Vezměme peníze obcím a krajům a dejme je státu, navrhuje NRR

21481
obcim_a_krajum
Foto: Redakce FinTag

Vzít peníze obcím a krajům a dát je státnímu rozpočtu. O tom navrhuje Národní rozpočtová rada [NRR] vést diskuzi v aktuálním Stanovisku k vývoji hospodaření sektoru veřejných institucí a k nastavení fiskální a rozpočtové politiky.

Důvod je zřejmý. Zatímco státní rozpočet vykazuje dlouhodobě vysoké deficity, municipality hromadí na svých účtech peníze, aniž by je dokázaly proinvestovat. Na jedné straně si stát půjčuje stále více peněz, aby udržel své hospodaření v chodu, na straně druhé územní samosprávné celky generují významné přebytky.

„Na konci června dosáhl přebytek [municipalit] v hotovostním vyjádření 82,7 miliardy korun. To odpovídá více než jednomu procentu očekávaného hrubého domácího produktu v letošním roce,“ konstatuje ve svém stanovisku NRR.

Tak vysoký přebytek označuje jako „makroekonomicky neracionální“. Prostředky se podle ní hromadí na bankovních účtech územních samospráv. A dlouhodobě nenasvědčuje nic tomu, že by mělo dojít k jejich využití v rámci růstu investiční aktivity.

Územní rozpočty 2023: Hospodaření a zůstatky na účtech

[Zdroj: NKÚ]

„Dochází tak k neoptimální situaci, kdy je nutné na finančním trhu umisťovat státní cenné papíry pro financování schodku státního rozpočtu, zatímco jiná část sektoru veřejných institucí ukládá makroekonomicky významné prostředky v komerčních bankách,“ píše se ve stanovisku NRR.

Za problematické dále považuje, že územní samosprávy nedostatečně využívají možnosti uložit přebytečnou likviditu na účtech státní pokladny. To i v situaci, kdy za to mohou získat velmi příznivé zhodnocení.

„Na základě výše uvedeného se NRR domnívá, že takto vysoké přebytky nejsou makroekonomicky vhodné a doporučuje zvážit diskusi o úpravě rozpočtového určení daní ve prospěch státního rozpočtu,“ stojí ve stanovisku Rady.

Municipality se topí v penězích

Skutečnost je, že zejména s příchodem vyšší inflace a vládního takzvaného ozdravného konsolidačního balíčku municipalitám v posledních letech výrazně stouply příjmy. Jen letos v prvním pololetí obce, města, kraje a dobrovolné svazky podle údajů Ministerstva financí ČR hospodařily s rekordním přebytkem 82,7 miliardy korun. Proti stejnému období loňského roku je přebytek vyšší o 35 procent, tedy o 21,4 miliardy korun.

Města a obce viní vládu z podvodu v rozpočtovém určení daní

Přitom už za celý loňský rok skončily územní rozpočty v historicky nejvyšším přebytku 72,2 miliardy korun. Stál za tím výrazný meziroční nárůst příjmů o 13,2 procenta, zatímco výdaje rostly o 8,3 procenta. Toho si ostatně ve svém Stanovisku k návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2023 všímá i Nejvyšší kontrolní úřad [NKÚ].

„Na jedné straně se stát potýká s vysokým deficitem státního rozpočtu, který v roce 2023 dosáhl objemu 288,5 miliardy korun, na straně druhé hospodařily územní rozpočty s historicky nejvyšším přebytkem v hodnotě 72,2 miliardy korun,“ komentuje NKÚ loňský vývoj hospodaření tuzemských municipalit.

Vývoj struktury daňových příjmů krajů za leden až červen 2013 – 2024

[Zdroj: MF ČR]

Územní rozpočty hospodaří s přebytky podle něj pravidelně od roku 2012. Což dokládají stavy na jejich bankovních účtech. Na konci roku 2023 držely na bankovních účtech v součtu 482,5 miliardy korun, z toho 339,1 miliardy obce a 65,2 miliardy kraje. Praha měla na účtech 137,4 miliardy korun. To je 28,5 procenta všech zůstatků na bankovních účtech. Jen její přebytek pak z celkových 72,2 miliardy korun činil 29,3 miliardy korun.

„Tyto volné finanční prostředky ztrácejí v důsledku vysoké míry inflace na reálné hodnotě a vhodné investice jsou jednou z možností, jak jejich hodnotu uchovat,“ pokračuje NKÚ.

Problém je v řízení státu. Tam je ten problém! Říká šéf NKÚ Kala

I podle něj dochází k neoptimální situaci, kdy je nutné na finančním trhu umisťovat státní cenné papíry pro financování schodku státního rozpočtu, zatímco jiná část sektoru veřejných institucí ukládá makroekonomicky významné prostředky v komerčních bankách.

