Ministerstvo vnitra rozjelo propagaci tísňové linky za miliony korun

82
vnitra
Nová propagační kampaň Ministerstva vnitra ČR/ Foto I,II,III: MV ČR

„Zavolej mi pomoc”, tak se jmenuje nová propagační kampaň ministerstva vnitra. Ta sestává z několika inzerátů, v nichž úřad vyzývá občany, aby ve chvíli, kdy se setkají s nepravostí, volali tísňovou linku Policie ČR – 158.

Anebo šli na stránky Národního ústavu duševního zdraví [NUDZ] Opatruj.se. Novou kampaň za 4,1 milionu korun Ministerstvo vnitra ČR [MV ČR] připravilo a spustilo ve spolupráci právě s NUDZ, ale i zmocněnkyní pro lidská práva Klárou Šimáčkovou Laurenčíkovou.

„Kampaň financuje Ministerstvo vnitra ČR z interních zdrojů, které jsou určeny k posilování bezpečnosti a pořádku,“ uvedl pro FinTag Adam Rözler z odboru komunikace MV ČR.

Dodal, že kreativní návrh kampaně úřad realizoval „pomocí interních kapacit“. Mediální fázi kampaně pak podle něj zajistil dodavatel. Jím je pražská společnost Omnimedia. Ta už loni podle dostupných informací v médiích připravovala pro ministerstvo vnitra kampaň za 42 milionů korun. Pracovala ale i pro Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. V tomto případě realizovala kampaň o penzijní novele. Ministr vnitra Vít Rakušan [STAN] tehdy prohlásil, že jejím hlavním cílem je poukázat na kroky celé vlády.

Aktuální kampaň MV ČR „Zavolej mi pomoc” nemá vlastní internetové stránky. Důvod je, že část z několika sdělení kampaně se nepotřebuje rozšiřovat do online prostoru, jak pro FinTag vysvětlil Adam Rözler.

„Součástí kampaně jsou tři kreativní návrhy, z nichž jeden odkazuje na web Národního ústavu duševního zdraví. Sjednocující web ke kampani nebyl vytvořen s ohledem na zvolený koncept komunikace. Další samotná sdělení již nepotřebují rozšiřovat obsahovou informaci do online prostoru,“ vysvětlil.

Za co MV ČR vydalo více než 4 miliony korun

MV ČR kampaň s rozpočtem 4,1 milionu korun naplánovalo od října do prosince 2024. To znamená, že nyní kampaň poběží tři měsíce. Z hlediska výdajů tak lze napsat, že měsíc kampaně resort vyjde v průměru na téměř 1,4 milionu korun. Na druhé straně, jak uvádí MV ČR, propagační kampaň „zahrnuje hned několik komunikačních aktivit“.

„Občanky a občané ji naleznou na reklamních plochách v prostředcích hromadné dopravy a na sociálních sítích,“ vyzdvihlo ministerstvo.

V podstatně jde o několik vizuálů [nápisů, pozn. red.], v nichž se opakuje hlavní slogan kampaně “Zavolej mi pomoc” a pak tři modelové situace, které si podle kampaně vyžadují aktivní účast veřejnosti. Je to například:

  • Zavolej mi pomoc, když mě mlátí.
  • …, když na mě agresivně křičí.
  • …, když se bojíš, že mám psychické problémy.

U prvních dvou sloganů následuje vysvětlení, jak takovou situaci vyhodnotit, a apel na vytočení tísňové linky 158. U třetího sloganu vysvětlení rovněž neschází, ale odkazuje příjemce sdělení na adresu již zmíněné stránky Opatruj.se. Tyto stránky odborně zaštiťuje Národní ústav duševního zdraví ve spolupráci s dalšími národními a mezinárodními organizacemi. V základu lidem tyto stránky nabízejí, aby se online otestovali na přítomnost duševní poruchy.

Adam Rözler z MV ČR pro FinTag potvrdil, že kampaň resort konzultoval nejen se zástupci odborníků na duševní zdraví, ale také s odborníky Policie ČR.

Jak hodnotí kampaň její autoři

Ministerstvo vnitra také oznámilo, že kampaň cílí na všímavost a pozornost veřejnosti. Podle něj akce podporuje zodpovědné jednání občanek a občanů v potenciálně konfliktních situacích. I zvyšuje jejich ochotu přivolat druhým odbornou pomoc.

„Prostřednictvím komunikační kampaně chceme v našich spoluobčankách a spoluobčanech zvýšit povědomí o správném a zodpovědném jednání v situacích, kdy jsou svědky fyzických nebo slovních útoků, a také o možnostech pomoci blízkým s psychickými obtížemi,” vysvětluje ředitel odboru komunikace ministerstva vnitra Miroslav Jašurek.

Ze sociologických průzkumů podle něj vyplývá, že mnoho lidí se v životě setkává se situacemi, kdy by mohli druhým pomoci a zastat se jich, ale nejsou si jisti, jak správně jednat. A jiní problém vůbec nezaznamenají. Odvolal se i na výsledky reprezentativního výzkumu realizovaného MV ČR letos v září, z nichž vyplynulo, že většina občanek a občanů hodnotí naši vnímavost k problémům ostatních jako nedostatečnou.

Názor na to má i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Šimáčková Laurenčíková: „Když se člověk ocitne v blízkosti nebezpečí, často neví, co má dělat, nebo rovnou ,zamrzne’. Děkuji proto ministerstvu vnitra za možnost spolupracovat na kampani, která chce přispět ke zvýšení povědomí o tom, jak v těchto situacích správně postupovat a pomoci lidem v nouzi. Každý se může někdy ocitnout v pozici, kdy bude potřebovat zastání.”

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here