VW vypověděl 30 let starou dohodu o zajištění pracovních míst

6325
VW
Zástupci odborů koncernu VW protestují proti krokům vedení. Mimo jiné kritizují, že vedení podniku drží zakázky koncernu mimo Wolfsburg. To proto, aby ušetřil pár peněz. / Foto: Roland Niepaul, Volkswagen AG

Automobilový koncern Volkswagen [VW] vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst. Ta bránila propouštění zaměstnanců v jeho německých podnicích od roku 1994. Informuje o tom agentura DPA s odvoláním na odbory koncernu VW.

Volkswagen oznámil, že k vypovězení dohody o ochraně pracovních míst, která platila posledních 30 letech, ho donutily okolnosti. Sdělil také, že možná bude nucen uzavřít některý ze svých německých závodů. Žádný časový plán ale zatím nezveřejnil.

„Současná fáze přispívá k nejistotě. Můžeme jí čelit, pokud včas vytvoříme pro naši společnost perspektivy do budoucna,“ uvedl personální ředitel společnosti Gunnar Kilian.

Podle agentury DPA aktuální vypovězení dohody znamená, že dohoda, která měla původně platit až do roku 2029, vyprší již za šest měsíců. Příští rok tak může podnik začít v Německu propouštět.

„Tento časový úsek nám nyní dává příležitost najít společně se zástupci zaměstnanců řešení, jak učinit Volkswagen trvale konkurenceschopným,“ dodal Kilian.

Kromě dohody o zajištění pracovních míst vedení VW zrušilo i program, který zajišťoval zaměstnávání stážistů, a program zaměstnávání lidí prostřednictvím pracovních agentur.

Za problémy může vedení VW, tvrdí odbory

Vnitropodnikové odbory a odborový svaz IG Metall se proti plánům vedení ale ohrazují.

„Nyní společnost splnila to, co jsme již několik dní očekávali,“ řekla šéfka podnikové rady Daniela Cavalloová.

Zároveň zopakovala nesouhlas s oznámeným záměrem zrušit dohodu o zajištění pracovních míst.

„Budeme se tvrdě bránit tomuto historickému útoku na naše zaměstnání. Z provozních důvodů u nás nedojde k žádnému propouštění,” citovala ji DPA.

Obchodní válka s Čínou je na spadnutí. Stane se obětí autoprůmysl v EU?

Zástupci odborových svazů uvedli, že skutečné důvody krize v koncernu nespočívají v osobních nákladech, ale v chybách jeho vedení. A ty je podle nich třeba napravit.

„Volkswagen netrpí kvůli svému německému umístění a německým personálním nákladům. Volkswagen trpí, protože představenstvo nedělá svou práci,” uvedla na setkání se zhruba 25 000 zaměstnanci VW ve Wolfsburgu Cavalloová.

„Zakázky vedení drží mimo domovský Wolfsburg, aby ušetřilo krátkodobé peníze zcela hloupým způsobem,“ dodala.

Politico: Německo nemá problém jen s Ruskem, ale už i s Čínou

Podle ní hlavní problém koncernu spočívá ve ztrátě technologického náskoku. Vedení se podle ní brání v přijetí radikálních změn v produktové nabídce. Ve svém projevu zmínila nový bateriový systém a rozvoj bateriové divize koncernu PowerCo. I to, že VW v produkci levného malého elektromobilu přeskočila Dacia. Nelíbí se jí, že vedení firmy podcenilo produkci aut s hybridními pohony.

Dotkla se i byrokracie v podniku: „Musíme se vypořádat s naší posedlostí pravidly! Musíme zastavit naše dokumentační šílenství a mnoho dvojitých a trojitých procesů kvůli bezpečnosti. A to vše je úkol vedení.“

Problémy koncernu dopadají i na Česko

Již loni v listopadu oddálilo vedení VW rozhodnutí o výstavbě další gigafactory na baterie pro elektromobily. Jedním z kandidátů spolu s Polskem a Maďarskem byla i Česká republika se svou zónou v Líních u Plzně. VW odložil rozhodnutí nejméně na rok 2025. Jako důvod uvedl předseda představenstva Volkswagenu Oliver Blume pomalejší náběh elektromobility.

Česká vláda ve spolupráci s místními partnery podle něj odvedla vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Avšak vzhledem k situaci na trhu prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších výrobnách baterií v Evropě. Zdůraznil, že koncern navíc již tři místa pro výrobu bateriových článků vybral. A jsou to: německé město Salzgitter, španělská Valencie a město St. Thomas v Kanadě.

Gigafactory by mohla vyrábět až 800 tisíc baterií do aut ročně

Předák odborů automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík tehdy uvedl, že rozhodnutí VW lituje. Také ale dodal, že tři vybrané továrny v Kanadě, Španělsku a Německu momentálně na zpomalenou produkci e-produktů a e-automobilů úplně stačí.

„Nemůžeme si teď dovolit za vysoké náklady vyrábět nadkapacitu baterií,” vysvětlil.

Letos v dubnu česká vláda ukončila veškeré práce na přípravě průmyslového parku v Líních. Kabinet také vzal na vědomí záměr armády obnovit vojenský prostor v oblasti tamního armádního letiště. Po jednání kabinetu to řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Třešňák [Piráti]. Starostové obcí kolem letiště rozhodnutí jen přivítali.

–DNA/ČTK–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here