Analýza: Apple ukázal nový iPhone 16 i úpravy Apple Watch či AirPods

150
Apple
Ilustrační foto: Redakce FinTag

Apple představil nový iPhone 16 a úpravy Apple Watch i AirPods. Akcie firmy reagovaly poklesem, na konci dne ale skončily „na nule“. Jaký je nový iPhone 16 a vůbec tržní pozice americké firmy s kapitalizací přes 3,3 bilionu dolarů?

Září bývá pro příznivce této firmy tradičně očekávaným měsícem, jelikož Apple touto dobou tradičně představuje své produkty, na kterých do velké míry závisí úspěch tohoto technologického giganta. Ani tento rok tomu nebylo jinak a firma v pondělí představila svou novou vlajkovou loď iPhone 16 i mnoho dalších zařízení. Budou tyto novinky ale stačit k tomu, aby si Apple udržel svůj náskok před konkurencí?

Apple ukázal iPhone 16 i úpravy Apple Watch a AirPods

Modely Pro se dočkaly větších displejů a vylepšených fotografií či videa. Hlavní hvězdou večera byl samozřejmě nový iPhone 16. Podle očekávání Apple nejprve představil základní řadu 16 s mnoha drobnými vylepšeními a se speciálním tlačítkem pro ovládání fotoaparátu. Telefon obsahuje nové funkce, které využívají umělou inteligenci [AI]. Vada na kráse je, že mnohé z těchto funkcí ale budou k dispozici až později a jen v některých jazycích. Některé z nových funkcí nebudou zpočátku dostupné v EU.

Akcie firmy tentokrát na představení novinek reagovaly poklesem zhruba o 1,5 procenta, ale na konci dne skončily na nule. Reakce nebyla tak negativní, jako tomu obvykle bývá. V posledních letech akcie Applu v průměru reagují na představení produktových novinek negativně. Za posledních 17 let skončily v plusu v daný den pouze 5krát a v minusu 12krát. Pokud se však podíváme na širší kontext do konce roku, respektive 90 obchodních dnů po uvedení nového iPhonu na trh, akcie rostou v průměru o 5,01 procenta. A tak krátkodobá reakce není ideální, ale střednědobá reakce už je dobrá.

Zhodnocení akcií 90 obchodních dnů od představení nového iPhonu 16 [v %]

[Zdroj: Yahoo Finance]

Co dál ještě představil Apple? Běžná verze Apple Watch se stává nyní tenčí. Změny zahrnují lepší displej s větším důrazem na zdravotní funkce. Ty Apple každým rokem stále více tlačí do popředí. Na druhou stranu Apple Watch Ultra se výraznějšího upgradu nedočkaly.

Aktualizace se oproti nim dočkala sluchátka AirPods. Ta jsou spolu s hodinkami nejdůležitějšími produkty v segmentu nositelné elektroniky a příslušenství Apple. Nová AirPods se dočkala dvou verzí, jedné s aktivním potlačením hluku a druhé bez něj. Vylepšení má i druhá generace AirPods Pro. Apple ukázal i několik zdravotnických funkcionalit, které pomáhají uživatelům s ochranou sluchu.

Jak se společnosti daří v posledních letech?

Cesta společnosti Apple v posledních letech je však složitější, než by se mohlo zdát. Apple je v současnosti opět největší z hlediska tržní kapitalizace na světě, před časem ho ale předběhly Microsoft a Nvidia. Apple se zmítá v mnoha problémech, které vyústily v dlouhodobou stagnaci/pokles tržeb. To započalo na začátku roku 2022 a gradovalo krátkodobým poklesem tržní kapitalizace o více než 500 miliard dolarů.

Král je mrtev, ať žije král! Nvidia přeskočila Apple

Prvním velkým problémem byla Čína. Tamní ekonomika má mnoho vnitřních problémů a totéž platí pro její spotřebitele. Čína je po USA a Evropě třetím největším trhem Applu. Tvoří přibližně 20 procent jeho příjmů. Poslední roky ale byly pro Apple v Číně slabší právě kvůli „slabším“ spotřebitelům. A kvůli tomu, že na čínském trhu roste konkurence domácích výrobců, jako jsou Huawei, Xiaomi a Oppo.

Čína pořádá minuty nenávisti proti H&M, Nike i dalším firmám

V Číně také postupně sílí určitá forma národní hrdosti a patriotismu. Spotřebitelé stále více upřednostňují domácí značky před zahraničními. Což neplatí jen pro elektroniku, ale i kávu, automobily nebo oblečení. Vedení Applu však na posledním hovoru s investory tvrdilo, že čísla z Číny se každým čtvrtletím zlepšují.

Druhý problém je trh

Další potíž pro Apple je samotný trh se smartphony. Loňský rok byl z pohledu celosvětového prodeje chytrých telefonů nejslabší za posledních deset let. Na světě se prodalo asi 1,34 miliardy chytrých telefonů, zatímco v roce 2018 to bylo až o 200 milionů kusů více. A prodeje společnosti Apple z hlediska prodaných kusů již 10 let v podstatě stagnují. Na druhé straně si Apple stále udržuje vysokou marži na svých telefonech.

Nejde ale jen o telefony. Apple loni oznámil ukončení prací na svém autonomním automobilu. Společnost je i pod tlakem regulačních orgánů v USA a v Evropě. Což by mohlo výrazně ohrozit její obchodní model, zejména v oblasti služeb. V Evropě kvůli nové regulaci DMA zpřístupnila svůj operační systém dalším subjektům.

Apple stáhl ruské obchodní platformy MT4 i MT5

K tomu se přidávají stížnosti společností, jako jsou Spotify a Epic Games. A jsou tu i patentové spory, například od Masim. Koncem loňského roku tento spor dokonce vedl k pozastavení prodeje některých modelů Apple Watch v USA, to kvůli senzorům použitým v hodinkách.

Apple a AI

Posledním a asi největším problémem společnosti Apple je dění kolem umělé inteligence. Microsoft naskočil na tuto vlnu velmi dobře. Přidal se k němu i Google. Apple ve srovnání se svými konkurenty toho prozatím ale moc nepředvedl. Objevují se vážné obavy, že firma v této oblasti zaostává. To může v budoucnu ohrozit její silnou pozici v oblasti high-endových smartphonů s vysokou marží.

Vývoj ceny akcií Apple od poloviny loňského roku

[Zdroj: xStation]

Také ale platí, že Apple je silný v dolaďování, integraci a schopnosti masivně škálovat některé technologie. Zde je třeba říci, že pokud bude funkčnost AI v nových iPhonech opravdu bezproblémová, většina uživatelů i investorů zřejmě přehlédne fakt, že nabídka funkcí samotných není nikterak převratná.

iPhone 16 tak může být pro Apple z tohoto pohledu z dlouhodobého hlediska skutečně zlomový. A teprve čas ukáže, zda se umělá inteligence nakonec stane důležitou součástí chytrých telefonů a zda Apple zvládl její integraci.

Tomáš Vranka, analytik XTB, spolupracovník redakce

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here