Agentura CzechTrade otevřela svou kancelář v hlavním městě Jižní Koreje – Soulu. Jižní Korea patří k nejvýznamnějším obchodním partnerům Česka. Jen loni tam Češi vyvezli zboží za více než jedenáct miliard korun.
Kancelář CzechTrade českým firmám pomůže s exportem primárně se zaměřením na mobilitu, dopravu a infrastrukturu. Dále na chytrá řešení v zemědělství a gaming. Příležitosti plánuje hledat také v dalších oborech, například v technologiích a inovacích.
„Jižní Korea je lídrem v oblasti digitální ekonomiky s pokročilými infrastrukturami, jako je 5G síť. Tento růst nabízí příležitosti pro firmy zaměřené na internet věcí, umělou inteligenci a další pokročilé technologie,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležel.
Jihokorejská vláda podle něj rovněž aktivně podporuje inovace prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje. Což může být výhodné pro firmy hledající partnerství a příležitosti v této oblasti. Země má navíc podle Doležela vysoce vzdělanou a technicky zdatnou pracovní sílu. To je zajímavé pro technologické firmy hledající talenty pro výzkum, vývoj a inovace.
Dohodou s KLDR Putin riskuje zapojení Jižní Koreje na Ukrajině
Korejská republika patří mezi nejdynamičtější ekonomiky na světě. S letošním odhadovaným hrubým domácím produktem [HDP] ve výši 1,8 bilionu dolarů se řadí na desáté místo mezi největšími ekonomikami světa a na čtvrté místo v Asii. Zaměření na exportní a silně diverzifikovanou ekonomiku se projevuje i ve vývozu zboží a služeb, který představoval 36,5 procenta hrubého domácího produktu [HDP] země.
CzechTrade: Specifika obchodu s Jižní Koreou
Ředitelem jihokorejské kanceláře CzechTrade je Kryštof Rygl a Michal Stroka. Kryštof Rygl dříve vedl zahraniční kancelář agentury v Rumunsku. Podle něj v Jižní Koreji z hlediska českých firem platí to, co platí jinde. Je to odhodlání českých společností dlouhodobě budovat pozici na trhu a konkurenceschopnost exportovaného zboží.
„Budeme vytvářet prostředí, ve kterém firmy budou snadněji nacházet obchodní příležitosti k prosazení a udržení na tomto trhu. V současné době jednáme o spolupráci se šesti společnostmi z různých oborů. Některé z těchto firem jsou zkušení exportéři a další firmy zase s exportem do tohoto regionu začínají,“ popisuje Rygl.
V praxi spolupráce podle jeho slov vypadá tak, že každý exportér musí nejdříve zvolit vhodnou strategii spolupráce. CzechTrade každé společnosti nabídne zpracování studie o konkurenci a povaze jihokorejského trhu v jejím odvětví.
„Bez této přípravy jsou další obchodní kroky na místním trhu zbytečně komplikované,“ říká.
Upozorňuje i na to, že Jižní Korea má svou specifickou obchodní etiku. Obchod je například hlavně mužskou záležitostí. Tamější obchodníci kladou velký důraz na hierarchii ve společnosti a mají respekt k autoritám. Starší lidé mají obvykle silnější slovo v rozhodování. Klíčové jsou také osobní vztahy a důvěra.
„Budování silných vztahů s obchodními partnery je často důležitější než samotné obchodní transakce. V obchodních jednáních kladou Korejci důraz na preciznost a pečlivé zpracování a ctí vysoké standardy kvality a detailu,“ vysvětluje.
Vzájemný obchod Česko a Jižní Korea
Korejská republika je sice náš třetí největší obchodní partner v Asii, ale celkový dojem kazí skutečnost, že v tomto vztahu zatím výrazně převažuje český dovoz nad vývozem. Dnes těžko najdete českou domácnost, která by nevlastnila alespoň jeden produkt od korejských gigantů, jako je Samsung, LG nebo Hyundai. Korea navíc patří mezi čtyři největší investory v České republice.
Dosud největší zahraniční investici v Česku odstartovala v roce 2006 korejská automobilka Hyundai investicí v moravskoslezských Nošovicích a Mošnově. Celý projekt do kraje přinesl investici přesahující 1,5 miliardy eur [cca 38 mld. Kč] a zasloužil se o vytvoření více než deseti tisíc nových pracovních míst v regionu, který mívá historicky jednu z nejvyšších nezaměstnaností u nás. Závod vyrábí okolo 340 tisíc aut ročně.
Dukovany dostaví korejská KHNP. Objevují se první spory a pochyby
Mezi další významné korejské investice patří žatecký závod na výrobu pneumatik společnosti Nexen Tire Europe. Mezi známější korejské společnosti, které se u nás usídlily, patří také kovozpracující Kiswire a strojírenská firma Doosan Bobcat.
Z geografických důvodů je největším korejským vývozním partnerem Čína, kam směřuje až čtvrtina veškerého exportu. Z politických a historických důvodů jsou na druhém místě USA s 15 procenty vývozu a poté EU s 10 procenty. Zbytek objemu tvoří hlavně státy východní a jihovýchodní Asie.
–DNA–