Británie do celní války s Čínou u elektroaut nejspíš nepůjde

388
britanie
Britští výrobci i obchodníci nejen s auty vysokým clům na čínská elektroauta spíš nepřejí. V tom se podobají obchodníkům a výrobcům nejen aut v Německu. Ti ale na výběr, zda dodatečná cla zavedou, nebo nezavedou, nemají. Evropská komise cla již zavedla. Foto: Society of Motor Manufacturers and Traders

Británie nejspíš neuplatní na dovoz čínských elektroaut stejná dodatečná cla, která zavedly Spojené státy a EU. Nejspíš by tím poškodila vlastní výrobce i zbrzdila nástup elektromobility. Rovněž by tato cla musela asi zavést i pro EU.

Informuje o tom v článku “Don´t expect Britain to copy EU and American tariffs on Chinese cars” server Politico se sídlem v Bruselu. Podle něj britská vláda nyní pečlivě analyzuje jak rostoucí roli Číny v globálním automobilovém průmyslu, tak dopady zavedení stejných dodatečných cel, která zavedly u čínských dovozů elektroaut a baterií do aut Spojené státy či Evropská unie.

„Snaží se o nemožné,“ cituje list jednoho z odborníků na automobilový průmysl, jenž si ale nepřál být jmenován.

Podle něj by se ministři rádi vyhnuli obchodní válce s Čínou, která by poškodila i domácí ekonomiku. Britská vláda totiž musí vzít v úvahu, co by se stalo s čínskými investicemi ve Velké Británii, pokud by cla zavedla. Jak by případná protiopatření Číny postihla britské vývozce. A dále i to, jak by cla ovlivnila další vývoj inflace.

„Pečlivě sledujeme vývoj na tomto trhu a budeme hájit zájmy britského automobilového průmyslu,“ cituje list Politico mluvčího britského ministerstva obchodu.

Obchodní válka s Čínou je na spadnutí. Stane se obětí autoprůmysl v EU?

Rizika čínské reakce na zavedení případných dalších cel jsou reálná. Čínská vláda už podnikla odvetné kroky letos v červenci proti zavedení dodatečných cel na svá elektroauta do EU. Zavedla cla na mléčné výrobky, vepřové a brandy z EU. Minulý měsíc Peking rovněž napadl evropská cla u Světové obchodní organizace [WTO]. A Čína nadále hrozí zavedením podobných cel na všechna auta z EU, tedy i na ta se spalovacím motorem.

Británie auta nejen dováží, ale i vyváží

Automobily jsou velmi důležitou položkou britského vývozu. Až 80 procent z celkového počtu vyrobených aut směřuje do zahraničí. Část jich putuje i do Číny.

„Nechceme britský vývoz a dovoz zablokovat. Na těchto obchodních vztazích s celým světem, i s Čínou, vyděláváme,“ uvedla k problému správkyně britské státní pokladny Rachel Reevesová.

Několik odvětví britské ekonomiky, včetně odvětví luxusních automobilů, již i vyzvalo ministerského předsedu k opatrnosti. Velká Británie by podle jejich zástupců neměla následovat v otázce cel na čínské elektroautomobily EU ani USA.

VW vypověděl 30 let starou dohodu o zajištění pracovních míst

To přesto, že britský vývoz aut klesá. Za první pololetí tohoto roku propadl o 34 094 automobilů. Což je o 7,6 procenta méně než v roce 2023. Podle britské asociace výrobců aut Society of Motor Manufacturers and Traders spočívá důvod ve vývoji trhu s elektroauty.

Závazek prosazení elektroaut v Británii

Labouristická vláda premiéra Keira Starmera je tak docela v úzkých. Svým volebním programem se zavázala k zákazu prodeje nových automobilů se spalovacím motorem, to do roku 2030. I v tomto případě hraje uvalení, či neuvalení cel na čínský dovoz roli.

Například v momentě, kdy se britská ministryně financí postavila proti clům, Stella Liová, šéfka obří čínské automobilky BYD pro Evropu, uvedla, že „se Velká Británie velmi brzy může stát zemí se silným zastoupením elektroautomobilů.“

My přece nemáme zájem se pustit s Číňany do křížku, říká Ivan Hodáč

A náznaky toho už existují. Čínští výrobci automobilů se zaměřují na Británii a Norsko, ale i na další evropské země, které nejsou členy EU. Vidí v tom příležitost pro expanzi. Británie je v tomto případě ideální, protože ji svazují britské předpisy ohledně automobilů s nulovými emisemi. Británie se tak může skutečně stát „katalyzátorem“ růstu čínského automobilového průmyslu v Evropě.

„Pokud se bude Británie ve sporu o cla držet stranou, bude to pro domácí automobilky významný stimul. Když ostatní země cla zavedou, riskují, že Číňané budou vyvážet své automobily přes Británii,“ říká Nick Baird z Trade Remedies Authority.

A jelikož existuje tlak na dovoz elektroautomobilů, ministr obchodu Jonathan Reynolds prosazuje strategii podpory investic pro automobilové firmy ve Velké Británii.

Co má teď dělat britská vláda

Podle zástupců britského automobilového průmyslu by vláda měla spíše než prověřovat dotace čínskému průmyslu, jak to dělá EU, zjistit, zda dovoz čínských elektroautomobilů skutečně roste. Pokud by se ukázalo, že je až příliš silný, pak by nejspíš nastal čas zavést dočasné dovozní restrikce.

Nová britská vláda navrhla zákon, jímž se vrací zpět do lůna EU

Avšak taková ochrana trhu je podle Mony Paulsenové, odbornice na mezinárodní obchodní právo, velmi komplikovanou záležitostí. Už třeba kvůli tomu, že by se musela týkat veškerého dovozu elektroautomobilů. To proto, aby neměla diskriminační povahu.

„Elektrické automobily jsou velmi důležitou součástí světové zelené ekonomiky. Jednostranná cla Kanady a Spojených států ohrožují globální obchodní principy Světové obchodní organizace,“ říká Paulsenová.

Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily

Musíme se tomu postavit čelem. Což u britských politiků ale nevidím,“ říká Sam Hogg z Oxford China Policy Lab.

„Kde koupíte tyto elektroautomobily, když nebudou z Číny? Nebo budete sledovat bezpečnostní zájmy a bát se jejich dovozu z Číny,“ ptá se.

Podle něj jsou to složité záležitosti, které vyžadují složité posouzení politických výhod a nevýhod, stejně jako jejich přínosů a dopadů na domácí spotřebitele.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here