Obce a kraje: Hodně peněz, málo investic

Aktuální růst příjmů municipalit jak NKÚ, tak MF ČR vysvětlují vyššími příjmy z daní, ale i meziročním poklesem výdajů. To platí jak pro běžné výdaje, tak pro investice.

„Územní rozpočty jsou v polovině roku ve výborné finanční kondici, o čemž vypovídá i historicky nejvyšší přebytek hospodaření. […] Nejedná se však o výjimečnou situaci, neboť velmi dobré výsledky hospodaření územní rozpočty soustavně vykazují již od počátku letošního roku,“ uvádí MF ČR ve své aktuální zprávě o hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů k 30. 6. 2024. Dokládá to i na následujícím grafu.

Vývoj příjmů, výdajů a salda krajů za leden až červen 2013 – 2024

[Zdroj: MF ČR]

Podle ministerstva financí nadále posiluje soběstačnost krajů a obcí, to především v podobě zvýšeného inkasa daňových příjmů. Příjem z daně z příjmu fyzických osob se jim letos meziročně zvýšil díky růstu mezd, ale i opatření konsolidačního balíčku, konstatuje. Dále  stouplo inkaso daně z přidané hodnoty a daně z nemovitých věcí, to v řádu desítek miliard korun.

  • Po očištění o přímé výdaje na vzdělávání a dotace pro soukromé školy saldo územních rozpočtů v I. pololetí dosáhlo 51,8 mld. Kč [meziročně +13,1 mld. Kč].

Příjmy územních rozpočtů v červnu 2024 činily 458,7 miliardy korun a meziročně vzrostly o 5,2 procenta. Avšak výdaje stouply jen o 0,3 procenta na 376,1 miliardy korun.

A zatímco obce hospodařily s meziročně vyšším přebytkem rozpočtu o šest miliard korun, kraje meziročně vykázaly růst o 14,6 miliardy korun.

Obce, města a kraje hromadí peníze na účtech. A tak méně investují

Důležité je i to, že ve srovnání s koncem roku 2023 územní rozpočty v polovině letošního roku snížily svůj dluh. I navýšily stav peněz na bankovních účtech. Mírný pokles dluhu krajů odpovídá jejich nižší investiční aktivitě. Roli v tom podle MF ČR hrají vysoké úroky centrální banky, které v posledních inflačních letech zdražily úvěry.

Peníze, které dostaly, municipality až zaskočily

Podle NKÚ pro rok 2023 byl schválen schodek územních rozpočtů ve výši 89,8 miliardy korun, realita ale byla úplně jiná. A NKÚ říká to stejné jako MF ČR. Rozdíl způsobilo podhodnocení daňových příjmů a nadhodnocení kapitálových výdajů.

Celkové výdaje územních rozpočtů v letech 2019 – 2023 [v mld. Kč]

[Zdroj: NKÚ]

Ještě v roce 2022 municipality hospodařily se zhruba polovičním přebytkem, než jaký vykazují dnes. Činil 32,8 miliardy korun a už tehdy byl vůbec nejvyšší od vzniku České republiky. MF ČR již dříve uvedlo, že kraje a obce jsou schopny čelit hospodářskému útlumu bez pomoci státního rozpočtu. To v důsledku dostatku vlastních příjmů.

Jsou tu ale i další důležité faktory. Jde o mimořádné výdaje územních samosprávných celků [ÚSC] na pomoc Ukrajině a jejímu obyvatelstvu. Od počátku konfliktu na Ukrajině se tyto výdaje podle MF ČR vyšplhaly na více než 12 miliard korun.

Česko si půjčí deset miliard na pomoc Ukrajincům

Avšak téměř všechny tyto výdaje municipalitám kompenzoval státní rozpočet. Šlo například o ubytování osob z Ukrajiny, zajištění provozu Krajských asistenčních center pomoci Ukrajině, jazykové kurzy a adaptační skupiny pro děti lidí z Ukrajiny, upozorňuje MF ČR.

Daniel Tácha

20 KOMENTÁŘE

  1. A že třeba obce šetří na budoucí velké investice typu ČOV,vodovod apod. a nechteji se zadlužit jako státní úředníci co neumí hospodařit,to těm slavným poradcům nejspíš nedochází 😎

    • Takže myslíte, že během 2-3 let lze očekávat masivní obecní investice? V situaci, kdy všichni spoří, je lepší se zadlužit než spořit, protože takové úspory sežere inflace…

      • Obce ale také musí hospodařit v rámci svých rozpočtů a nesmí se nadměrně zadlužit, přičemž “povolená” výše dluhů je nastavena podle běžných rozpočtových příjmů. Malé obce tak větší akce skutečně bez našetřených peněz ani realizovat nemohou, protože by pro ně v případě čerpání úvěru nastala obratem “dluhová brzda” a i několik let by následně nemohli dělat prakticky nic.

