR celý
    vývoj nesledoval, respektive neřídíl jeden díl za druhým a jejich vzájemného propojování, takže neprofesinálního vedení jeho vývoje, a to je zkušenost stará již 45 let

  7. Důležité opět je, že uctívači náboženství antibabiš to opět mají na koho svést a ještě si k tomu pokrytci zatleskají. Tento problém se státními úřady, školstvím, ekonomikou … hlavně upadla morálka nových „politiků“ ! Nastal hned po puči89 se zločinnou chátrou77-OF. Tito … neměli ánunk jak se řídí stát, tak si najali důstojníka StB Čalfu a ten vládl. Lživí křiklouni z balkonů pořádali mejdany na pražském hradu za erární peníze. Dnes vládnou jejich pohrobci, proto se furt zaštiťují vénouláhev, dokonce i kontráš Pávek.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here