Čínské součástky v autech vadí. Jsou totiž bezpečnostním rizikem

461
autech
Foto: BYD

Prostřednictvím bezdrátového spojení lze mnohé auto za jízdy odemknout či otevřít jeho zavazadlový prostor a co hůře, i aktivovat brzdy. Je ale skutečně možné, aby řidiči docela ztratili kontrolu nad řízením vozidla?

Problémem s elektronikou v autech, kterou lze ovládat i ze vzdáleného místa, se zabývá článek britského listu The Telegraph „Why your Chinese electric car could be spying on you„. Zkraje se odvolává na osm let staré testy bezpečnostních odborníků z čínské technologické společnosti Tencent. Ti otestovali zranitelnost modelů Tesla z hlediska ovládnutí jejích systémů. Sice při něm neprokázali problémy v ostrém provozu, ale na riziko ovládání auta z dálky tím upozornili.

„Jelikož jsou automobily stále více technologicky vyspělejší a jejich hlavní funkce jsou ovládány centrálním počítačovým systémem, jsou mnohem zranitelnější,“ uvedli už tehdy zástupci Tencentu.

Od té doby se stala možnost napadení automobilu kyberútočníky pravidelným tématem debat na konferencích o kyberbezpečnosti. Stále více ale sílí obavy z toho, že nebudou napadány jen hackery. Co když automobily ovládnou nikoliv jen zločinci, ale nepřátelské státy?

Británie do celní války s Čínou u elektroaut nejspíš nepůjde

„Dnešní automobily jsou vybaveny kamerami, mikrofony, GPS a jinými technologiemi propojenými s internetem. Není obtížné si představit to, jak může být cizí protivník s přístupem k těmto informacím nebezpečný. A to jak pro národní bezpečnost, tak i pro bezpečnost občanů USA,“ uvedla Gina Raimondová, ministryně obchodu Bidenovy vlády.

Americké ministerstvo obchodu již rovněž oznámilo, že plánuje zakázat dovoz čínských součástek zajišťujících konektivitu a automatické řízení dnešních aut. Jako důvod uvedlo, že „zákeřný přístup“ by mohl nepřátelům umožnit „vzdálené ovládání automobilů na amerických silnicích.“

Reálný problém v našich autech nebo jen celní válka

Bidenova administrativa minulý týden varovala před rostoucím množstvím čínských součástek v elektroautomobilech a v budoucích automobilech bez řidičů. To, když představila plán na další omezení dovozů kritických součástek z Číny.

Analýza: Může Biden vůbec vyhrát obchodní válku s Čínou?

Cynici v tom jistě mohou vidět jen další eskalaci obchodní války s Čínou, která hodlá svět zaplavit levnými elektrovozy. A je pravdou, že čínští výrobci elektroaut mají velké ambice dostat se na západní trhy. Na mnohých trzích se už i silně prosazují. Odborníci na bezpečnost ale i říkají, že jde o reálné riziko. James Lewis, bývalý americký činitel v Centre for Strategic and International Studies, uvedl, že USA se obávají čínského vlivu poté, kdy se letos zjistilo, že Čínou podporovaná hackerská síť Volt Typhoon „spí“ uvnitř americké strategické infrastruktury, v přístavech a v rozvodných sítích.

„Zjistili jsme, že Číňané napadli americkou kritickou infrastrukturu a umístili do ní nepřátelský software,“ uvedl Lewis.

Amundi: Očekáváme další rostoucí konfrontaci mezi USA a Čínou

„Pokud udělali toto, co udělají příště? Představme si, že pokud dojde k něčemu na Tchaj-wanu, mohli by zastavit všechna auta v San Diegu,“ dodal.

Peking ale odmítá tvrzení, že čínské automobily mohou na Západě provádět špionáž. Přesto už se našla čínská zařízení na sledování v automobilech britské vlády. A je tu další problém.

Britské ministerstvo obrany kupuje čínské vozy

Čínské společnosti v oblasti dodávek některých součástek naprosto dominují. Producenti jako Quectel, Fibocom a Sunsea nevyrábějí jen domácí spotřebiče, ale do USA dodávají vůbec nejvíce internetových modulů [CIM]. Ty se používají v automobilech pro propojení s internetem a s lokačními údaji GPS a předávají je zpět ke zdroji. V tomto případě na omezení ze strany USA ale nedošlo. Tyto systémy totiž využívají i výrobci amerických aut.

Charles Parton, bývalý britský diplomat v Číně, se nedávno podílel na zprávě, která vyzývala k zákazu čínského CIM v úředních vozidlech. Zpráva upozorňuje, že britské ministerstvo obrany patří k úřadům, které si nakoupily čínské elektroautomobily od firmy MG. Tu ovládá čínským státem vlastněná společnost SAIC.

Vracet řidičům peníze z dálniční známky při prodeji auta se prý nevyplatí

Ciaran Martin, bývalý šéf National Cyber Security Center se neobává, že by někdo v Číně mohl sledovat tisíce automobilů. Případně, že by jim vstupoval do řízení.

„Nemyslím si, že by pomohlo, kdybychom na to hleděli jako na „pokud něco neuděláme, v Pekingu stisknou knoflík a nechají automobil nabourat. Je to o dost složitější. Riziko špionáže tady ale existuje a nechceme jim to ulehčovat,“ uvedl.

Rovněž dodal, že jen „jednoduchý zákaz čínských součástek“ tato rizika neřeší. To proto, že nezohledňuje bezpečnostní slabiny, neboť jsou automobily stále více propojené.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here