        • To je pravda, ale v tento okamžik zadlužení obcí rozhodně není problém. A jestli myslíte opravdu malé obce…no, jejich úspory a podivné problémy jsou tak trochu nad rámec téhle diskuze.

  2. Nemusíme se bát, že by v tomto vláda starostů a Starostů naslouchala nrr… Úspory obci prudce narostly od roku 2022…co že bylo od podzimu 2021 jinak?

  3. Poučení: Pokud si našetříte více než můžete momentálně utratit, tak vám to zabavíme (ukradneme) Protože, stát “seká” dluhy a někdo je musí zaplatit!!!!

  4. Je evidentní, že obce jsou lepší hospodář než stát. Proč asi ? V zastupitelstvech obcí jsou většinou schopní a fundovaní, v čele státu politik. A v naší republice po mnoho let platí: co politik, co všeuměl a rozumbrada. Podle toho to tak vypadá.
    Obce musí šetřit na náročné projekty, do kterých je tlačí sám stát !! Zbytečná administrativa, spousta investic je předražených jen kvůli nesmyslným parametrům výběrových řízení a díky existenci dotací.
    Zrušte dotace. Polovinu peněz dejte obcím a ty si své projekty vybudují sice o něco později, ale efektivněji. A stát druhou polovinu ušetří.
    Zrušte polovinu úředníků – spousta věcí se dá zefektivnit a vyřešit digitálně a jednodušeji. Co pak si myslíte, že 3,6 mil. pracujících mimo státní sféru dokáže vydělat na fungování celého státu s 10,8 mil. obyvatel ???? Toto si myslí jen politici, lidé na obcích dávno vědí, že při když dostanou 1 korunu, nemohou utratit 2Kč.
    A když ten stát si musí půjčovat peníze, proč tedy ČNB nenavrhne obcím, že si jejich peníze půjčí, na zajímavý úrok ?

    • Naše vláda je z podstatné části tvořena starosty, stejně tak poslanecká sněmovna… Máme tedy vládu plnou “lepších hospodářů” a odborníků na, jak říkáte: “náročné projekty, do kterých je tlačí sám stát”. Kdybyste snad chtěl něco namítat, tak Kolín je doslova vzorem “skvěle hospodařícího” superbohatého města. Lepšího člověka na ministra, než je Rakušan, podle Vás, v České republice nemáme. Rakušana tedy bezmezně obdivujete, dobře…

      Ale dost legrace, zanechte na chvilku chvalozpěvů na svého boha-starostu Rakušana. Obcím jen tak DÁVÁ všechny peníze stát. Současná vláda, plná starostů, jim sype, jak střelená. Obce, místo, aby investovaly, strkají prachy do bank. Proto je naprosto správné, aby je vrátily, když jim k ničemu nejsou. Ale nebojte se, Vámi tolik obdivovaná, starostovská vláda to nikdy neudělá. Vždyť i ministr financí je starej exstarosta, to by kámošům neudělal. Ten si naopak pro obce půjčí dalších 50miliard…nebo sto, dvě stě…? A zdůrazňuji, schodek rozpočtu je tu i proto, aby vláda měla co do obcí pod tlakem cpát.

      A co se týče úředníků – nejvíce jich je právě na obcích. Propustit úředníky = pořádně říznout do obcí.

  5. Naše vláda je z podstatné části tvořena starosty, stejně tak poslanecká sněmovna… Máme tedy vládu plnou “lepších hospodářů” a odborníků na, jak říkáte: “náročné projekty, do kterých je tlačí sám stát”. Kdybyste snad chtěl něco namítat, tak Kolín je doslova vzorem “skvěle hospodařícího” superbohatého města. Lepšího člověka na ministra, než je Rakušan, podle Vás, v České republice nemáme. Rakušana tedy bezmezně obdivujete, dobře…

    Ale dost legrace, zanechte na chvilku chvalozpěvů na svého boha-starostu Rakušana. Obcím jen tak DÁVÁ všechny peníze stát. Současná vláda, plná starostů, jim sype, jak střelená. Obce, místo, aby investovaly, strkají prachy do bank. Proto je naprosto správné, aby je vrátily, když jim k ničemu nejsou. Ale nebojte se, Vámi tolik obdivovaná, starostovská vláda to nikdy neudělá. Vždyť i ministr financí je starej exstarosta, to by kámošům neudělal. Ten si naopak pro obce půjčí dalších 50miliard…nebo sto, dvě stě…? A zdůrazňuji, schodek rozpočtu je tu i proto, aby vláda měla co do obcí pod tlakem cpát.

