Prostřednictvím bezdrátového spojení lze mnohé auto za jízdy odemknout či otevřít jeho zavazadlový prostor a co hůře, i aktivovat brzdy. Je ale skutečně možné, aby řidiči docela ztratili kontrolu nad řízením vozidla?
Problémem s elektronikou v autech, kterou lze ovládat i ze vzdáleného místa, se zabývá článek britského listu The Telegraph „Why your Chinese electric car could be spying on you„. Zkraje se odvolává na osm let staré testy bezpečnostních odborníků z čínské technologické společnosti Tencent. Ti otestovali zranitelnost modelů Tesla z hlediska ovládnutí jejích systémů. Sice při něm neprokázali problémy v ostrém provozu, ale na riziko ovládání auta z dálky tím upozornili.
„Jelikož jsou automobily stále více technologicky vyspělejší a jejich hlavní funkce jsou ovládány centrálním počítačovým systémem, jsou mnohem zranitelnější,“ uvedli už tehdy zástupci Tencentu.
Od té doby se stala možnost napadení automobilu kyberútočníky pravidelným tématem debat na konferencích o kyberbezpečnosti. Stále více ale sílí obavy z toho, že nebudou napadány jen hackery. Co když automobily ovládnou nikoliv jen zločinci, ale nepřátelské státy?
Británie do celní války s Čínou u elektroaut nejspíš nepůjde
„Dnešní automobily jsou vybaveny kamerami, mikrofony, GPS a jinými technologiemi propojenými s internetem. Není obtížné si představit to, jak může být cizí protivník s přístupem k těmto informacím nebezpečný. A to jak pro národní bezpečnost, tak i pro bezpečnost občanů USA,“ uvedla Gina Raimondová, ministryně obchodu Bidenovy vlády.
Americké ministerstvo obchodu již rovněž oznámilo, že plánuje zakázat dovoz čínských součástek zajišťujících konektivitu a automatické řízení dnešních aut. Jako důvod uvedlo, že „zákeřný přístup“ by mohl nepřátelům umožnit „vzdálené ovládání automobilů na amerických silnicích.“
Reálný problém v našich autech nebo jen celní válka
Bidenova administrativa minulý týden varovala před rostoucím množstvím čínských součástek v elektroautomobilech a v budoucích automobilech bez řidičů. To, když představila plán na další omezení dovozů kritických součástek z Číny.
Cynici v tom jistě mohou vidět jen další eskalaci obchodní války s Čínou, která hodlá svět zaplavit levnými elektrovozy. A je pravdou, že čínští výrobci elektroaut mají velké ambice dostat se na západní trhy. Na mnohých trzích se už i silně prosazují. Odborníci na bezpečnost ale i říkají, že jde o reálné riziko. James Lewis, bývalý americký činitel v Centre for Strategic and International Studies, uvedl, že USA se obávají čínského vlivu poté, kdy se letos zjistilo, že Čínou podporovaná hackerská síť Volt Typhoon „spí“ uvnitř americké strategické infrastruktury, v přístavech a v rozvodných sítích.
„Zjistili jsme, že Číňané napadli americkou kritickou infrastrukturu a umístili do ní nepřátelský software,“ uvedl Lewis.
Amundi: Očekáváme další rostoucí konfrontaci mezi USA a Čínou
„Pokud udělali toto, co udělají příště? Představme si, že pokud dojde k něčemu na Tchaj-wanu, mohli by zastavit všechna auta v San Diegu,“ dodal.
Peking ale odmítá tvrzení, že čínské automobily mohou na Západě provádět špionáž. Přesto už se našla čínská zařízení na sledování v automobilech britské vlády. A je tu další problém.
Britské ministerstvo obrany kupuje čínské vozy
Čínské společnosti v oblasti dodávek některých součástek naprosto dominují. Producenti jako Quectel, Fibocom a Sunsea nevyrábějí jen domácí spotřebiče, ale do USA dodávají vůbec nejvíce internetových modulů [CIM]. Ty se používají v automobilech pro propojení s internetem a s lokačními údaji GPS a předávají je zpět ke zdroji. V tomto případě na omezení ze strany USA ale nedošlo. Tyto systémy totiž využívají i výrobci amerických aut.
Charles Parton, bývalý britský diplomat v Číně, se nedávno podílel na zprávě, která vyzývala k zákazu čínského CIM v úředních vozidlech. Zpráva upozorňuje, že britské ministerstvo obrany patří k úřadům, které si nakoupily čínské elektroautomobily od firmy MG. Tu ovládá čínským státem vlastněná společnost SAIC.
Vracet řidičům peníze z dálniční známky při prodeji auta se prý nevyplatí
Ciaran Martin, bývalý šéf National Cyber Security Center se neobává, že by někdo v Číně mohl sledovat tisíce automobilů. Případně, že by jim vstupoval do řízení.
„Nemyslím si, že by pomohlo, kdybychom na to hleděli jako na „pokud něco neuděláme, v Pekingu stisknou knoflík a nechají automobil nabourat. Je to o dost složitější. Riziko špionáže tady ale existuje a nechceme jim to ulehčovat,“ uvedl.
Rovněž dodal, že jen „jednoduchý zákaz čínských součástek“ tato rizika neřeší. To proto, že nezohledňuje bezpečnostní slabiny, neboť jsou automobily stále více propojené.
Michal Achremenko