Španělsko odmítlo obchodní nabídku Maďarska. Zavání Ruskem

12731
Spanelsko
Talgo dodává vlaky do Německa, Dánska, Saúdské Arábie, USA, Uzbekistánu, Kazachstánu nebo Egypta. Vlaky společnosti jezdí přirozeně i ve Španělsku. / Foto: Talgo

Ohledy na bezpečnostní riziko, včetně možného napojení na Rusko, přiměly Španělsko k tomu, aby odmítlo nabídku maďarského konsorcia Ganz-Mávag Europe´s na koupi španělského výrobce vlaků Talgo.

Tématu se věnuje server Politico v článku „Spain blocks Hungarian rail bid over possible Russia ties„. Uvádí, že bezprecedentní rozhodnutí španělské vlády vetovat nabídku maďarského konsorcia vlastněného vládou se zakládá na obavách o národní bezpečnost.

Zároveň ale vzbuzuje obavy o budoucnost španělského výrobce a zpochybňuje postavení Maďarska v mezinárodním obchodu. Podle listu Politico je to další známka toho, jak se vztahy mezi Maďarskem a ostatními zeměmi Evropské unie v éře vlády premiéra Viktora Orbána ochlazují.

Mluvme o míru, nemluvme o vítězství, vyzval Orbán

Mluvčí společnosti Ganz-Mávag ve Španělsku prohlásil, že konsorcium „podnikne právní kroky jak ve Španělsku, tak v unii“ proti rozhodnutí španělské vlády. To zcela určitě povede v Bruselu ke střetnutí. Evropská komise se sporu nejspíš zúčastní v roli prostředníka.

O co přesně jde v případě maďarské nabídky

K zablokování obchodu v hodnotě 619 milionů eur [cca 15,5 mld. Kč] španělskou vládou došlo v důsledku upozornění španělské tajné služby a úřadu pro národní bezpečnost. Přestože jsou podklady tohoto rozhodnutí tajné, španělský ministr hospodářství potvrdil, že obchod se považuje jako „nepřekonatelné riziko pro národní a veřejnou bezpečnost.“

Podle španělských sdělovacích prostředků je veto motivované údajnými vztahy, které existují mezi Ganz-Mávagem a Moskvou. A dále tím, že by technologie firmy Talgo mimo jiné usnadňovala přesuny ruských jednotek na Ukrajinu, píše Politico.

Maďarsko žádá výmaz OTP ze seznamu sponzorů ruské války

Společnost Talgo totiž vyvinula a patentovala si proměnný systém přizpůsobení rozchodu kolejnic. Ten umožňuje, aby se její vysokorychlostní vlaky automaticky přizpůsobovaly různým rozchodům kolejí. Což umožňuje rychlou přeshraniční dopravu.

Jde o takzvané kleštiny automatického roztahování nebo stahování soukolí. To se provádí za jízdy v rychlosti 30 až 50 km za hodinu. Normální rozchod činí 1435 mm. V Rusku je to ale 1520 mm. Ve Finsku činí 1524 mm. Širší rozchod má i Španělsko a Portugalsko, a to 1668 mm. Talgo dodává vlaky do Německa, Dánska, Saúdské Arábie, USA, Uzbekistánu, Kazachstánu nebo Egypta.

Španělsko se obává ruské účasti na projektu

Pokud by společnost Ganz-Mávag koupila španělskou společnost Talgo, dostala by se k tomuto originálnímu systému Moskva, spekuluje Politico.

Totiž: Maďarský státní investiční fond Corvinus v konsorciu Ganz-Mávag Europe vlastí 45% akciový podíl, zbývajících 55 procent vlastní prostřednictvím konsorcia maďarský výrobce vlaků Magyar Vagon Group. Tato firma byla pobočkou ruského výrobce vlaků Transmašholding a financovala ji ruská Exim Bank. I když Moskva svoji účast oficiálně ukončila v roce 2022, předpokládá se, že neformální vztahy dále existují.

Maďarsko se objímá s Čínou. Co za to zaplatí?

Ředitel společnosti Magyar Vagon András Tombor prohlásil, že jeho podnik přerušil vztahy s Ruskem po invazi na Ukrajinu. Jediným pojítkem zůstává projekt v Egyptě, který musí být z právních důvodů ještě dokončený. Tajné informace, které má španělská vláda k dispozici, ale uvádějí, že je přerušení obchodních styků mezi maďarskou a ruskou společností jen formální záležitostí, uvádí Politico.

–AM–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here