    A co se týče úředníků – nejvíce jich je právě na obcích. Propustit úředníky = pořádně říznout do obcí.

  6. Obce dobře hospodařily, tak je nynější hrůzovláda 5hadů musí oškubat. Co tak porcování medvěda, to nikoho z lůzrů nezajímá ? Praha bere 19 000 na … a malé obce 8 500 kč na obyvatele. Přitom je to podraz na celý stát. Velké firmy si se třemi úřednicemi udělají sídlo firmy v Praze, podnikají jinde i na Moravě. Jak se dokázalo na takové kontrola FÚ přijde jednou za 35-40. let. Copak to obnáší ? Novodobí demokraté kradou více, než jejich předchůdci za komouše. Že jsou tkz. demokraté, dětičky estébáků-komoušů, ředitelů fungujících firem, tehdejších poslanců … před zlodějnou privatizací neví jen havlojidi s nutelláky, tito farizeji ale pokrytecky zavřeli oči. Poněvadž volí vlastizrádné 5hady s Pávkem

  7. Není třeba měnit rozpočtové určení daní, ale zvážit, zda by nemělo být povinností krajů a obcí poskytnout státu půjčku za běžných úrokových podmínek. Dnes si stát půjčuje od třetích osob, mimo systém veřejných rozpočtů, a sazby dost závisí na ratingu a schopnosti vyjednávání (korupční riziko). Asi ideální by byl jakýsi mix, tedy třeba 50% přebytku na BÚ “půjčit” státu a se zbytkem si dělejte, co umíte.

  8. Konečně na to někdo přišel.
    Velké obce kolikrát utrácí za nesmysly, protože mají peněz nad míru potřeb a stát je v dluzích.
    Stačí zajet do SK, tam je okamžitě vidět rozdíl.

  9. Kdo nikdy nepracoval na obecním úřadě… nepochopí. Zbytečná a stále se zvyšující administrativa shora, tj. od úředníků ministerstev a vlády, kteří vymýšlejí stále nové povinnosti (viz hlášení o příjmech DPP na OSSZ bez jakéhokoliv smyslu), asi aby ukázali, že jsou tam potřební… A peníze obcí? Máme na účtech (hlavně úročených) 20 mil., ale před sebou investici do kanalizace a ČOV za cca 150 mil. Stát podporuje rozhledny, i za všech předchozích vlád, ale na důležité věci peníze nejsou. A proč nedávají obce peníze na úročené účty státní pokladny? Protože jim stát tuto možnost nenabídl. Těch problémů je stále více…

  10. Tak tato vláda začala nejdříve tím, že likvidoval v systému věci co jim mohli ublížit a odhalit jejich lumpárny, dále okradli důchodce, pak postupně všechny zvýšením daní a snížením pomoci a nyní jsou na řadě obce a pokud budou takhle pokračovat, dojde i na ně, zjistí že berou moc a tak se sami budou muset okrást ! Promiňte dál nemohu pokračovat, zrovna jsem se probudil !

  11. Vyznavači nového náboženství “vše antibabiš” založeným sebestředným farářem z brněnské mafie, nyní vyjeli proti obcím .. jak sprosté, zákeřné. Komise EU řekla … Česká vláda švindluje s rozpočtem i dluhy, nepřiznali už druhý rok dluh 45 mld kč navíc. Na rok 2025 chystají vlastizrádci ten samý podraz, možná i ve větším … přiznali nejen ekonomové bank. Tady jde o miliony co si obce nahospodařily do foroty, když hrůzovláda neumí hospodařit a furt jen pokrytecky řve zbraně- UA, zbraně- UA, UA-zbraně … Copak naivní 5hadi nečtete i jiné, než provládní lživý, štvavý seznam- novinky nebo raději sledujete ještě horší provládní hrůzu na ČT24- Primanews ? Při volbách jste naivní nutelláci opět naletěli stejným zločincům jako při puči89 s opilci z chátry77-OF po balkonech, kterým šéfovalo StB až do volby vényláhev na hrad. Pak tito … hned byli v klídku, zvolili si jednoho ze svého středu.

      • Vy jste nepoučitelný, takový vševěd brouk pytlík Fiala s ministranty. Někdo vás perfekt vystihl tak to zopakuji … nezaplevelujte diskuze a kupte si novou svazáckou příručku … nejlépe od úlisného faráře i dotačního podvodníka po 25. let péťánka z brněnské mafie. Tento … populisticky slibuje, sprostě lže stejně jako vénaláhev při puči89

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here